• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56626
+
-

استفاده از تجربه دنیا برای اداره کلانشهرها

نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی آینده‌پژوهی و چشم‌اندازسازی شهری ایران در پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد


دادن اختیارات بیشتر به شوراها به‌عنوان پارلمان‌های محلی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهرها، ایجاد منابع پایدار برای اداره شهرها بدون وابستگی به دولت‌ها، استفاده از تجربه دیگر کشورها در مدیریت شهری جهت جلوگیری از آزمون و خطا و همچنین چشم‌اندازسازی در مدیریت شهری با هدف شناخت بهتر از شهرهای خود و استفاده از فرصت‌هایی که در این بین در اختیار مدیران شهری قرار می‌گیرد ازجمله مباحث مهمی بود که دیروز در نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی آینده‌پژوهی و چشم‌اندازسازی شهری ایران در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد.

سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اهمیت تهران به‌عنوان یک ابر شهر و پایتخت ایران گفت: مسیری که دیگر کشورهای دنیا برای مدیریت شهری طی کرده‌اند، نتیجه خوبی را در اختیار ما قرار داده است و می‌توانیم با الگوگیری از این تجربیات، تهران را به جایگاه مطلوبی هدایت کنیم. ایجاد پارلمان و دولت محلی بهترین راه اداره شهرهاست و تحقق این موضوع درکشور ما ضرورت دارد.از این‌رو پارلمان محلی باید اختیارات لازم برای برنامه‌ریزی در شهر را داشته باشد و با بهره‌گیری از راه‌هایی برای ایجاد درآمدهای پایدار، بدون وابستگی به دولت‌ها، مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های مختلف در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد.عملکرد جزیره‌ای موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به شهروندان شده است. او ادامه داد: هزینه‌های زیادی به شهروندان تحمیل می‌شود که آن نتیجه جزیره‌ای عمل کردن است و امیدواریم یک قانون یکپارچه برای مدیریت شهری به‌وجود بیاید و ما به‌دنبال آن هستیم تا از طریق آن، مشکلات شهری را حل کنیم؛ تهران باید جایگاه مطلوب خود را پیدا کند و مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. برای تحقق این امر چاره‌ای جز نهادینه شدن فرهنگ مشارکت پذیری و شهروند مداری وجود ندارد.باید با حمایت همه جانبه و مشارکت شهروندان شهر را اداره کرد تا به یک توسعه متوازن و همه جانبه‌ای دست یابیم.

کاهش انگیزه شهرداران با واریز عوارض به خزانه
محمد ابراهیم مداحی، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست بر لزوم استفاده از تجربه‌های موفق دیگر کشورها برای اداره شهرها تأکید کرد و گفت: برای برنامه‌های خود یک تراز تهیه کرده‌ایم که به 3 سال گذشته برمی‌گردد؛ این تراز به رویکرد نوین در رابطه با شهرهای هزاره سوم مربوط می‌شود و رویکرد غالب آن، اقتصاد محله محور و نگاه آمایشی به شهر است. در این راستا یک تجربه‌ وجود داشت که یکی در ژاپن و دیگری در امارات اجرا شده بود و اکنون ما سومین تجربه را اجرا می‌کنیم. او با تأکید بر ضرورت تجدید نظر در قانون اساسی گفت: باید شورا‌های شهر را ارتقاء دهیم و بخشی از مسئولیت‌های مجلس را به آنها واگذار کنیم. ضمن اینکه واریز عوارض شهری به خزانه دولت که اخیرا در مجلس در حال بررسی است، انگیزه کار را در شهرداران کاهش می‌دهد. به گفته او، ۵ خرداد فراخوان عمومی کنگره منتشر می‌شود. همچنین نشست شهرداران کلانشهر‌ها نیمه اول تیرماه و همایش چشم‌انداز شهر‌های ایران مهر و آبان امسال برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید