• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56637
+
-

جای خالی خودروهای الکتریکی در ایران

چرا خودروهای الکتریکی با وجود مشکلات آلودگی هوا در خیابان‌های شهرهای ما هیچ جایی ندارند؟

جای خالی خودروهای الکتریکی در ایران

خودروهای الکتریکی شاید تا چند سال قبل برای خیلی‌ها شوخی به‌نظر می‌رسیدند اما حالا در کشورهای مختلف دنیا استفاده از آنها تبدیل به یک واقعیت و تجربه لذتبخش شده است.
چند روز قبل هم نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند. سال‌هاست که با وجود تأکید بر مزیت‌های خودروهای الکتریکی و نقش آنها در کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین هیچ‌کس خبری از آنها در شهر ندارد. به گزارش همشهری، زمانی برای گازسوز کردن خودروها ناگهان خیز عجیبی برداشته شد اما حتی اگر کسی بتواند یک خودروی الکتریکی سوار شود در هیچ کجای ایران یک ایستگاه شارژ برایش وجود ندارد.ارزانی بنزین در کشور باعث می‌شود تا کسی به سراغ واردات یا تولید صنعتی خودروی الکتریکی نرود. این در حالی است که ممنوعیت تدریجی استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی (بنزین و دیزل) در کشورهای مختلف جهان در دستور کار قرار گرفته است. 


حل مشکل شارژ

شارژ کردن خودروهای برقی یکی از مهم‌ترین چالش‌های آنهاست. ناکافی بودن تعداد ایستگاه‌های شارژ در سطح شهرها و رشد نه‌چندان سریع‌شان باعث شده تولیدکنندگان خودرو ابزارهای گوناگونی برای شارژ محصولات‌شان در اختیار مشتری‌ها بگذارند. کمپانی تسلا یکی از فعال‌ترین این کمپانی‌هاست که 3مدل شارژر ویژه برای مشتری‌هایش تدارک دیده و وعده داده، این افزونه‌ها می‌توانند امکان شارژ خودرو در هر کشور و منطقه‌ای را فراهم کنند.

در ایران می‌شود خودروی الکتریکی داشت؟

به‌صورت تئوری بله. وجود ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر خوب است اما الزامی نیست. مثلا 2سال قبل یک زوج گردشگر آلمانی با خودروی تسلای خود وارد ایران شدند و با داشتن به‌اصطلاح آداپتور یا تجهیزات لازم هیچ مشکلی برای شارژ این خودروی الکتریکی مشهور پیدا نکردند. تسلای مدل اس مشکی‌رنگ آنها با شارژ در محل‌های مختلف به حرکتش در ایران ادامه داد. حتی به گفته آنها سیستم رانندگی خودکار یا اوپایلوت این خودرو در برخی بزرگراه‌ها و جاده‌هایی که خط‌کشی استاندارد داشتند کار می‌کرد!


شارژر دیواری
این نسل جدید شارژرهای تسلا برای مصرف خانگی ساخته شده و می‌توان با استفاده از آن، خودرو را زمانی که در پارکینگ خانه قرار گرفته، شارژ کرد. هر یک ساعت شارژ توسط این شارژر، خودرو را به‌اندازه طی کردن 40کیلومتر مسافت آماده می‌کند.
ولتاژ: 208ولت یا 240ولت، تک‌فاز جریان متناوب
بیشترین شدت جریان: 40آمپر
قدرت شارژ:‌ 40کیلومتر در ازای یک ساعت شارژ

شارژر همراه
این شارژرها برای مواقعی طراحی شده که راننده در سفر یا محلی دور از خانه قرار گرفته است. کافی است آن را به پریز برق معمولی وصل کرد.
ولتاژ: 240ولت
شدت جریان: 32 تا 40آمپر
قدرت شارژ: بیشتر از 3 برابر شارژرهای نسل قبل


ایستگاه‌های شهری (سوپرشارژ)


کارکرد این ایستگاه‌ها شبیه پمپ‌بنزین‌های امروزی است. خودروی تسلا در این جایگاه‌های ویژه قرار گرفته و نسبت به بقیه مدل‌های شارژ با سرعت نسبتا بالایی شارژ می‌شود. این ایستگاه‌ها در شهرها نصب می‌شوند.
ولتاژ: 480ولت جریان مستقیم
قدرت شارژ: پر شدن 80درصد باتری در 30دقیقه 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید