• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56066
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LkXA
+
-

داخلی‌سازی قطعه؛ از ‌رؤیا تا واقعیت

چهره روز
داخلی‌سازی قطعه؛ از ‌رؤیا تا واقعیت

رضا رحمانی، وزیر صنعت دیروز در ابلاغیه‌ای بر استفاده از ظرفیت حداکثری سرمایه‌های انسانی برای تعمیق ساخت داخل قطعات مصرفی و وارداتی خودرو تأکید کرد. تأکید سکاندار تولید و تجارت بر داخلی‌سازی‌ قطعات با استفاده حداکثری از سرمایه‌های انسانی رویکرد بدیعی نیست و افزایش عمق ساخت داخل قطعات خودرو و برخی محصولات صنعتی تکلیفی است که در چند دهه گذشته در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی و قراردادهای تولید مشترک با شرکای خارجی هدفگذاری شده است. در صنعت خودرو نیز تعمیق داخلی‌سازی‌ قطعات خودروهای برندهای فرانسوی، چینی و کره‌ای برمبنای قراردادهای تولید مشترک در دستور کار وزارت صنعت و خودروسازان قرار داشته است اما زمینگیر شدن خطوط تولید خودروهای پرتیراژ، از درجا زدن خودروسازان برای افزایش عمق ساخت داخل قطعات خودروهای پراید، پژو، تندر90، محصولات چینی و حتی خودروهایی مانند سمند حکایت دارد که عنوان خودروی ملی را یدک می‌کشد و هنوزهم متوسط ارزبری تامین قطعات خودروهای داخلی حدود 2 تا 2500دلار است.
فارغ از کم و کیف داخلی‌سازی‌ قطعات، نکته اصلی رویکرد وزیر صنعت به تحقق این هدف است زیرا عمق ساخت داخل قطعات علاوه بر نیروی انسانی ماهر نیازمند سرمایه‌گذاری برای توسعه تحقیقات R&D، تعامل مناسب قطعه‌سازان با شرکای خارجی در تامین مواداولیه، انتقال دانش فنی روز و ورود آنها به زنجیره‌ تامین قطعات برندهای معتبر خارجی است. در شرایطی که به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه بسیاری از شرکای خارجی با لغو یکجانبه قراردادهای بدون پشتوانه اجرایی برای تولید خودرو و محصولات صنعتی، همتایان ایرانی خود را تنها گذاشته و کمبود نقدینگی ارزی و ریالی و قطع مبادلات پولی و بانکی برای تامین مواداولیه و قطعات مورد نیاز چالش اصلی قطعه‌سازان ایرانی و خودروسازان ایرانی‌ است، مشخص نیست ابلاغیه وزیر برای استفاده از ظرفیت حداکثری سرمایه‌های انسانی تا چه حد به تعمیق ساخت قطعات داخل و رفع مشکلات تولیدکنندگان برای رشد تیراژ و عرضه و تنظیم بازار خودرو و سایر کالاهای صنعتی منجر خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید