• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56351
+
-

اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد

برای اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی برخی محدودیت‌های ترافیکی مانند زوج یا فرد کردن و یا یک‌طرفه کردن برخی از معابر  اعمال می‌شود

در شهر
اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی در یزد

سارا گلابگیریان | یزد- خبرنگار:


کاهش مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی از سویی و فرسودگی این ناوگان از سوی دیگر مسئولان شهر را به فکر ایجاد مدل‌های مختلف حمل و نقل برای مدیریت ناوگان و کاهش هدررفت انرژی انداخته است. قرار است طرح حمل و نقل ترکیبی در شهر اجرا شود تا هم استفاده بهینه از ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گیرد و هم ترافیک ناشی از عبور اتو‌بوس‌های شهری در خیابان‌های مختلف از جمله مرکز شهر کاهش یابد؛ انتقادی که همواره از سوی شهروندان یزدی مطرح است. بسیاری از شهروندان یزدی یکی از عوامل ترافیک در مرکز شهر را اتو‌بوس‌های شهری می‌دانند که با حداقل ظرفیت مسافران را جابه‌جا می‌کنند؛ کاری که می‌شود با یک دستگاه ون یا تقویت تاکسی‌های شهری این نیاز را برطرف کرد.


 گلایه های شهروندان یزدی 

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به فرسودگی و خدمات ضعیف ناوگان حمل و نقل عمومی شهر می‌گوید: اتو‌بوس‌های شهری دیگر کارآمدی لازم را برای جابه‌جایی مسافران ندارند، چراکه هم زمان سفر و هم کیفیت نامطلوب سفر ناشی از فرسودگی ناوگان استقبال از آن را کاهش داده است.«رضا موسوی» ادامه می‌دهد: در این شرایط شاهد حرکت اتو‌بوس‌های متعدد در خیابان‌های هسته مرکزی شهر با حداقل مسافر هستیم که عامل افزایش ترافیک نیز محسوب می‌شوند. از این رو می‌توان با جایگزین کردن این اتو‌بوس‌ها با مینی‌بوس و ون، هم ترافیک را کاهش داد و هم نهایت بهره‌برداری را از ناوگان حمل و نقل عمومی داشت.

وی می‌افزاید: فرسودگی و طولانی بودن زمان سفر یکی از دلایلی است که استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش داده. از سوی دیگر، افزایش روزافزون خودروهای شخصی نیز مزید بر علت شده است که خیابان‌های یزد به‌ویژه در مرکز روز به روز شلوغ‌تر شوند.
موسوی ادامه می‌دهد: در این شرایط باید برای زیرساخت‌های ترافیکی چاره‌ای اندیشیده شود، چراکه با این روندِ افزایش خودروهای شخصی راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به این سمت نداریم، اما باید ناوگان تازه‌نفس و مناسبی به کار گرفته شود. 

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز به کیفیت نامطلوب اتو‌بوس‌های شهری به‌ویژه سیستم‌های تهویه آن انتقاد می‌کند و می‌افزاید: دیگر زمان استفاده از اتو‌بوس برای تردد در شهر یزد به‌ویژه با خیابان کم‌عرض و طولانی آن گذشته است و باید روش‌های جدیدی حمل و نقل عمومی در شهر یزد اجرا شود.«یوسف کمالی» ادامه می‌دهد: باید ناوگانی به کار گرفته شود که هم توانایی خرید آن برای شهرداری مقدور باشد و هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت مسافر را به مقصد برساند. به این ترتیب، دیگر جایی برای تردد اتو‌بوس‌های بزرگ در خیابان‌های کوچک شهر نمانده است.


یک‌طرفه شدن برخی از معابر شهر یزد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از اجرای محدودیت‌های ترافیکی برای برخی از معابر یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: امسال طرح حمل و نقل ترکیبی در شهر یزد اجرا می‌شود و طبق آن برای مسیرهایی که مسافر کمتری دارد به جای اتو‌بوس از مینی‌بوس یا تاکسی استفاده می‌شود.

«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: برای اجرای طرح نیازمند یک سری محدودیت‌های ترافیکی مانند زوج یا فرد کردن و یا یک‌طرفه کردن برخی از معابر و ایجاد خط ویژه هستیم. وی از تهیه طرح اصلاح خطوط و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی مناسب با کارشناسی 15 نفر از کارشناسان مجرب سازمان و برگزاری بیش از 40 جلسه بابت اساسی‌ترین اقدام برای ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر و فراهم کردن فرصت اجرای طرح حمل و نقل ترکیبی خبر می‌دهد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار می‌کند: با توجه به اصلاح خطوط صورت‌گرفته باید به حمل و نقل ترکیبی توجه بیشتری صورت گیرد. از این رو استفاده از انواع خودروهای حمل و نقل عمومی امری اجتناب‌ناپذیر است. به این ترتیب، هم اتو‌بوس‌های فرسوده شهر جمع‌آوری می‌شود و هم از تردد اتو‌بوس‌ها در مرکز شهر جلوگیری خواهد شد و خودروهای کوچک‌تر در مرکز شهر تردد خواهند کرد.

شفیعی ادامه می‌دهد: در اصلاح خطوط سعی شده است که از تردد خودروهای حمل و نقل عمومی در مرکز شهر و معابر پرترافیک کاسته شود تا از ترافیک شهر کاسته شود. وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی اظهار می‌کند: امروزه نقش و جایگاه وسایل نقلیه عمومی در رفع چالش‌های درون‌شهری کاملا مشخص و قابل تامل است و تمامی کارشناسان اقتصادی و اجتماعی بر این واقعیت تاکید دارند که توسعه ناوگان حمل ‌و نقل عمومی در سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر فراوانی دارد.


تلاش برای حل مشکلات ترافیکی 

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار می‌کند: قطعا با کاهش وسایل نقلیه شخصی، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد و مسافران با امنیت، راحتی و فراغ بال بیشتری به تردد می‌پردازند و کیفیت زندگی در شهر‌ها ارتقا خواهد یافت. وی ادامه می‌دهد: البته این مساله مستلزم فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی و همکاری مردم با مسئولان و نهاد‌های اجرایی است. 

شفیعی تاکید می‌کند: استفاده از وسایل نقلیه عمومی باعث کاهش هزینه نگهداری و تعمیر اتومبیل، حفظ محیط ‌زیست و جلوگیری از ترافیک و اتلاف وقت خواهد شد. وی اضافه می‌کند: یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای تقویت حمل و نقل عمومی و استفاده از این سیستم برای تردد و جابه‌جایی در سطح کلان‌شهر‌ها فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. مردم باید به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند تا از فواید حمل و نقل عمومی، حمایت از محیط زیست، ایمنی بهبود حرکت و رفع نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان آگاه شوند.


 اقداماتی برای رونق حمل و نقل عمومی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به تلاش این سازمان برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر از رونمایی از ناوگان تازه‌نفس شامل اتو‌بوس و مینی‌بوس‌های جدید اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حمل و نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موثر در رنکینگ شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتقای وضعیت آن به عوامل متعددی مربوط می‌شود که از آن جمله می‌توان به وضعیت ترافیک شهری، اصلاحات هندسی معابر شهری، وضعیت خودروهای شهری و میزان اقبال عمومی به استفاده از حمل و نقل عمومی، ساماندهی تاکسی‌ها و آژانس‌‌ها و ساماندهی اتو‌بوس‌ها اشاره کرد. 

شفیعی تاکید می‌کند: حمل و نقل ترکیبی بهترین راهکار برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش خودروهای تک‌سرنشین در شهر است. از این رو یکی از اقدامات جدی این سازمان بازسازی و نوسازی اتو‌بوس‌ها، مینی‌‌بوس‌ها و تاکسی‌های شهر برای اجرای حمل و نقل ترکیبی است.


فرسودگی 80 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی یزد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد دلایل کاهش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر را فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر با اتو‌بوس با توجه به معابر کم‌عرض و ترافیک سنگین عنوان می‌کند و از تلاش برای حل مشکلات برای سفر ایمن، سریع و راحت با اتو‌بوس‌های شهری خبر می‌دهد.

«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: استفاده از شیوه‌های حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرهای دنیا مرسوم است و می‌توان در شهر یزد نیز اجرا کرد، اما هنوز اقدامی جدی برای آن صورت نگرفته است. مدل‌های پیشنهادی برای شهر یزد قطار شهری است اما نیازمند زیرساخت‌های بسیاری است. 
 

ماشین زدایی از شهر 


محمدیاسین دهقان| یزد- خبرنگار:


شورای اسلامی شهر یزد در این دوره یکی از اولویت‌های خود را ساماندهی وضعیت حمل و نقل عمومی در نظر گرفته‌اند و به آن اهتمام دارند. در این راستا طرح‌های متعددی از سوی شورای شهر بررسی و مصوب شده و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است تا ترافیک شهر یزد به‌ویژه در هسته مرکزی بهبود یابد. سخنگوی شورای شهر یزد حل مشکلات ترافیکی را کلید حل بسیاری از مشکلات شهر یزد می‌داند و می‌افزاید: شورای شهر حمل و نقل عمومی را کلید بسیاری از معضلات شهر از جمله مشکلات زیست‌محیطی و ترافیک می‌داند و تمام توان خود را برای توسعه شبکه ترکیبی حمل و نقل عمومی معطوف خواهد کرد.  

«محسن عباسی هرفته» با بیان این‌که حمل و نقل ترکیبی از شبکه‌های سراسری درون‌شهری مانند بی.آر.تی یا تراموا تا زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را شامل می‌شود می‌افزاید: در این زمینه ارائه خدمات عمومی و اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای خودروهای شخصی لازم است. 

وی ادامه می‌دهد: به‌جد اعتقاد دارم باید هزینه حرکت سواره را در شهر بالا برد و از شهر ماشین‌زدایی کرد. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد به نقش حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حوزه فرهنگ شهروندی هم قرار است روی جایگزینی حمل و نقل عمومی به جای حمل و نقل شخصی کار شود. طبیعی است آرمان ما رفتن به سمت شهر پیاده‌محور است؛ شهری که پیاده‌روی در آن لذت‌بخش باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید