• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56204
+
-

خرید نفتی چین از ایران

انرژی
خرید نفتی چین از ایران

خبری مهم در دنیای نفت؛ همزمان با سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به پکن، برای دیدار با مقامات چینی، اعلام ‌شد؛ چین به خرید و بارگیری نفت ایران به میزان 2میلیون بشکه در یک سوپر تانکر اقدام کرده است. هیچ مقام دولتی ایران این خبر را تأیید نکرده و مشخص نیست آیا این کار چین، اقدامی تلافی‌جویانه، پس از بالاگرفتن جنگ تجاری با آمریکا بوده یا اینکه توافقی است اعلام نشده؛ مبنی بر اینکه چین به‌عنوان خریدار عمده و سنتی نفت ایران، مجوز معافیت تازه‌ای از آمریکا دریافت کرده است؟ 

خبرگزاری رویترز که این خبر را منتشر کرده، دیروز مدعی شد ایران از طریق کشتی به کشتی نفت خود را به چین صادر می‌کند و چنین وانمود می‌شود که مبدا نفت‌ صادراتی عراق است نه ایران. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد همزمان یک نفتکش ایرانی در بندری در ژوهان چین، پهلو گرفته و بار نفت خود را به میزان 120هزار تن تخلیه کرده است. البته یکی از نمایندگان پایانه چینی این موضوع را که محموله از ایران ارسال شده رد می‌کند و می‌گوید: این پایانه 4سال است از ایران محموله‌ای دریافت نکرده است. امکان ندارد نفتکشی از ایران آمده باشد.
البته برخی خبرها حکایت از آن دارد که صادرات 2میلیون بشکه نفت ایران به چین، عمدتا ناشی از خریدهای قبلی این کشور بوده و هنوز نشانه‌های دقیقی از اینکه پکن تصمیمی به خرید بیشتر نفت از ایران دارد، مخابره نشده است. همزمان رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده، گفت: توافقنامه‌های بلندمدت با 5مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است. او تأکید کرد: توافق قبلی واردات نفت با چین کماکان به قوت خود باقی است و قرارداد بهم نخورده، هند نیز در تلاش است به خرید نفت سبک و میعانات گازی ایران ادامه دهد.

در این میان الکساندر نوواک، وزیر نفت روسیه با بیان اینکه تأثیر تحریم نفت ایران هنوز در بازار مشخص نشده و وضعیت مبهم است، اعلام کرد: امکان دارد تا یک‌ماه آینده اوضاع تغییر کند. تحلیلگران می‌گویند چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران که بیشترین بهره را از معافیت‌های تحریمی می‌بردند، از تشدید تحریم‌ها آسیب خواهند دید.

 از نظر دیپلماتیک، کشورهای بزرگی نظیر چین و هند بر سر یک دو راهی سخت قرار گرفته‌اند اما از نظر اقتصادی، گزینه‌های جایگزین زیادی ندارند. درصورتی که تحریم‌ها را نادیده بگیرند و به خرید نفت ایران ادامه دهند، پالایشگاه‌ها، مؤسسات مالی، شرکت‌های بیمه‌ای و کشتیرانی خود را در معرض اقدامات تنبیهی آمریکا قرار می‌دهند. برای بسیاری از این مؤسسات و شرکت‌ها قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا و دلار بسیار مخرب است و حتی برای چین و با همه آمادگی‌اش برای مقابله با آمریکا این مسئله گران تمام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید