• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55789
+
-

دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود

همزمان با ماه رمضان برخی از کالاهای اساسی با قیمت مصوب در بازار فارس توزیع شده است

بازار
دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود

 امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


این روزها صحبت از گرانی و مشکلات اقتصادی حرف تازه‌ای نیست و گاهی افزایش قیمت‌ها تا اندازه‌ای بدون منطق و ناباورانه است که حتی مسئولان نیز برای آن دلیل روشنی نمی‌بینند. اما کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم وضعیت حساس‌تری نسبت به سایر محصولات دارد و این نگرانی وجود دارد که در ماه مبارک رمضان اقلام مورد نیاز مردم با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کنندگان برسد. از طرفی در هفته‌های گذشته افزایش قیمت پیاز و خرما، همچنین نایاب شدن شکر، بازار شیراز را تحت تاثیر قرار داد و موضوع کنایه‌های بسیاری در فضای مجازی شد که البته با راهکارهای جهاد کشاورزی فارس و کوتاه کردن دست دلالان در حال حاضر وضعیت مناسب‌تر شده است.


افزایش نظارت‌ها

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس به تمهیدات این سازمان برای اجرای طرح تنظیم بازار و کنترل قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از اقلام کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، مرغ و گوشت قرمز در راستای نظارت بیشتر بر بازار فارس با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شده است که مانع افزایش قیمت این کالاها خواهد شد.«صمد رنجبری» در خصوص افزایش نظارت بر قیمت‌های اقلام مورد نیاز خانوارها، می‌افزاید: نظارت بر قیمت‌ها با همکاری سازمان صمت، اتاق اصناف و دادستانی و طبق گزارش‌های ارسالی به ستاد تنظیم بازار، تشدید شده است.

وی نسبت به کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود در بازار با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم و مصرف کنندگان بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با کمترین قیمت تهیه کنند.رنجبری با بیان این‌که قیمت مصوب مرغ در حال حاضر کیلویی 11 هزار و 500 تومان است، می‌گوید: قیمت برنج هندی کیلویی 7 هزار تا 7‌هزار و 400‌تومان و نرخ گوشت وارداتی منجمد نیز 32‌هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است.


تعادل قیمت پیاز، شکر و خرما

این مسئول به افزایش چشمگیر قیمت پیاز در هفته‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه قیمت پیاز وضعیت عادی پیدا کرده و به یک سوم نرخ هفته‌های قبل رسیده است.
رنجبری با بیان این‌که قیمت پیاز در فارس از کیلویی 12 هزار تومان به 4 هزار تومان کاهش یافته است، اضافه می‌کند: دلیل اصلی افزایش قیمت پیاز تفاوت نرخ ارز بود که منجر به افزایش صادرات شد و مصرف‌کنندگان را در مضیقه قرار داد.وی می‌افزاید: در حال حاضر با محدود یا ممنوع شدن صادرات، قیمت پیاز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که البته امیدواریم به تعادل بیشتری برسد.

رنجبری دلیل افزایش قیمت خرما را نیز تفاوت نرخ ارز و افزایش صادرات عنوان می‌کند و می‌گوید: قیمت خرما نیز پس از محدودیت و ممنوعیت صادرات به تعادل رسیده و مصرف‌کنندگان می‌توانند انواع خرما را با قیمت مناسب تهیه کنند.
وی از توزیع شکر در فارس برای مصرف خانوارها، صنوف تولیدی و صنایع شکربر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: پس از نایاب شدن شکر در فارس به‌خصوص شهرستان شیراز، توزیع این محصول در دستور کار قرار گرفته و حتی صنوف تولیدی مانند قنادی‌ها که در ماه رمضان برای تولید زولبیا و بامیه به مقدار بیشتری شکر نیاز دارند، دچار مشکل نخواهند شد.

رنجبری به توزیع شکر دولتی با نرخ مصوب در سطح استان فارس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت شکر دولتی با نرخ آزاد موجب کمیاب شدن این محصول شده است. وی با اعلام این‌که قیمت شکر در طرح تنظیم بازار کیلویی 3 هزار و 400 تومان و قیمت شکر بازار آزاد کیلویی 7 هزار تومان است، می‌گوید: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، مقدار تولید شکر پاسخگوی نیاز کشور است، بنابراین در فارس نیز مشکلی وجود ندارد.


حذف واسطه ها

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی به اقدامات این سازمان برای حذف واسطه‌ها و حفظ منافع کشاورزان و مصرف‌کنندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه شاهد هستیم که کشاورزان از فروش محصولات خود سود چندانی نمی‌برند و عواید فروش نصیب واسطه‌ها و دلالان می‌شود.
رنجبری اضافه می‌کند: برای حذف واسطه‌ها بسیاری از اقلام به‌خصوص نهاده‌های تولید مانند ذرت، سویا و جو توسط دولت توزیع می‌شود. 

وی کوتاه کردن دست دلالان از محصولات کشاورزی را از وظایف مهم جهاد کشاورزی فارس برمی‌شمارد و می‌افزاید: دولت تکلیف کرده است که فقط دامداران و مرغداران می‌توانند نهاده‌های تولید را از شرکت‌های وارد‌کننده با ارز 4 هزار و 200 تومان تهیه کنند. رنجبری اصلاح شبکه توزیع را در حذف واسطه‌گری موثر می‌داند و اضافه می‌کند: البته این مشکلات گریبانگیر شبکه توزیع در سراسر کشور است و مختص فارس نیست.


طرح ویژه نظارتی تعزیرات حکومتی

مدیر کل تعزیرات حکومتی فارس در خصوص نظارت بر قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان می‌گوید: همزمان با آغاز ماه رمضان و افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی، طرح ویژه نظارتی تعزیرات حکومتی در راستای نظارت بر بازار و برخورد با تخلفات از هفته گذشته شروع شده است. «علی مبشری» با تاکید بر این‌که نظارت بر بازار کالاهایی مانند شکر، گوشت، مرغ، برنج و مواد لبنی در اولویت قرار داده شده است، می‌افزاید: در این خصوص 3 اکیپ بازرسی در مرکز استان و یک اکیپ در هر شهرستان با همکاری بازرسان سازمان صمت، اتاق‌های اصناف و شبکه‌های بهداشت در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر به بازرسی می‌پردازند.

وی با اشاره به اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در این طرح، اضافه می‌کند: امیدواریم با همکاری بازاریان منصف، میزان تخلفات به حداقل برسد تا فشار کمتری به اقشار کم‌درآمد جامعه تحمیل شود.
مبشری همچنین از شهروندان می‌خواهد شکایات و گزارشات خود را به شماره تماس 124‌سازمان صمت و 135 تعزیرات اعلام کنند تا پیگیری و رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید