• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55660
+
-

از مترو و رکوردها و آمار مربوط به آن چه می‌دانید؟

ایستگاه عددبازی

ایستگاه عددبازی

عیسی محمدی

تصور این روزهای تهران بدون شبکه حمل‌ونقل مترویی آن، شدنی نیست. چرا شدنی نیست؟ به یاد بیاورید که در دهه 80 که تازه مترو این همه فراگیر نشده بود، چند باری که قطارها خراب و خطوط از دور خارج شدند، چه بلبشویی در ترافیک شهر ایجاد شد. 

حالا که خیلی از شهروندان وابسته به این قطارهای زیرزمینی هستند که دیگر قصه خودش را دارد. 

مترو، به واقع اگر شکل نمی‌گرفت و این‌چنین گسترش نمی‌یافت، پایتخت را باید قفل‌شده در ترافیک‌های غیرروان تصور می‌کردیم. حالا که مترو این همه اهمیت یافته، بد نیست مقداری از آمار و ارقام مربوط به آن را با هم مرور کنیم.

1300میلیارد تومان

در روزهای پایانی سال گذشته بود که دولت، مجوز انتشار هزار و 300میلیارد تومان اوراق مشارکت را از طریق بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صادر کرد. به این ترتیب، قرار شد که خطوط 6 و 7گسترش پیدا کنند.

1398

طبق چیزی که در لایجه بودجه98 شهرداری تهران به چشم می‌خورد، با افزایش بودجه مربوط به مترو روبه‌رو هستیم. این بودجه، به 2060میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل‌تر آن، رشد داشته است. رقم کمک‌شده دولت نیز 55میلیارد تومان درنظر گرفته شده؛ درحالی‌که سال گذشته این رقم 45میلیارد تومان بود.

400میلیارد تومان

با توجه به نوسانات ارزی که در کشور به‌وجود آمده، امروزه هزینه راه‌اندازی یک کیلومتر خط مترو، به 400میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

یک میلیون و 700هزار نفر

شاید برایتان سؤال باشد که روزانه چه تعداد سفر از طریق مترو انجام می‌شود. طبق گفته مدیرعامل مترو، این عدد یک میلیون و 700هزار نفر- مسافر است. البته با راه‌اندازی خطوط جدید، این عدد افزایش هم خواهد داشت. هم‌اکنون 5/2میلیون سفر روزانه با مترو انجام می‌شود که تا سال1404 شمسی، این عدد باید به 7میلیون سفر روزانه برسد.

230

تا به حال، نزدیک به 230کیلومتر خط مترو با 115ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است که شرق و غرب و جنوب و مرکز و شمال پایتخت را به هم متصل کرده است. تا پایان سال نیز 8 کیلومتر از خط 7، 15کیلومتر از خط 6، 19کیلومتر از خط یک به سمت پرند و 6کیلومتر از خط 9به بهره‌برداری خواهد رسید که این عددها را، به آن آمار قبلی باید اضافه کنید؛ یعنی چیزی نزدیک به 51کیلومتر.

یک میلیون و 350هزار

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات فرهنگی کشور، نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که همه‌ساله در همین روزها اتفاق می‌افتد. در نمایشگاه کتاب امسال که چند روزی زودتر و به‌خاطر مصادف شدن  با ماه مبارک برگزار شد، آمار یک‌میلیون و 350هزار سفر، از ابتدای این نمایشگاه تا پایان شنبه، چهاردهم اردیبهشت ماه، ثبت شده. این آمار، برای 2 ایستگاه مصلای امام خمینی و شهید بهشتی که شمال و جنوب این نمایشگاه واقع شده‌اند، ثبت شده است. در مجموع این 11روز، نزدیک به 730هزار نفر از طریق این دو ایستگاه وارد و 620هزار نفر هم از طریق این دو ایستگاه خارج شده‌اند.

30000

یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران، بازی پرسپولیس و سپاهان بود که با اتفاقات ناخوشایندی هم همراه شد. بد نیست بدانید در حاشیه این رقابت در استادیوم بزرگ آزادی، 30هزار مسافر از طریق مترو جابه‌جا شدند تا بتوانند این بازی حساس را از نزدیک مشاهده کنند. این 30 هزار نفر از طریق ایستگاه ورزشگاه آزادی واقع در خط 5 مترو، راهی استادیوم بزرگ پایتخت شدند. مترو اعلام کرد که در ساعات قبل از بازی، 14هزار نفر و در ساعات بعد از بازی، 16هزار تماشاچی به این ایستگاه مراجعه کرده‌اند.

130

اولین بحث‌های حمل‌ونقل ریلی در تهران، به 130سال پیش برمی‌گردد. آن روزها موضوع تأسیس تراموای شهری مطرح شد که به روزهای سلطنت ناصرالدین شاه مربوط می‌شد. چند وقت بعدتر، شاهد شکل‌گیری راه‌آهن روزمینی بین شهرری و میدان باغ شاه بودیم که به واگن اسبی معروف شده بود.

سال1363

فکر و ایده شکل‌گیری مترو، به روزهای قبل از انقلاب مربوط می‌شد، ولی عملا کاری برای آن انجام نشده بود. ایجاد مترو را به نوعی مدیون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانند. وی در پنجم بهمن‌ماه سال1363، در نمازجمعه تهران و در کسوت ریاست وقت مجلس، از ضرورت ساخت مترو در پایتخت سخن گفت. این خطبه، به خطبه مترو معروف شد.

1377

قطار سریع‌السیر تهران به کرج یا همان خط صادقیه به کرج، در این سال به افتتاح رسید. سال بعدتر نیز بخش غربی خط 2شروع به‌کار کرد. نیمه شمالی خط یک از حقانی تا علی آباد هم در سال 1380به بهره‌برداری رسید.

5

فکر می‌کنید برق مترو از کجا تأمین می‌شود؟ به این منظور پست‌های برق فشارقوی درنظر گرفته شده. به‌طور مثال خطوط یک و دوی مترو، 5 پست برق فشارقوی به نام‌های شهیدبهشتی، جنوب، تهران‌پارس، غرب تهران (طرشت) و قورخانه را منبع تغذیه انرژی مورد نیاز خود قرار داده‌اند.

4

برای پارک قطارها و بازدیدها و تعمیرات جاری، دوره‌ای، نیمه‌سنگین، اساسی و سنگین، 4تعمیرگاه و پایانه درنظر گرفته شده. بالاخره وسط راه که نمی‌شود این کارها را انجام داد. این تعمیرگاه‌ها و پایانه‌ها شامل پایانه غرب، پایانه جنوب، پایانه مهرشهر و پایانه شرق در خطوط یک، 2 و 5 هستند. پایانه‌های درنظر گرفته شده شامل بخش‌های پارکینگ قطارها، کارگاه تعمیرات اضطراری، کارگاه تعمیرات جاری، کارگاه‌های تعمیرات نیمه‌سنگین، اساسی و سنگین، کارگاه تراش چرخ، سوله شست‌وشوی اتوماتیک قطارها، خط تست، خطوط چرخش (سر و ته‌کردن) قطارها و کارگاه وسایل نقلیه ریلی جانبی هستند.

یک میلیون و 850هزار

روز پنجم اسفند‌ماه گذشته، مترو اعلام کرد که رکورد 20 سال اخیر بهره‌برداری این سامانه حمل‌ونقل شکسته شد. در این روز، یک میلیون و 850هزار و 667نفر از طریق مترو تردد داشتند. ضمن اینکه اشاره شد هر مسافر ممکن است بیشتر از یک سفر در روز داشته باشد و مابین سفر و مسافر تفاوت وجود دارد. به این ترتیب، میزان سفرهای صورت گرفته پنجم اسفند نیز بیش از 2میلیون و 776هزار مورد بوده است.

195میلیون لیتر

آمارها می‌گویند که در 6‌ماه نخست سال گذشته، استفاده از متروی تهران و حومه، به تنهایی موجب صرفه‌جویی 195میلیون لیتر بنزین و 19میلیون لیتر گازوئیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید