• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55723
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Ml4m
+
-

از تمدید 2ماهه مهلت تا ترخیص 1600 خودروی وارداتی

تب گرانی خودروهای خارجی فروکش می‌کند

خودرو
تب گرانی خودروهای خارجی فروکش می‌کند


با مصوبه جدید دولت مبنی ‌بر تمدید دو ماهه ترخیص خودروهای خارجی دپو شده در گمرک، واردکنندگان از ترخیص 1600دستگاه خودرو و احتمال ترخیص بقیه خودروها در فرصت باقیمانده خبر می‌دهند.

به گزارش همشهری، توقف واردات و دپوی بیش از 15هزار دستگاه خودروی خارجی درگمرکات کشورموجب شد تا هیأت دولت 16دی‌ماه سال گذشته طی مصوبه‌ای فرصت 4ماهه‌ای را برای ترخیص این خودروها از گمرکات ابلاغ کند؛ فرصتی که در اردیبهشت‌ماه امسال به اتمام رسید و با درخواست انجمن وارد کنندگان، دولت با تمدید دو ماهه این مهلت، مجددا زمینه ترخیص این خودروها از گمرکات را فراهم کرد. این مصوبه با نگاه گره‌گشایی از مشکل مردم و ایفای تعهدات واردکنندگان خودرو در قبال خودروهای پیش‌فروش شده صورت گرفته و بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان تا‌کنون منجر به ترخیص 1600دستگاه خودروی وارداتی از گمرکات شده است.

این اقدامات در حالی است که قیمت خودروهای وارداتی متاثر از ممنوعیت واردات و کاهش عرضه افزایش یافته و در ادامه این روند طی یک‌ماه گذشته این خودروها افزایش قیمت 35درصدی را در بازار شاهد بوده‌اند.

با توجه به تعهدات معوق شرکت‌های واردکننده در تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان، افزایش نرخ ارز، نابسامانی وضعیت تامین و عرضه و رشد دلال‌بازی در بازار خودرو، به‌نظر نمی‌رسد حتی ترخیص این خودروها نیز تأثیر مشهودی درمقابله با گرانی یا تثبیت قیمت خودروهای خارجی در بازار داشته باشد.

شمارش معکوس ترخیص وارداتی‌های
تصویب‌نامه 18اردیبهشت‌ماه امسال هیأت وزیران برای اصلاح تصویب‌نامه قبلی با موضوع «ترخیص واردات خودروهای سواری»، شنبه هفته جاری (21اردیبهشت) توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ و در بند سوم آن عبارت «4ماه» به «6ماه» اصلاح شده است. با این مصوبه دیروز دبیر انجمن واردکنندگان خودروی ایران با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 1600دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده و امید می‌رود با مهلت دوماهه داده شده بتوان باقیمانده خودروهای سواری را ترخیص کرد، گفت: 4ماه فرصت قبلی در عمل صرف ایجاد زیرساخت‌ها، تسهیل روابط بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و آشنایی دستگاه‌ها با این موضوع شد.

مهدی دادفربا اشاره به اینکه کارهای مربوط به ترخیص بسیاری از خودروهای در گمرک مانده، انجام و فقط معطل تمدید مصوبه یادشده‌ایم، به انتقاد از تلاش برای واردات خودروهای دست دوم پرداخت و گفت: هیچ شاخصی برای قیمت‌گذاری این خودروها وجود ندارد، ضمن اینکه سوءاستفاده سودجویان به درهم‌آمیختگی بیشتر بازار می‌انجامد.

مناقشه واردات خودروهای دست دوم
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پیشنهاد سفیر ایران در انگلستان مبنی بر واردات خودروهای دست دوم گفت: پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم به‌دلیل مشکل منابع ارزی، درست نیست و باید خودروسازهای داخلی خودروی بیشتری تولید کنند.این در حالی است که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودروی دست دوم، قیمت چهارچرخ‌های داخلی را کاهش می‌دهد؛ گفت: واردات خودروهای دست دوم به عزم جدی نیاز دارد این در حالی است که برخی‌ها از تحقق این امر جلوگیری می‌کنند. محمدرضا منصوری افزود: قیمت خودروهای دست دوم خارجی 3هزار دلار است در حالی که ارزان‌ترین خودروی تولیدی در کشور حدود 50میلیون تومان است در نتیجه مردم از خودروهای وارداتی استقبال کرده و واردات این خودروها تا حدودی می‌تواند حجم تقاضای بازار را پوشش دهد.

حذف شورای رقابت و گرانی پرتیراژ‌ها
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، گفت:  حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو اشتباهی استراتژیک بود و اگر قرار است این شورا مجددا مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را برعهده گیرد تمکین خودروسازان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هاست. سعید باستانی افزود: در گذشته خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شدند این در حالی است که در شرایط فعلی قیمت تمام خودروها در بازار بیش از ۴۵میلیون تومان است و براساس قانون قیمت‌گذاری این خودروها باید از طریق عرضه و تقاضا مشخص ‌شود. منصوری با بیان اینکه حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری لطمه سنگینی به کنترل قیمت‌ها وارد کرد، افزود: اکنون خودرو از کالاهای مصرفی به کالای سرمایه تبدیل شده است و اگر فردی پراید را ثبت‌نام کرده و از شرکت‌های خودروسازی تحویل بگیرد نسبت به قیمت بازار ۱۵میلیون تومان سود کرده است در نتیجه نقدینگی به این بازار سوق داده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید