• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56264
+
-

مأموریت سفیر

مجید تخت روانچی در پرتنش‌ترین روزهای رابطه ایران و آمریکا چهره جنگ‌طلبان را برای افکار عمومی این کشور عیان می‌کند

دیپلماسی
مأموریت سفیر


شروع دوره نمایندگی مجید تخت روانچی در نیویورک با افزایش تنش‌های میان ایران و آمریکا همراه بود، برای دیپلماتی که در مذاکرات هسته‌ای آبدیده شده است، چنین چالشی بدان معنا نیست که دست و پا بسته نظاره‌گر چالش باشد و یا به صدور بیانیه اکتفا کند، مجید تخت روانچی در مدت کوتاه حضورش در نیویورک در دو گفت‌وگو با 4رسانه معروف آمریکایی (CBS، MSNBC، CNN و NPR) با افکار عمومی آمریکا صحبت کرد و روشن ساخت که جنگ‌طلبان آمریکا به ترامپ اطلاعات جعلی درباره منطقه می‌دهند. او همان رویه‌ای را در پیش گرفته که وزیر خارجه کشورمان محمد جواد ظریف در هنگام حضورش در نیویورک انجام می‌دهد، تصحیح اطلاعات افکار عمومی آمریکا از طریق رسانه‌های آمریکایی. به غیراز محمد جواد ظریف که از سال 1381تا 1386نماینده ایران در سازمان ملل بود، بقیه نمایندگان ایران در سازمان ملل مجادله لفظی را در چارچوب بیانیه‌های رسمی و انتشار این بیانیه‌ها در رسانه‌های داخلی کشور دنبال می‌کردند و کمتر وارد گفت‌وگوهای چالشی با رسانه‌های آمریکا و اقناع افکار عمومی آمریکا می‌شدند. کاری که امروز تخت روانچی به تأسی از ظریف در پیش گرفته است.

روانچی به‌دلیل آنکه غلامعلی خوشرو، سفیر سابق ایران در سازمان ملل مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد، از دفتر سیاسی رئیس‌جمهور عازم نیویورک شد و به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد. زمانی که او به نیویورک اعزام می‌شد، ترامپ از برجام خارج شده بود، آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود و ترامپ و همراهانش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران با شدت تلاش می‌کردند، در چنین وضعیتی برخی دلواپسان در داخل کشور از اعزام روانچی به نیویورک به‌عنوان نشانه‌ای برای مذاکرات محرمانه یاد کردند. ازجمله حسین‌الله کرم گفته بود: «پیام انتخاب تخت روانچی نه فقط برای سازمان ملل، آمریکا و سایر کشورهاست بلکه برای جریان داخلی هم نماد تداوم خط برجامی محسوب می‌شود.» ادعایی که با تکذیب محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور همراه شد.

مجید روانچی کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران را از دانشگاه کانزاس گرفته و یک مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی هم از دانشگاه فوردهام دارد و دکتری او هم از دانشگاه برن و رشته علوم سیاسی است. روانچی از ابتدای دهه ۱۳۶۰ وارد وزارت امور خارجه شد و بین سال‌های 1365 تا ۱۳۶7رئیس اداره مجامع بین‌المللی در وزارت امور خارجه بود و در سال‌های خاتمه جنگ هم مسئولیت میز سازمان ملل در وزارت خارجه را عهده دار شد و شاید ارتباط تنگاتنگ او با ظریف در همین دوران و برای مذاکرات آتش‌بس ایران و عراق شکل گرفت. او می‌گوید: سال‌ها با آقای دکتر ظریف از نزدیک کار می‌کردیم. از زمان دانشجویی با هم بودیم،  سفیر فعلی ایران در سازمان ملل پس از آن هم ارتباط نزدیکی با سازمان ملل داشت؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های پس از پایان جنگ رایزن ایران در سازمان ملل و پس از آن یعنی در دوران سفارت کمال خرازی در سازمان ملل سفیر و معاون نمایندگی بود و مدتی پس از انتخاب خرازی به‌عنوان وزیر امور خارجه، روانچی نیز به تهران بازگشت و مشاور وزیر شد.

او از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، فعالیت کرد به‌عبارتی و براساس آنچه در معرفی او در سایت نمایندگی ایران در سازمان ملل نوشته شده، روانچی از سال 1368به‌مدت یک دهه در سازمان ملل فعالیت کرده است.

 تخت‌روانچی در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سفیر ایران در سوئیس بود. او اما در دوران محمود احمدی‌نژاد خانه نشین شد. همچنان که ظریف در سال 86نتوانست دیپلماسی بی‌قاعده احمدی‌نژادی را تاب بیاورد و خانه نشینی را ترجیح داد. شاید دلیل خانه نشین کردن تخت روانچی در زمان احمدی‌نژاد، نسبت سببی او با سیروس ناصری یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در دورانی باشد که حسن روحانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. ناصری هم در سال 84و با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، مثل سیدحسین موسویان دیگر عضو تیم مذاکراتی با اتهاماتی مواجه شد که بعد از تبرئه ترجیح دادند از کشور خارج شوند. با انتخاب ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی دوباره به عرصه بازگشت و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه شد.

روانچی از همان بدو روی کار آمدن روحانی، به عضویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم در آمد و به همراه سیدعباس عراقچی از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران بود که به توافق برجام ختم شد؛ توافقی که البته این روزها حال و روز خوبی ندارد و به تعبیر عراقچی در آی سی یو قرار دارد.

روانچی پس از تغییر ساختار وزارت خارجه به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و جانشین حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شد، ابوطالبی قرار بود در آغاز به‌کار دولت روحانی سفیر ایران در سازمان ملل شود اما دولت آمریکا به بهانه حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 58به او ویزا نداد تا غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سوئیس، برن را ترک کند و به نیویورک برود .

روانچی در آخرین گفت‌وگوی خود با شبکه خبری سی بی ‌اس گفته است: «کسانی از مقامات دولت سعی دارند با تحریک، زمینه لازم را برای جنگ یا درگیری با ایران ایجاد کنند » همان افشاگری که ظریف درباره تیم B (بنیامین نتانیاهو، بن زاید، بن سلمان و بولتون) انجام می‌داد روانچی هم با همان منطق، چهره این جنگ طلبان را عیان می‌کند. این گفت‌وگو‌ها این گمانه را تقویت کرد که ماموریت این روزهای سفیر ایران در سازمان ملل استفاده از ظرفیت دیپلماسی رسانه‌ای آمریکاست. روانچی روز جمعه هم در نشست شورای امنیت درباره تحولات ادلب سوریه سخنرانی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید