• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5672
+
-

پیشنهاد جدید برای تبدیل گفت‌و‌گوی ملی از ایده به اجرا

رئیس‌جمهور برای گفت‌وگوی ملی پیشگام شود

 

آیت‌الله محسن غرویان پیشنهاد داده است برای حل مشکلات کشور رئیس‌جمهور پیشگام گفت‌وگوی ملی باشد و از چهره‌ها و جناح‌های مختلف برای ایجاد فضای جدید گفت‌وگوی ملی دعوت کند. موضوع گفت‌وگوی ملی که خردادماه امسال و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برای نخستین بار مطرح شده بود بار دیگر در روزهای اخیر و پس از ناآرامی‌ها از زبان چهره‌هایی مثل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به محافل سیاسی کشور راه پیدا کرده است. اسحاق جهانگیری 3روز پیش در شیراز گفته بود: «باید بپذیریم که باید باهم باشیم. نباید یکدیگر را طرد کنیم. باید بپذیریم که گفت‌وگوی ملی گره‌گشاست. باید بدانیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و برای پیش بردن آن نیاز به همراهی همه داریم تا از بحران‌ها عبور کنیم.» او بعد از ناآرامی‌های اخیر کشور هم در یک اظهارنظر گفته بود: «بهترین راه‌حل برای نشان دادن وحدت در کشور، شروع گفت‌وگوی ملی است.»

آیت‌الله غرویان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به طرح موضوع گفت‌وگوی ملی گفته است: «گام اول را باید یک نفر بردارد و پیشقدم شود و ناقوس گفت‌وگوی ملی را به صدا در‌آورد چرا که پهنه کشور هم شنوندگان و هم علاقه‌مندان زیادی دارد و دیگر اینکه بهتر است یک یا چند نفر از افراد شاخص، شورایی تشکیل دهند به نام شورای گفت‌وگوی ملی تا در همه شهرها و استان‌ها به جریان افتد.»

وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن شعارهای طرح گفت‌وگوی ملی در سطح کشور گفت: «به‌نظر می‌رسد چهره‌های شاخص و برجسته احزاب و گروه‌های مختلف از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و معتدلان باید با هم جلسه مشترک تشکیل دهند.»

غرویان از چهره‌هایی مثل آیت‌الله موحدی‌کرمانی و حجت‌الاسلام ناطق‌‌نوری نام برده و گفته است: «این چهره‌ها می‌توانند در پیشبرد گفت‌وگوی ملی کارساز باشند.» وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور می‌تواند پیشگام گفت‌وگوی ملی باشد و از چهره‌ها و جناح‌های مختلف دعوت کرده و با شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله موحدی‌کرمانی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و دیگر شخصیت‌ها صحبت کند تا فضای جدید گفت‌وگوی ملی در کشور ایجاد شود.» خیلی قبل‌تر از اینکه گفت‌وگوی سران احزاب مطرح شود، مرتضی حاجی از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین از گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با نهادهایی مثل سپاه و شورای نگهبان هم صحبت کرده بود. او گفته بود: «ما منادی گفت‌وگو هستیم. وقتی می‌توان با یک دولت خارجی نشست، گفت‌وگو کرد و به نتیجه رسید، پس درون کشور هم باید این هنر را داشته باشیم که با گفت‌وگو به نتیجه برسیم.»

این بحث از سوی محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم مورد استقبال قرار گرفت و از گفت‌وگوی سران جریان‌های سیاسی با یکدیگر حرف زد. با این حال این ایده 6‌ماه است که فقط در رسانه‌ها مطرح می‌شود و در عمل هیچ سازوکاری برای آن دیده نشده است؛ اگرچه نشست سران احزاب در 2نوبت در وزارت کشور و پس از آن طرح ایده شورای گفت‌وگوی سیاسی از سوی وزارت کشور موضوع را کمی جدی‌تر و امیدها برای انجام شدن آن را تقویت کرد.

شاید از همین روست که غرویان یکی از فضاهایی را که می‌تواند برای تحقق فضای گفت‌وگوی ملی در کشور تأثیرگذار باشد خانه احزاب دانسته و گفته است: «خانه احزاب مکانی است برای حضور افکار، اشخاص و طرح اندیشه‌ها» او گفته که خانه احزاب هم‌اکنون آن تأثیرگذاری بالا را ندارد و باید از شخصیت‌های والاتر و شاخص‌تر بخواهد تا بتوانند فضای کشور را به سمت گفت‌وگوی ملی سوق دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید