• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56086
+
-

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با همشهری

مشکلی در تأمین باتری قلب نداریم

کمبود، نبود و گرانی دارو، وسایل و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی ازجمله موضوعاتی است که در این روزهای تحریم هرازچند گاهی تبدیل به خبر می‌شود و نگرانی‌هایی را برای بیماران و همراهانشان ایجاد می‌کند. نبود و گرانی باتری قلب (همان پیس‌میکر یا ضربان‌ساز قلب) هم یکی از همین خبرها بود که مهدی یوسفی، رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران ضمن تکذیب آن به همشهری گفت: نه‌تنها از سال گذشته تاکنون قیمت باتری قلب افزایش نداشته است، بلکه به‌اندازه 5‌ماه نیز ذخیره داریم و به همین سبب جای نگرانی برای بیماران وجود ندارد. یکی از حوزه‌های تأثیرپذیر در زمان تحریم‌ها، حوزه بهداشت، درمان و سلامت است؛ حوزه‌ای که اگرچه گفته می‌شود هیچ‌گاه تحریم نمی‌شود اما اتفاقات سال‌های اخیر حاکی از این است که تحریم‌ها با فراهم نبودن زمینه برای نقل و انتقال مالی جهت واردات همچنان وجود دارد. یوسفی با بیان این مطلب در ادامه می‌گوید: اینکه می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، دروغ است. این موضوع را با همه وجودمان لمس می‌کنیم. همچنین این واقعیت که اتفاقاتی در خط ارتباطات سیاسی، بانکی و مراودات مالی افتاده است را نمی‌توان نادیده گرفت و به همین دلیل یک عزم جدی برای تهیه اقلام مهم پزشکی کشور ایجاد شد و اقدام به خرید و دپوی 5 - 4ماهه اقلام حیاتی سلامت کرده‌ایم. باتری قلب هم جزو همین اقلام بود که برای بیماران به مقدار لازم خریداری شده و در انبارهای هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی موجود است. البته مشکلاتی در تامین منابع نقدی داریم اما نگرانی جدی یا اینکه گفته ‌شود بحران وجود دارد، نداریم. با اینکه این اقلام کاملا آمریکایی هستند ما توانسته‌ایم خریدهایمان را انجام دهیم.
او درباره چگونگی تهیه ضربان‌ساز قلب نیز افزود: این وسیله حیاتی برای بیماران کشور با ارز دولتی توسط هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی خریداری و وارد کشور می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و اصلا نیازی نیست که بیماران برای خرید خودشان اقدام کنند که گرفتار بازار سیاه شوند. ما حتی به بیمارستان‌ها اعلام کرده‌ایم که خودشان به ما مراجعه کنند و اجازه ندهند بیماران مستقیم برای این منظور اقدام کنند. همچنین هیأت براساس لیستی که بیمارستان‌ها از بیماران برایشان ارسال می‌کنند، این تجهیزات را به بیمارستان‌ها می‌دهد؛ ضمن اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این‌باره نداشته‌ایم به این علت که ارز را از مراجع رسمی با قیمت دولتی دریافت کرده‌ایم و عددهای 200 تا 300میلیونی رقم‌های عجیبی بود که شنیدیم؛ البته ممکن است بازارهای مکاره‌ای ایجاد شده باشد تا بیماران را در این التهاب بیندازند تا آنها از بازارهای غیررسمی اقلام پزشکی مورد نیاز خود را تامین کنند اما واقعیت این است که چه در مرکز قلب شهید رجایی و چه در مرکز قلب تهران و حتی بیمارستان شهید مدرس و شهرستان‌ها این کار توسط بیمارستان‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین بیماران نگرانی نداشته باشند در موجودی انبارمان هیچ مشکلی نداریم و بیمارستان‌ها هم اقلام را از طریق ما تامین می‌کنند. مردم هم بهتر است اطلاعات این‌چنینی را از مرجع مشخص دریافت کنند. البته با توجه به تحریم‌ها توصیه و پیشنهاد ما این است که مسئولان ما در حوزه صنعت، معدن و بازرگانی احساس نکنند که همه کالاها اولویتشان یکسان است و بهتر است ارز به کالاهایی اختصاص پیدا کند که ضروری‌تر است؛ به‌طور مثال اگر پالم و شکر وارد کشور نشود نه‌تنها اتفاقی نمی‌افتد، بلکه به‌نفع مردم است؛ به همین سبب با نبود یک‌سری اقلام این‌چنینی واقعا اتفاقی نخواهد افتاد و حتی در برخی موارد به نفعمان می‌شود چون سبک زندگی‌مان را تغییر می‌دهد. پس اولویت باید با حوزه سلامت باشد و بانک مرکزی هم باید اولویت را برای اقلام سلامت مردم درنظر بگیرد. به هر حال ارز محدودیت دارد و باید از ارز موجود که در دسترس است، بهترین استفاده را داشت؛ ضمن اینکه بیمه‌ها باید عزم بیشتری برای تامین منابع نقدینگی داشته باشند. این پیشنهاد و درخواستی است که ما همواره از این مجموعه و وزارت بهداشت داریم.
همچنین کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید: باتری قلب فقط از طریق هیأت امنا برای بیمارستان‌ها تهیه می‌شود. او به همشهری می‌گوید: اگرچه تحریم‌ها وجود دارد اما کمبود باتری و گرانی آن را تکذیب می‌کنیم و بیمارستان‌ها هیچ کمبودی درخصوص باتری‌های قلب ندارند. هیأت امنای ارزی باتری قلب را از بهترین برندهای معروف دنیا تهیه می‌کند؛ البته ظرفیت روزانه تعبیه باتری قلب در این بیمارستان محدود است و به همین دلیل بیماران باید به نوبت پذیرش شوند. همچنین هیأت امنای ارزی براساس لیستی که از بیماران به آنان داده می‌شود، این تجهیزات را به بیمارستان‌ها می‌دهد.
وی درباره افزایش قیمت باتری‌های قلب نیز گفت: در این زمینه کوچک‌ترین افزایش قیمتی نداشته‌ایم و باتری قلب هم با قیمت‌های سابق در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود. توصیه دیگر ما این است که با توجه به اینکه بیمارستان‌ها باتری قلب را تهیه و با نوبت‌دهی آن را در اختیار بیمار قرار می‌دهند پس نیازی نیست بیمار برای خرید به بازار مراجعه کند. باتری قلب فقط از طریق هیأت امنا برای بیمارستان‌ها تهیه می‌شود.

تحریم‌ها مستقیم سلامت را نشانه گرفته

علیرضا چیذری، عضو صنف تجهیزات پزشکی ایران هم درباره اثرات تحریم‌ها بر تامین تجهیزات پزشکی می‌گوید: تحریم‌ها متأسفانه تأثیر بسزایی بر ورود تجهیزات پزشکی به ایران داشته است و مستقیم سلامت را نشانه گرفته است. اگر سیستم سلامت دچار مشکل شود ما در جامعه با افراد بیماری روبه‌رو می‌شویم که بر تمامی ابعاد جامعه اثر می‌گذارند. با همه اینها این موضوع را نباید نادیده گرفت که با توجه به کمک‌های بانک مرکزی، هیأت امنا توانسته لوازمی مانند باتری قلب را در شرایط تحریم تهیه کند و به مراکز دولتی تحویل دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید