• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56227
+
-

شگفتی درکار نبود

شگفتی درکار نبود

لیگ هجدهم بالاخره با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و هت‌تریک قهرمانی برانکو که هواداران پرسپولیس مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند، اتفاق افتاد. آنچه در این لیگ 295روزه رخ داد و روندی که منجر به قهرمانی پرسپولیس و سقوط سپیدرود و استقلال خوزستان شد را در قالب آمار و اعداد مرور می‌کنیم.

  با 7 امتیاز از 5 بازی آخر، پرسپولیسِ این فصل یکی از عجیب‌ترین قهرمان‌های تمام ادوار لیگ بود. این تیم در اواخر لیگ کاملا خسته و کم‌رمق نشان داد و در 5 بازی آخر فقط یک‌بار پیروز شد. چیزی نمانده بود برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ یک تیم بدون پیروزی در 5 بازی آخر و فقط با 5تساوی قهرمان شود! البته پارس‌جنوبی مغلوب پرسپولیس شد اما باز هم 5هفته پایانی لیگ با 7امتیاز برای سرخپوشان بدترین مقطع این تیم در طول فصل بود. قرمزها در 5هفته قبل از این با 4برد و یک مساوی 13امتیاز گرفته و بهترین مقطع فصل را برای خودشان رقم زده بودند.

   قهرمان نیم‌فصل اول در نیم‌فصل دوم 4امتیاز کمتر گرفت که همان 4امتیاز می‌توانست این تیم را بالاتر از پرسپولیس به قهرمانی برساند. سپاهان در دور رفت 31امتیاز جمع کرد و با تفاضل گل بهتر از پدیده و پرسپولیس صدرنشین نیم‌فصل شد. اما نیم‌فصل دوم چندان با قلعه‌نویی مهربان نبود و زردها فقط 27امتیاز گرفتند. سپاهان در جدول نیم‌فصل دوم پایین‌تر از استقلال و پرسپولیس و هم‌امتیاز با ذوب‌آهن در رتبه سوم نشست. درحالی‌که فقط یک پیروزی مقابل استقلال کافی بود تا سپاهان قهرمان هر دو نیم‌فصل و قهرمان کل لیگ باشد.
   استقلال قهرمان نیم‌فصل دوم شد اما نه‌تنها به قهرمانی لیگ نرسید بلکه جنگ نایب‌قهرمانی را هم به سپاهان باخت. آبی‌ها با 10برد، 2تساوی و 3باخت در نیم‌فصل دوم به 32امتیاز رسیدند تا بالاتر از پرسپولیس 30امتیازی در صدر قرار بگیرند. تیم شفر در نیم‌فصل اول فقط 25امتیاز گرفته بود و در رتبه پنجم قرار داشت.

  پدیده هم مثل سپاهان در نیم‌فصل دوم فروغِ دور رفت را نداشت و به همین دلیل از کسب رتبه‌های اول تا سوم بازماند. تیم یحیی در نیم‌فصل اول دوم شده بود اما در دور برگشت با 6امتیاز کمتر به رتبه ششم رسید تا در مجموع چهارم شود. البته همین رتبه هم برای مشهدی‌ها قابل‌قبول بود و آنها در روز پایانی کسب سهمیه آسیا را جشن گرفتند.

  نفت‌آبادان با کسب 16امتیاز در 6هفته پایانی بهترین تیم لیگ در این مقطع بود و پایان شکوهمندی را برای خودش رقم زد. تیم عجیب پائولو سرجیو نصف بیشتر فصل در بین گزینه‌های سقوط بود و بعد از 24بازی فقط 2برد داشت؛ اما در 6بازی آخر با 5برد و یک تساوی مقابل استقلال تهران بیشتر از همه تیم‌ها امتیاز جمع کرد و تا رتبه نهم صعود کرد.

      هم آقای‌گل لیگ و هم آقای پاس‌گل هر دو از تیم سپاهان آمدند. محمد کریمی که بعد از ارسال 5پاس گل در هفته‌های ابتدایی، مدتی از ترکیب سپاهان دور شده بود، بالاخره برگشت و 3پاس گل دیگر هم به یارانش داد تا با 8پاس گل در صدر جدول گل‌سازها قرار بگیرد. کی‌روش استنلی هم در روز آخر شانزدهمین گلش را زد و آقای گل لیگ برتر شد. البته کی‌روش یک شریک هم داشت؛ لوسیانو پریرا که در 7بازی آخر 8گل زد و به صدر رسید. تعداد گل‌های پریرا در 7هفته پایانی از مجموع گل‌های کی‌روش و علیپور هم بیشتر بود.

  سیدجلال حسینی با کسب هفتمین عنوان قهرمانی‌اش در لیگ برتر به رکورددار بی‌رقیب این رقابت‌ها تبدیل شد. سیدجلال پیش‌تر از اینها با سپاهان هم طعم هت‌تریک را چشیده و از لیگ نهم تا یازدهم با این تیم قهرمان بود. پیش از آن هم سیدجلال در قهرمانی لیگ ششم یکی از یاران ثابت سایپا بود. حالا با 3قهرمانی با پرسپولیس تعداد کل جام‌های این بازیکن به 7رسیده است.

  رکورد بیشترین کلین‌شیت در لیگ هجدهم بالاخره نصیب علیرضا بیرانوند شد. بیرانوند در این مسیر رقبای بزرگی مثل فروزان و رحمتی داشت اما در روزهای پایانی هر دوی این دروازه‌بان‌ها به نوعی درگیر مسائل حاشیه‌ای شدند و از دور رقابت کنار رفتند. فروزان با 14کلین‌شیت از تراکتورسازی کنار رفت و 5هفته پایانی را از دست داد و مهدی رحمتی هم با 12کلین‌شیت به نیمکت تبعید شد تا بیرانوند از این 2نفر سبقت بگیرد و با 16کلین‌شیت صاحب دستکش‌های طلایی لیگ هجدهم شود.

  استقلال اگرچه قهرمان نشد، اما بهترین خط دفاعی لیگ را داشت و رکورد کمترین گل‌خورده در تاریخ لیگ برتر را هم شکست. خط دفاعی استقلال در مجموع 30بازی فقط 13گل دریافت کرد که یک گل بهتر از رکورد پرسپولیس (لیگ شانزدهم) و استقلال خوزستان (لیگ پانزدهم) بود. آبی‌ها سیزدهمین گل را در آخرین لحظه از آخرین بازی‌شان دریافت کردند. جالب اینکه این تیم در 3بازی آخر با هدایت فرهاد مجیدی 3گل خورد اما با شفر میانگین گل خورده‌اش تقریبا یک‌سوم این رقم بود.

  اگر استقلال بهترین خط دفاعی لیگ را داشت، در عوض سپاهان هم بهترین خط حمله را تشکیل داده بود و با کی‌روش و رفقا به آمار 46گل زده در 30بازی رسید. سپاهانی‌ها در نیم‌فصل اول 28گل و در نیم‌فصل دوم 18گل زدند تا در این زمینه هم سیر نزولی آنها به چشم بیاید. تیم قلعه‌نویی تقریبا یک‌پنجم گل‌هایش را مقابل سپیدرود زد! رشتی‌ها در 2 بازی رفت و برگشت، 9گل از سپاهان خوردند و این تیم را رکورددار کردند.

  استقلال خوزستان سومین تیمی شد که با سابقه قهرمانی در لیگ‌برتر از این لیگ سقوط می‌کند. این تیم 3فصل بعد از قهرمانی در لیگ برتر در رتبه آخر لیگ قرار گرفت و به دسته پایین‌تر سقوط کرد. آبی‌های جنوب که با عبدالله ویسی قهرمان شده بودند، با هدایت 5سرمربی مختلف سقوط کردند تا بعد از فولاد و پاس سومین قهرمانی باشند که طعم سقوط را می‌چشد.

  کورش ملکی با مهار پنالتی وریا غفوری در آخرین روز رکوردش را بهتر کرد و بهترین پنالتی‌گیر لیگ شد. در طول این فصل کلا 4پنالتی علیه سپیدرود گرفته شد که هیچ‌کدام از آنها تبدیل به گل نشدند. ملکی به‌تنهایی 3پنالتی را از مهدی ترابی، حکیم نصاری و وریا غفوری گرفت و یک پنالتی هم به تیر دروازه او برخورد کرد. در نقطه مقابل ملکی، باید به پیام نیازمند اشاره کرد که ناکام‌ترین گلر فصل در مقابل ضربات پنالتی بود. در این فصل 7پنالتی به ضرر سپاهان گرفته شد که نیازمند هر 7ضربه را گل خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید