• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55797
+
-

کوچک شدن سفره کردستانی ها در ماه رمضان

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان: در قالب طرح تشدید نظارت رمضان طی یک ماه گذشته 759 پرونده تخلف تشکیل شده است

گزارش
کوچک شدن سفره کردستانی ها در ماه رمضان

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:


در برخی اوقات سال که اتفاقاً ماه رمضان نیز در این دسته قرار می‌گیرد، تب‌وتاب و شور و هیجان خاصی در میان شهروندان برای خرید مایحتاج لازم صورت می‌‌گیرد و کسب‌وکار واحدهای صنفی، به‌ویژه مواد خوراکی رونق می‌‌گیرد، اما آنچه در ماه مبارک رمضان امسال مورد توجه 
قرار گرفته و در بازار مشاهده شده است، پایین آمدن قدرت خرید مردم، گرانی سرسام‌آور اقلام پرمصرف ماه رمضان مانند خرما، آش، زولبیا و بامیه، گوشت، برنج،انواع نان و... است. 


گرانی اقلام پرمصرف خوراکی ماه رمضان

«حُسنا محمودی» زنی متأهل  است که  با اشاره به گرانی سرسام‌آور نرخ اجناس و مایحتاج عمومی طی ماه‌‌های گذشته می‌گوید: مردم روزه‌دار طبق سنت و نیاز بدنشان باید برخی اقلام مانند خرما، آش، حلیم، گوشت و برنج را تهیه کنند، اما وقتی یک کیلو خرما به 40 هزار تومان رسیده است، چگونه می‎توان سفره سحری یا افطاری را تأمین کرد. محمودی با بیان این‌که مسئولان تنظیم بازار باید مراقبت از بازار را بیشتر سرلوحه کار خود قرار بدهند، می‌افزاید: این موضوع به‌ویژه در خصوص اقلام پرمصرف این ماه، نمود بیشتری دارد.

 این شهروند تصریح می‌کند: متأسفانه برخی افراد سودجو حتی در این ماه مبارک هم تنها به فکر سود و منفعت خود آن هم از راه‌‌های ناصواب هستند و تلاش دارند با گران‌فروشی و گاه کم‌فروشی بر ثروت 
خود بیفزایند. 
محمودی اظهار می‌کند: هر سال شاهد افزایش قیمت شیرینی خاص ماه رمضان هستیم و زولبیا و بامیه که تنها در این ماه مشتری و مصرف دارد و از چند روز قبل از ماه مبارک در دسترس قرار دارد، گاهی به نرخ‌‌های بالا در برخی قنادی‌های سطح شهر به فروش می‌‌رسد و متأسفانه این قضیه، امسال نیز مشاهده می‌شود. وی قیمت درج شده این اقلام را برای قشر ضعیف و متوسط به پایین جامعه سنگین می‌‌داند و می‎گوید: دولت می‌تواند با اختصاص مکان‎‌هایی این محصولات را با قیمت منصفانه و مناسب حال عرضه کند. 


نظارت بر بازار و سلامت مواد غذایی

یکی دیگر از شهروندان سنندجی که خود را معلم مدرسه معرفی می‌کند، معتقد است زمانی که مردم به این باور نرسند که نباید تنها به فکر جیب خود باشند، نمی‌توان انتظار وجود یک همبستگی و هارمونی مشخص در بازارها داشت. 

«صدیق خدامرادی» اظهار می‌کند: این‌که ما بخواهیم در خصوص اجناس موجود در بازار و گرانی برخی از اقلام، تنها بازار را مقصر بدانیم، دور از انصاف است و باید توجه کرد که فروشنده خُرد، محصول خود را با چه قیمتی تهیه می‌کند و سپس به فروش می‌‌رساند. وی با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی در جامعه همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، می‌‌گوید: موضوع گرانی اجناس یک زنجیره به هم پیوسته است که از واحدهای تولیدی آغاز و در نهایت به مصرف‌کننده نهایی ختم می‌شود، البته در این میان نباید نقش واسطه‌گران و دلالان را در گرانی‎ها نادیده گرفت. 

این شهروند می‌‌افزاید: همه می‌دانیم که در تهیه بسیاری از محصولات با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستیم و همین مساله می‌‌تواند مهم‌ترین نقش را در پایین آوردن کیفیت و افزایش نرخ‌‌ها داشته باشد. خدامرادی با بیان این‌که تحریم‌ها و محدودیت‌های نقل‌وانتقال پول در سطح کلان بر فعالیت‌های اقتصادی در بازار اثرگذار است، تصریح می‌کند: این موضوعی است که مردم و خریداران نهایی محصول نیز باید به آن توجه کنند و تمام تقصیرات را به گردن خرده‌فروشان نیندازند. وی در عین حال بر ضرورت نظارت و توجه بیشتر متولیان بازار، به‌ویژه در ماه رمضان تأکید می‌کند و می‌گوید: با همه این اوصاف، عمومی بودن معضلات اقتصادی در کل کشور و در سطح کلان، نباید توجیهی برای سوء‌استفاده افرادی در بازار و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود باشد.

 این معلم تصریح می‌کند: با وجودی که من هم به گرانی‎های اخیرا و تبعات آن بر خانوارهای ضعیف اعتراض و گلایه‌‌هایی دارم، اما ایجاد تنش و فشار روانی در شرایط کنونی که جامعه نیاز به آرامش دارد پسندیده نیست و به صلاح
 جامعه نمی‌‌دانم.   خدامرادی یکی از موضوعاتی را که تا حدی در بازار و به‌ویژه در عرضه محصولات خوراکی مغفول مانده است، توجه به بهداشتی بودن اجناس عنوان می‌کند و می‎افزاید: دانشگاه علوم پزشکی باید با نظارت بیشتر از هرگونه تخلف در این زمینه جلوگیری کند و نظارت‌‌های خود را به صورت گسترده‌ و عملیاتی‌‌تر انجام بدهد.

 این شهروند با یادآوری شیوع بیماری‌های دامی اخیر در کشور اظهار می‌کند: در ماه مبارک رمضان، مصرف گوشت در جامعه بالا می‌رود و طبیعی است برخی که تنها به سود و منفعت آنی خود می‌‌اندیشند، قصد داشته باشند با تزریق گوشت ناسالم با جان مردم بازی کنند. در این رابطه هم سازمان دامپزشکی و هم مسئولان نظارت بر بهداشت محصولات باید با جدیت وارد عرصه شوند.


مغازه‌‌داران هم از بدنه اجتماع هستند 

یک مغازه‌دار سنندجی نیز با بیان این‌که خرده‌فروشان تابع عرضه و تقاضا در سطح بازار هستند، می‌گوید: مسلم است که ما نسبت به مشتری‌‌هایی که داریم، اقدام به تزریق کالا به مغازه و عرضه به مشتریان می‌‌کنیم.
«فواد یاراللهی» که یکی از کالاهای خوراکی ویژه ماه مبارک رمضان را در مغازه و در دسترس شهروندان قرار داده است، ادامه می‎دهد: مردم نباید انتظار داشته باشند، نرخ محصول عرضه شده در رمضان امسال با آنچه در سال گذشته به دست آنها می‎‌رسید، یکسان باشد.وی می‌‌افزاید: متأسفانه برخی خیال می‎کنند ما کالای خود را رایگان تهیه می‌‌کنیم و تمام مبلغی که از خریدار اخذ می‌شود به عنوان سود به جیب خرده‌فروش می‌رود‌.

این شهروند تصریح می‌کند: همه فعالان بازار و کسانی که مواد مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند، تمایل دارند اجناسی که تهیه می‌‌کنند حداقل افزایش نرخ را داشته باشد، چراکه در این صورت خریداران بیشتر و کسب‌وکار رونق خواهد گرفت. 
یاراللهی ادامه می‌دهد: مغازه‌داران برای تهیه مایحتاج خود به بازار می‌روند و خرید می‌کنند و به همین دلیل همه ما با هرگونه تخلف در سطح بازار و اجحاف به مشتری مخالف هستیم. 


افزایش تخلفات در بازارها  

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان می‎گوید: در قالب طرح تشدید نظارت در ماه مبارک رمضان طی یک ماه گذشته 759 فقره پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شد که بیشترین تعداد آن در بخش کالا و خدمات با 572 فقره بود و متخلفان به پرداخت 2 میلیارد و 650 میلیون ریال جریمه شدند.«سیدنجیم حسینی» می‎افزاید: گشت‌های بازرسی تعزیرات حکومتی کردستان از ابتدای امسال با توجه به وضعیت بازار و به‌ویژه در ماه مبارک رمضان تشدید و در این مدت 2 هزار و 345 پرونده تخلف را بررسی و رأی برای آنها صادر شد. حسینی اضافه می‎کند: تعداد پرونده‌های این بخش در مقایسه با سال قبل 12درصد افزایش یافته و گران‌فروشی، کم‌فروشی و عدم درج قیمت بیشترین تخلفات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید