• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56586
+
-

رفت‌و‌آمد شهردارها به هشترود

جابه‌جایی متعدد شهردارها در هشترود، روند آبادانی این شهر 20 هزار نفری را کند کرده است

در شهر
رفت‌و‌آمد شهردارها به هشترود

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن اصلی، عبور یکی از شاهراه‌های ارتباطی کشور‌، وجود رودخانه‌های پرآب و پرماهی و وجود یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های تاریخی کشور به نام قلعه ضحاک در هشترود هم نتوانسته غبار محرومیت را از این شهر بزداید. این شهر 20 هزار نفری با وجود داشتن پیشینه قوی فرهنگی و تاریخی از وجود زیر‌ساخت‌های اولیه شهری هم محروم است. 

نبود پارک مناسب‌، سینما و استخر موجب شده جوانان این شهر برای گذران اوقات فراغت به شهرهای تبریز و مراغه بروند. جمعیت این شهر هم با توجه به شرایط موجود و کمبود امکانات اولیه برای شهرنشینی رشد کمی در 5 سال اخیر داشته و کمتر از هزار نفر به جمعیت آن افزوده شده است. 

آنچه در این شهر ملموس است‌، پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شامل استخر و طرح‌های اجرانشده و نیمه‌کاره است آن هم در حالی که یکی از اصلی‌‌ترین مشکلات این شهر نبود ثبات در مدیریت شهری است که موجب شده هر یک از شهرداران برنامه‌های کوتاه‌مدتی اجرا کنند و با تغییر در مدیریت شهری آن طرح‌ها یا به فراموشی سپرده شوند یا روند اجرایشان کند شود. 


گلایه‌های هشترودی‌ها 

جوانان و اهالی هشترود از بی‌توجهی به تنها فضای سبز موجود این شهر که نام پارک را یدک می‌کشد اما عملاً یک فضای مرده شهری به شمار می‌رود، انتقاد دارند. علاوه بر این کمبودها ضعف خدمات‌رسانی در دفع زباله از این شهر که موجب انتشار بوی نامطبوع پسماندها در وسط شهر و به وجود آمدن شرایط نامناسب در رودخانه شهر است هم به شدت برای مردم این منطقه دردسرساز شده است. 

استخر این شهر هم سال‌هاست نیمه‌کاره رها شده و هیچ همتی برای تکمیل آن دیده نمی‌شود. بنا به گفته اهالی، سنگ‌فرشی هم که از میان باغ‌های این شهر می‌گذرد تنها پروژه شهری این منطقه است و آن هم هر چند وقت یک‌بار با یک کاربری متفاوت به شهروندان معرفی می‌شود. 

روزی این سنگ‌فرش جاده سلامت نامیده می‌شود و روز دیگر به عنوان بازارچه‌ای برای فروش کالاهای متفرقه. میدان‌ها، نورپردازی و آبنماهای این شهرستان هم در وضعیت بدی قرار دارند و بنا به گفته «سلمان محمدی»، شهردار سابق هشترود، قرار بود به صورت کامل ساماندهی شود ما با استعفای زودهنگام محمدی این پروژه هم نیمه‌تمام رها شد. 

عملیات لایروبی و احداث دیوار برای رودخانه عبوری از شهر با وجود لایروبی بخشی از آن و دپو در محوطه رودخانه و عدم جابه‌جایی، مشکلاتی برای شهروندان ساکن اطراف رودخانه به وجود آورده و اعتبار ۴ میلیارد تومانی آن هم بلااستفاده مانده است. بسیاری از نقاط شهر هم بعد از بارندگی‌های اخیر با چاله‌های بزرگی مواجه شده‌اند که نیازمند لکه‌گیری هستند اما هنوز اقدامی برای آن‌ها صورت نگرفته است. 


شورای اسلامی شهر به دنبال حل مشکلات 

اما رئیس شورای اسلامی شهر هشترود درباره گلایه‌های مطرح‌شده از سوی مردم به همشهری می‌گوید: به دنبال حل مشکلات و توسعه شهر با هم‌فکری و تعامل میان اعضای شورای اسلامی شهر هستیم. اعضای شورا هم باید از مقررات اداری تبعیت کنند و با همکاری بیشتری به خدمت‌رسانی ادامه دهند. باید نیازهای خدمات شهری در شورا به جای موضوعات حاشیه‌ای بیشتر مورد توجه باشد. 

 «محمدرضا شقاقی‌پور» با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام شهری بیان می‌کند: شورای اسلامی شهر بر اساس قانون بر عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسانی که در حوزه شهر فعال هستند نظارت می‌کند و خواستار عمل به وظایف این ادارات است. کاملاً آگاه هستیم که تنها استخر این شهر پس از گذشت 5 سال همچنان نیمه‌کاره‌ مانده و سرانه فضای سبز هم بسیار کم است. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به مشکل فضای سبز در بودجه سال جاری 12 میلیارد تومان برای احداث پارک بزرگ در 2 فاز در نظر گرفته شده که فاز اول شامل 2 هکتار و فاز دوم شامل 9 هکتار و در مجموع پارک بزرگ 11 هکتاری است. شقاقی‌پور می‌گوید: با انتخاب شهردار جدید در روزهای آتی روند رسیدگی به مشکلاتی چون ادامه لایروبی رودخانه‌، انتقال نخاله‌های موجود، لکه‌گیری و تسریع در احداث پارک جدید این شهر تسریع می‌شود. 


محرومیت مردم هشترود از اولین نیازها 

نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: هشترود تنها شهری در کشور است که فاقد یک مجموعه تفریحی و پارک بوده و مردم این شهر از اولین نیاز خود برای ارتقای نشاط اجتماعی محروم هستند. 

«سیدحمزه امینی» ادامه می‌دهد: شورا و شهرداری باید برای ایجاد یک پارک بزرگ، طرح و برنامه داشته باشند. ما هم با کمک مجلس شورای اسلامی سعی می‌کنیم اعتباراتی را برای ساخت یک مجموعه فرهنگی و پارک بزرگ از دولت بگیریم. 

شهرداری هشترود برای انجام کارهای عمرانی به‌اندازه کافی پول در حساب دارد و باید هرچه زودتر پروژه‌های عمرانی مصوب و پروژه‌های نیمه‌کاره خود را عملیاتی کند. 
امینی تاکید می‌کند: شهرداری و شورا باید تا 4 ماه آینده برای تحول در شهر اقدامات اساسی انجام دهند چراکه فصل کاری هشترود کوتاه است و بعد از رسیدن فصل سرما نمی‌توان در این منطقه کاری انجام داد.  

مسئولان باید برای تحقق اهداف و آبادانی شهر و منطقه دست به دست همدیگر بدهند و در خدمت مردم باشند و از تفرقه پرهیز کنند. وضعیت کنونی هشترود به یک تحرک نیاز دارد تا بتواند به عمران آبادانی برسد و این مهم، با تلاش و کوشش شبانه‌روزی امکان‌پذیر است. 


32 شهردار در یک شهر کوچک

هشترود اگرچه از تعداد کم پارک، فضای سبز، شهربازی و دیگر امکانات رنج می‌برد، از نظر تعداد شهردار و تغییرات سریع در شهرداری و شورای اسلامی شهر گوی سبقت را ربوده است. شهرداری کوچک هشترود نزدیک به 80 نفر کارمند دارد که شاید برای شهر 20 هزار نفری با خدمات محدود کمی زیاد به نظر برسد. 

این شهر کوچک در 50 سال اخیر بیش از 30 شهردار به خود دیده است و فروردین امسال هم پس از استعفای «سلمان محمدی»، «محمد حدادی» به سمت سرپرست شهرداری انتخاب شد. سرپرستی که احتمال شهردار شدنش از همان ابتدا ضعیف بود و در نهایت اواخر هفته گذشته با نظر شورای اسلامی شهر «مهدی پورصادق» به عنوان سی‌ودومین شهردار هشترود انتخاب شد. که البته هنوز بر راس شهرداری هشترود قرار نگرفته و کار خود را آغاز نکرده است. 

هرچند هشترود نه‌تنها در مدیریت شهری، بلکه در شورای شهر هم از ثبات چندانی برخوردار نیست. تغییرات سریع در شورای اسلامی شهر در سال‌های گذشته و استعفای گاه و بیگاه اعضای شورا موجب شده در تصمیمات شورا هم ثبات وجود نداشته باشد. در آخرین تغییرات در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر هشترود با استعفای «زهرا طاهرموسوی» موافقت شده و قرار است بعد از ابلاغ رسمی «حسین اکبری» جایگزین وی شود. 

این نبود ثبات در رأس مدیریت شهری و حتی شورای اسلامی شهر هشترود موجب شده شاهد پیشرفت و روند خوب پروژه‌های شهری این منطقه نباشیم و حالا با انتخاب شهردار جدید باید منتظر ماند دید اقدامات پورصادق در رأس سازمان شهرداری این شهرستان منجر به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و پاسخ‌گویی به نیاز شهروندان خواهد بود یا خیر؟

این خبر را به اشتراک بگذارید