• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55603
+
-

قیمت‌های مرجع نرسید؛ خودرو گران شد

سیر صعودی قیمت خودرو با وجود توقف درج قیمت در آگهی‌های فضای مجازی و تداوم فروش فوری همچنان ادامه دارد‌

خودرو
قیمت‌های مرجع نرسید؛ خودرو گران شد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
پس از توقف چند‌روزه، قیمت خودرو در بازار آزاد از دیروز بار دیگر سیر صعودی به‌خود گرفت و نرخ پراید‌111 به 56میلیون تومان رسید.
به گزارش همشهری، با وجود متوقف شدن اعلام قیمت فروش خودرو در آگهی‌های فضای مجازی،  قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار آزاد به دلیل مشخص نشدن قیمت مرجع سیر صعودی به‌خود گرفته است؛ به گونه‌ای که قیمت خودروهای داخلی از 2 تا 15میلیون و قیمت خودروهای خارجی تا حدود 19میلیون تومان در بازار آزاد افزایش یافته است.

اعلام‌نشدن قیمت‌های مرجع خودرو
دبیر اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی‌در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه هنوز قیمت نهایی تمام خودروهای داخلی و وارداتی توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو برای مبنا‌ قرار‌گرفتن درج قیمت‌ها به اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی اعلام نشده است، گفت: براساس اعلام دادستانی در جلساتی که با اتحادیه فروشندگان خودرو داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که درصورت اعلام روزانه قیمت سقف خودروها از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، درج قیمت خودرو با حداکثر 3درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهی‌های اینترنتی ممکن خواهد بود اما اتحادیه مذکور چهارشنبه هفته گذشته تنها قیمت برخی خودروها را به‌طور ناقص اعلام کرد و هنوز در انتظار اعلام قیمت‌ها هستیم.

رضا الفت‌نسب، با بیان اینکه پلتفرم‌های اینترنتی تنها قیمت‌های اعلامی مشتریان برای انواع خودروها را درج می‌کنند و از خود قیمتی برای خودرو تعیین و اعلام نمی‌کنند، افزود: در چارچوب این طرح مشتریان می‌توانند قیمت‌هایی که هر روز (در مواقع التهاب بازار حتی روزانه 2بار) توسط اتحادیه فروشندگان خودرو اعلام می‌شود را مبنا قرار داده و با نوسان حداکثر 3درصدی قیمت فروش خودرو خود را آگهی کنند. قرار بوده تا از 3روز پیش اتحادیه فروشندگان قیمت‌های مرجع خودرو را اعلام کند که هنوز این‌کار انجام نشده است. او با بیان اینکه منتظر اعلام قیمت‌های خودرو توسط اتحادیه هستیم، افزود: باید دادستانی تکلیف اعلام قیمت‌های مرجع توسط فروشندگان خودرو را زودتر روشن کند تا سایت‌های اینترنتی دوباره قادر به درج قیمت‌ها باشند. الفت‌نسب با بیان اینکه از چهارشنبه 2هفته پیش قیمت‌های خودرو از سایت‌های فروش فضای مجازی حذف شده است، گفت: بررسی‌ای که شنبه و یکشنبه هفته گذشته از قیمت خودرو در بازار داشتیم، مشخص شد که با حذف قیمت‌ها‌ از سایت‌های مجازی نه‌تنها قیمت خودرو کاهش نداشته بلکه قیمت برخی خودروها نسبت به هفته قبل افزایش نیز داشته است.

فشارگرانی خودرو  به شبکه‌های مجازی
دبیر و سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی با بیان اینکه فعالیت اصلی سایت‌های مجازی، خرید و فروش خودرو نیست، گفت: این سایت‌ها صرفا بستری برای شفاف‌شدن فرایند فروش خودرو فراهم کرده اما اکنون ناخواسته به‌دلیل افزایش شدید قیمت خودرو با مشکلاتی در کسب‌و‌کارشان مواجه شده‌اند. الفت‌نسب با اشاره به ممنوعیت واردات و کمبود خودرو در بازار و رشد دلال‌بازی در بازار خودرو، افزود: کسب‌و‌کارهای اینترنتی نقشی در تعیین خودرو ندارند بلکه اعلام کرده‌اند که برای کمک به ساماندهی بازار سازوکاری را اتخاذ می‌کنند که فروشندگان واقعی قادر به درج آگهی فروش خودرو باشند. او افزود: برای انجام این کار نیز نیاز به ابزارهایی برای احراز هویت و مشخص‌شدن مالکان واقعی خودرو از طریق کدملی، شماره VIN خودرو و شماره تلفن همراه هستیم که باید دولت این ابزارها را در اختیار ما قرار دهد تا از فعالیت دلال‌ها جلوگیری شود اما اکنون چنین اطلاعاتی را در اختیار نداریم.
الفت‌نسب افزود: امکان استفاده از کد  VIN‌ در اختیار راهنمایی و رانندگی و سیستم شاهکار وزارت ارتباطات ازجمله این الزامات است اما ظاهرا غیرمستقیم اعلام شده که باید شبکه‌های اینترنتی برای هر درخواست‌‌ احراز هویت در سیستم شاهکار وجهی را پرداخت کنند، این در حالی است که آگهی‌های درج‌شده در این سایت‌ها رایگان است و مشخص نیست که این پول برای روزانه یک میلیون و 200 تا 300هزار آگهی باید از کجا تامین شود. او‌ افزود: با فراهم‌شدن این زیرساخت می‌توانیم آگهی‌های فاقد اصالت و هویت را که از سوی دلال‌ها در سایت‌های مجازی درج می‌شود، شناسایی کرده و با بلوکه‌کردن و قراردادن آن در لیست سیاه کسب‌و‌کارهای اینترنتی، متخلفان را به دادستانی معرفی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید