• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56365
+
-

مسئولیت ویژه سفارت ایران در بغداد

سفارت ایران در عراق این روزها به کانال ویژه دیپلماسی کشور بدل شده است

گزارش
مسئولیت ویژه سفارت ایران در بغداد


افزایش تنش بین ایران و آمریکا و هراس آمریکایی‌ها از واکنش‌های طرفداران ایران در عراق از یک‌سو و تلاش دولت عراق برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن از سوی دیگر بازار رایزنی‌های دیپلماتیک را در عراق داغ کرده است. سفیر ایران در بغداد میهمان افتخاری رئیس‌جمهور عراق در ضیافت افطار بود.

برهم صالح در دیدار با ایرج مسجدی اظهار کرد: همانگونه که ایران در سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق بود و در مبارزه با گروه‌های تروریستی کمک فراوانی به عراق کرد، ما نیز در سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهیم ایستاد.

به گزارش ایسنا، سایت ریاست‌جمهوری عراق نیز با انتشار خبر این دیدار اعلام کرد: تحولات منطقه و تأکید بر ضرورت تکیه بر گفت‌وگوی سازنده برای کاهش تنش در منطقه و تقویت ثبات آن از مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این دیدار بود.



عراق اعلام کرده به تحریم‌های آمریکا پایبند نیست و 2‌کشور قرارهای مهمی برای توسعه همکاری‌های تجاری گذاشته‌اند.

روز گذشته همچنین برونو اوبیر، سفیر فرانسه در عراق به دیدار مسجدی رفت.

3روز قبل هم جان ویلکس، سفیر انگلیس در عراق در بغداد با مسجدی دیدار کرده بود؛ در روزهای اخیر آمریکایی‌ها جوسازی علیه ایران به راه انداخته و مدعی شده‌اند ممکن است نیروهای عراقی حامی ایران در عراق دست به اقداماتی علیه منافع آمریکا بزنند.

ایرج مسجدی سال‌ها معاون سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه بوده که 2سال قبل به‌عنوان سفیر ایران رهسپار عراق شد.

 با بالا‌گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، دولت عراق رسما پیشنهاد کرده بین دو طرف میانجیگری کند. یک هفته قبل مایک پمپئو درحالی‌که عازم آلمان بود، در سفری غیرمنتظره به بغداد رفت که موضوع آن رایزنی درباره ایران بود، بعد‌ها منابع رسانه‌ای مدعی شدند که پمپئو در دیدار با عادل عبدالمهدی درخواست مذاکره بین دو طرف را داده و نخست‌وزیر عراق هم پیشنهادی برای الحاق بندی به برجام برای عدم‌انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت بمب را داده، این منابع ادعا کردند پس از دیدار پمپئو با عبدالمهدی، فرستاده‌ای از عراق به ایران آمده است؛ اخباری که البته هیچ‌کدام از سوی منابع رسمی تأیید نشد.

ایران و آمریکا نخستین‌بار 13سال قبل با میزبانی عراق و درباره این کشور دور یک میز نشستند و طلسم مذاکره مستقیم را شکستند و با خروج آمریکا از برجام و بسته‌شدن کانال گفت‌وگوی مستقیم و نیز دست رد ایران به شماره تلفنی که ترامپ برای تماس با او داده بود، تحولات دیپلماتیک این روزهای عراق بار دیگر حساسیت‌آفرین شده است.

  مذاکرات بر سر اروند‌رود
در چارچوب تفاهم سران ایران و عراق در رابطه با حل‌و‌فصل مسائل مربوط به اروندرود براساس عهدنامه مرزی و حسن همجواری ایران و عراق ۱۹۷۵ و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن و همچنین در اجرای بیانیه مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ بغداد که در جریان سفر روحانی به عراق مورد تأیید نهایی قرار گرفت و همچنین پیرو مذاکرات وزرای خارجه 2کشور، نشست مشترک هماهنگی هیأت‌های ایران و عراق متشکل از نمایندگان نهادها و دستگاه‌های ذیربط روز گذشته در خرمشهر برگزار شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید