• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55790
+
-

دردسرهای افت فشار آب در خرم‌آباد

مسئولان لرستان می‌گویند افت فشار آب فقط گریبانگیر ساکنان طبقات بالایی ساختمان‌هاست و برای رفع آن باید در خانه‌ها پمپ آب نصب شود

پیگیری
دردسرهای افت فشار آب در خرم‌آباد

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


کاهش فشار آب می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های روزمره شهروندان را مانند استحمام، شست‌وشو، آشپزی و... تحت تاثیر قرار دهد و باعث برهم خوردن آرامش آنها شود.

گاهی اوقات تنها راه‌حل افزایش فشار آب ساختمان‌ها استفاده از دستگاه‌ها و پمپ‌های آب است. اما با توجه به بارش‌های فراوان اخیر در استان و شهر خرم‌آباد، افت فشار آب برای شهروندان دور از انتظار است. شهروندان خرم‌آبادی می‌گویند که چگونه است آب چشمه‌ها در خیابان‌ها سرازیر می‌شود و هدر می‌رود اما مردم در خانه‌های خود با افت فشار آب مواجهند؟در این میان مسئولان مربوطه افت فشار را تنها به طبقات بالایی ساختمان‌ها و مناطق خاصی از شهر مربوط می‌دانند و می‌گویند در این مناطق باید پمپ و مخزن آب نصب شود.


افت فشار آب و تبعات آن

یکی از شهروندان در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: با این‌که لرستان از سال گذشته تاکنون از لحاظ بارش باران در صدر استان‌ها قرار گرفته است، اما گویا این پربارشی دارد در جهت معکوس عمل می‌کند چون در اکثر شهرهای استان با کاهش فشار آب مواجهیم.«سعید فرخ‌زاده» می‌افزاید: در خرم‌آباد که به شهر چشمه‌ها معروف است، آب چشمه‌ها به خیابان‌ها سرازیر شده است، اما مردم با افت فشار آب روبه‌رو هستند و برای انجام کارهای روزانه خود مشکل دارند.وی ادامه می‌دهد: ما در محله کیو، حد فاصل فاز یک و جهانگیرآباد، زندگی می‌کنیم. فشار آب در این محله به حدی کم است که در طول روز برای شست‌وشوی ظروف هم به مشکل برمی‌خوریم و دیگر استحمام و نظافت و... 
بماند.این شهروند اظهار می‌کند: الان هم که ماه رمضان است و مردم برای افطار به آب نیاز دارند ولی آب نیست یا فشارش آنقدر کم است که نمی‌شود از آن استفاده کرد. استحمام را هم باید به ساعت یک بامداد به بعد موکول کنیم چون در غیر این زمان آب اصلا فشار ندارد.


زندگی بدون آب
 
یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: ما ساکن طبقه دوم هستیم و در طول روز برای‌مان امکان استحمام وجود ندارد چون فشار آب به حدی کم است که حتی برای شست‌وشوی لباس‌ها هم به مشکل برمی‌خوریم. ماشین لباسشویی که اصلا قادر به کار کردن نیست.«مینا عظیمی» می‌افزاید: با وجود اوضاع خوب بارش‌ها در استان و این‌که هنوز گرمای تابستان شروع نشده است، با افت فشار آب مواجهیم. با این شرایط، نمی‌توانیم به داشتن آب در تابستان امیدوار باشیم.

این شهروند با تاکید بر این‌که مسئولان باید تدابیری اساسی برای حل مشکل بیندیشند، می‌گوید: افت فشار آب مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. بعضی از خانواده‌ها کودک و نوزاد دارند و آب نباشد، حسابی به مشکل برمی‌خورند.


هر روز افت فشار آب داریم

یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: همه خانواده‌ها باید یک پمپ آب روی کنتورهای منازل خود نصب کنند تا آب با فشار داشته باشند و به مشکل برنخورند. البته هزینه نصب پمپ برای خیلی از خانواده‌ها سنگین است و مصرف برق را هم افزایش می‌دهد.«علی خنجری» می‌گوید: افت فشار آب تنها مختص روزهای تعطیل نیست و ما در تمام روزها با آن روبه‌رو هستیم. 


لزوم استفاده از پمپ آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان در این مورد به همشهری می‌گوید: تاکنون افت فشاری به طور رسمی به شرکت اعلام نشده است. اما اگر این افت فشار ناشی از سکونت در طبقات فوقانی ساختمان‌های مسکونی باشد، طبق آیین‌نامه مهندسی شرکت آب و فاضلاب کشور، ساکنان باید برای رفع مشکل از مخزن و پمپ آب استفاده کنند. «حمیدرضا کرم‌وند» ادامه می‌دهد: خرم‌آباد به شهر چشمه‌ها معروف است ولی این چشمه‌ها تمامی مناطق شهری را پوشش نمی‌دهندو در برخی مناطق سرریز شدن آب آنها حقابه محیط زیست است و باید این اتفاق رخ دهد و نمی‌توان مانع آن شد.

وی می‌گوید: البته چشمه‌ها 40 درصد آب شهر خرم‌آباد را تامین می‌کنند و مابقی به وسیله چاه‌ها و از سایر منابع آبی تامین می‌شود.
این مسئول درباره دلایل افت فشار آب بیان می‌کند: افت فشار آب ناشی از کمبود آب نیست بلکه مربوط به طبقات فوقانی یا مناطقی است که در ارتفاعی بالاتر از مخازن آب قرار دارند و با نصب پمپ و مخزن آب این مشکل برطرف می‌شود.
وی می‌افزاید: درمجموع مشکلی برای تامین آب شرب استان و شهر خرم‌آباد وجود ندارد.


نکته‌ای درباره نصب پمپ روی کنتور

کرم‌وند درخصوص نصب پمپ آب روی کنتورها نیز می‌گوید: با مشترکانی که به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ روی کنتور یا شبکه توزیع آب کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.وی ادامه می‌دهد: این اقدام باعث نشان دادن مصرف غیرواقعی آب روی کنتور و تحمیل آب‌بهای بسیار بیشتر از مقدار واقعی مصرف به مشترکان می‌شود چون در مواقع افت فشار آب، به دلیل مکش پمپ، به همراه آب مقادیر زیادی هوا و کف از کنتور عبور می‌کند.

وی تاکید می‌کند: هر مشترکی که به دلیل افت فشار شبکه نیازمند استفاده از پمپ برای تقویت فشار آب داخل ساختمان باشد، باید بین پمپ و کنتور از مخزن ذخیره آب استفاده 
کند.این مسئول اضافه می‌کند: همچنین، ایجاد فشار منفی ناشی از کارکرد تعداد زیاد پمپ‌های خانگی روی شبکه آب شهر موجب مکیده شدن آب سطحی آلوده به فاضلاب خانگی در نقاطی می‌شود که شبکه آب شهری دارای شکستگی و نشتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید