• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55695
+
-

بزرگ‌ترین بازار رو‌باز غرب کشور امکانات ندارد

سند مالکیت بازار محمدیار با 20 هکتار مساحت هنوز به اسم شهرداری در نیامده و هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است

گزارش
بزرگ‌ترین بازار رو‌باز غرب کشور امکانات ندارد

امید تنزیلی|  نقده - خبرنگار:


محمدیار، یکی از بخش‌های شهرستان نقده در جنوب استان آذربایجان غربی، بزرگ‌ترین بازار رو‌باز غرب کشور را دارد. بازار هفتگی این بخش در کنار جاذبه‌های توریستی و تاریخی از ظرفیت‌های ویژه گردشگرپذیر این منطقه به شمار می‌رود. بازاری به مساحت ۲۰ هکتار که به تأیید مسئولان این منطقه هر هفته حجم معاملات آن به بیش از ۱۵ میلیارد تومان می‌رسد. این بازار سنتی پنجشنبه هر هفته تشکیل می‌شود و شاهد حضور اهالی منطقه و بسیاری از اصناف دیگر شهرهای استان برای داد و ستد است. 


مشکلاتی که همچنان ادامه دارد 

سال‌هاست در بزرگ‌ترین بازار روباز منطقه غرب کشور داد و ستد بسیاری از اجناس و کالا‌های مردم محلی و کشاورزان این منطقه رونق دارد و علاوه بر محصولات کشاورزی، توزیع و فروش دام و فرآورده‌های لبنی از جمله کره و خامه محلی هم انجام می‌شود. استقبال از این بازار هفتگی چه در شرایط کنونی و چه در گذشته به کمک مردم آمده است و فروش محصولات ارزان‌تر از بازار موجب شده استقبال از این بازار هفتگی همچنان وجود داشته باشد.

 هر چند این بازارچه به‌رغم رونق اقتصادی با مشکلات زیادی هم روبه‌رو است و بسیاری از مراجعه‌کنندگان به آن از فروشندگان دام و محصولات کشاورزی گرفته تا خریداران و اهالی روستای اطراف این بازار انتقاداتی به فراهم نبودن زیرساخت‌های رفاهی و مشکلات ناشی از تشکیل آن دارند. عدم تملیک زمین این بازار از سوی اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی به شهرداری محمدیار هم از دیگر مشکلاتی است که مسئولان مطرح می‌کنند. 


کمبود امکانات 

یکی از فروشندگان کیف و کفش پنجشنبه‌بازار که به گفته خودش ۴۰ سال است به این بازار رفت و آمد می‌کند، درباره مشکلات موجود در این بازار می‌گوید: نبود سرویس‌های بهداشتی به‌ویژه برای کسانی که از راه‌های دورتر به این منطقه می‌آیند، شرایط سختی را فراهم می‌کند. علاوه بر آن تمام فروشندگان هم در این شرایط با مشکل مواجه هستند. از ساعت ۶ صبح تا 3 بعدازظهر در این جا حضور داریم اما در تمام این سال‌ها یک سرویس بهداشتی هم در این منطقه احداث نشده است. 

 «اکبر محمدی» ادامه می‌دهد: در این بازار اجناس و کالاها به قیمت بسیار ارزان‌تر از شهرهای دیگر و حتی داخل خود محمدیار فروخته می‌شود و همین مساله موجب شده هر هفته جمعیت جالب توجهی به این‌جا مراجعه کنند. خرید و فروش در این منطقه از گذشته‌های دور پررونق بوده و همچنان هم ادامه دارد. اما حتی یک بوفه بهداشتی هم برای ارائه مواد خوراکی وجود ندارد که مشکلی دیگر از کمبودهای این منطقه است. 

 «محمد حسینی»، عرضه‌کننده محصولات کشاورزی و سبزیجات، هم می‌گوید: با وجود این‌که هر هفته جمعیت شایان توجهی به این منطقه رفت‌وآمد می‌کنند، تاکنون هیچ فکری برای مناسب‌سازی راه این بازار اندیشیده نشده است. جاده ورودی و خروجی این بازار بسیار نامناسب است و رانندگان را در تردد با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. بسیاری از کسانی که با وسیله شخصی اجناس خود را به این بازار می‌آورند، هفته‌ای یک‌بار هم باید خودروهایشان را به دلیل شرایط بد این جاده سرویس کنند. 


مشکلات روستاییان به دلیل نزدیکی با بازار 

روستای نظام‌آباد هم نزدیک‌ترین روستا به این بازار است که مردم آن روزهای پنجشنبه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. «امیر محمدی»، یکی از اهالی این روستا، با اشاره به ترافیک هر هفته مسیر منتهی به این بازار در روز پایانی هفته، اظهار می‌کند: نه‌تنها مراجعه‌کنندگان به بازار باید ساعت‌های زیادی در ترافیک بمانند بلکه اهالی روستا هم اگر کار اضطراری‌ای داشته باشند، در این ترافیک گرفتار می‌شوند. عبور از مسیر 2 کیلومتری این منطقه گاهی یک ساعت طول می‌کشد. 
محمدی ادامه می‌دهد: اهالی این روستا نباید روزهای پنجشنبه کار اضطراری داشته باشند یا بیمار شوند، چون قطعاً یا به محل نمی‌رسند یا آمبولانس برای رسیدن به این منطقه به مشکل می‌خورد. 

 «چنگیز بختیاری»، دهیار روستای نظام‌آباد، هم با اشاره به وضعیت نامطلوب راه‌های روستاهای اطراف بازار می‌گوید: رفت و آمد زیاد جاده این روستا را تخریب کرده است. مردمی که برای خرید و فروش به این بازار رفت و آمد می‌کنند فقط یک روز در هفته باید از مسیر عبور کنند و شاید خرابی راه چندان آزاری برای آن‌ها نداشته باشد، اما اهالی این روستا در تردد روزانه با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. کسی هم پاسخ‌گوی اعتراض‌های ما نیست و این رویه هر هفته ادامه دارد. 


عرضه محصولات ناب با قیمت مناسب 

مسئول اداری‌مالی شهرداری محمدیار در گفت‌وگو با همشهری درباره شرایط برگزاری این بازار هفتگی اظهار می‌کند: بازار هفتگی محمدیار در جنوب این شهر واقع شده و مساحت آن ۲۰ هکتار است. در واقع پنجشنبه‌بازار شناسنامه محمدیار است و میزان معاملات آن به ۱۵ میلیارد تومان می‌رسد. این رقم در فصول پاییز و زمستان گاهی به ۲۰ میلیارد تومان هم رسیده است.  «سعید حسامی» ادامه می‌دهد: این بازار سنتی پنجشنبه هر هفته تشکیل می‌شود و شاهد حضور مردم و فروشندگان بومی محمدیار، بسیاری از شهرهای استان آذربایجان غربی و حتی برخی فروشندگان و خریداران استان‌های همجوار هم هستیم. 

حسامی یکی از ویژگی‌های برجسته این بازار را عرضه محصولات ارزان می‌داند و می‌گوید: اجناس و کالاهای متفاوتی که مردم محلی این منطقه عرضه می‌کنند تولیدات کشاورزی و دامی و فرآورده‌های لبنی است که دسترنج و حاصل تلاش خود آن‌هاست. فرآورده‌های لبنی از جمله کره و خامه محلی محمدیار یکی از ناب‌ترین محصولات تولیدی استان و حتی کشور است. 


برطرف شدن مشکلات تملیک زمین بازار 

مسئول اداری‌مالی شهرداری محمدیار درباره مشکلات بزرگ‌ترین بازار روباز کشور عنوان می‌کند: عمده‌ترین مشکل این بازار عدم تملیک زمین آن از سوی اداره راه و شهرسازی استان است و سند مالکیت آن هنوز به اسم شهرداری در نیامده است؛ به همین دلیل شهرداری این شهرستان قادر به انجام هیچ عملیات رفاهی و عمرانی‌ای در این منطقه نیست. 

حسامی می‌افزاید: طبق جلساتی که فرماندار شهرستان نقده، بخشدار شهر و اعضای شورای اسلامی و شهردار محمدیار با مدیر کل اداره مسکن و شهرسازی داشته‌اند، مقرر شد با پرداخت هزینه اندک از سوی شهرداری به اداره راه  و شهرسازی، زمین این بازار به تملیک شهرداری در‌آید. 

این مسئول با اشاره به شرایط نامناسب راه ارتباطی بازار محمدیار اظهار می‌کند: این بازار در امتداد جاده این شهرستان و در مسیر 2 روستا قرار دارد و ترافیک سنگین روزهای پنجشنبه و آسیب به جاده موجب انتقاد مردم این روستا شده است. برای کاهش بار ترافیکی در روزهای پایانی هفته مأموران شهرداری محمدیار هم با لباس فرم به کمک ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی می‌آیند تا ترافیک کم شود. همچنین شهرداری 2 جاده کشاورزی این روستاها را ترمیم کرده است تا کمی از مشکلات مردم این منطقه بکاهد. 


خدمات رفاهی ارائه می‌شود 

حسامی به نبود سرویس‌های بهداشتی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: چون هنوز این زمین به تملیک شهرداری در نیامده، ساخت‌و‌ساز در آن غیرممکن است. اما برای بهبود خدمات، چند چشمه سرویس بهداشتی در این بازار ساخته شده است که از این هفته قابل استفاده خواهد بود. وی با تاکید بر ظرفیت‌های جالب توجه بازار هفتگی محمدیار عنوان می‌کند: به زودی راه‌اندازی بازار هفتگی خودرو هم در این منطقه خواهیم داشت. 

مسئول اداری‌مالی شهرداری محمدیار ادامه می‌دهد: با توجه به عرضه و فروش دام زنده و به علت نبود کشتارگاه در منطقه قرار است کشتارگاهی در محمدیار ساخته شود و احداث آن در فاز مطالعاتی قرار دارد. همچنین با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده با اداره دام‌پزشکی شهرستان نقده و برای رفاه و آسایش دامداران قرار است داروخانه و دا‌م‌پزشکان سیار هم در این منطقه حضور داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید