• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55601
+
-

فقط 2/5 درصد از بنگاه‌های صنعتی در بورس حضور دارند


مطابق تازه‌ترین گزارش تحقیقی بورس تهران تاکنون فقط سهام 2.5درصد از بنگاه‌های صنعتی ایران در بورس عرضه شده است.

به گزارش همشهری، هنوز بسیاری از شرکت‌های فعال در اقتصاد ایران از مزایای تامین مالی از طریق بورس محروم هستند، به همین دلیل است که این شرکت‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیازشان محتاج بانک‌ها هستند و بخش زیادی از منابع مالی بانک درگیر وام دادن به همین شرکت‌ها است.

تازه‌ترین گزارش مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران نشان می‌دهد که فقط2.5درصد از بنگاه‌های صنعتی کشوردر بورس پذیرفته شده‌اند؛ درحالی‌که به زعم اقتصاد دانان بازار سهام پتانسیل ورود شرکت‌های بسیار زیادی را دارد.به زعم بسیاری از فعالان بازار روند ورود شرکت‌های جدید به بورس بسیار کند است و باید برنامه‌های جدیدی برای ورود شرکت‌های حاضر در اقتصاد به بورس تدوین شود.

برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به 88هزار کسب و کار خرد و متوسط درقالب شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در ایران وجود داردکه درمیان آنها شرکت‌هایی وجود دارند که از توانایی ورود به بورس برخوردارند. دو سال پیش اکبرسهیلی‌پور، رئیس سازمان حسابرسی تعداد شرکت‌های فعال در اقتصاد ایران را 450هزار شرکت دانسته بود و حتی اعلام کرده بود که این تعداد شرکت اظهارنامه مالیاتی ارائه می‌کنند.به گفته او، جمع دارایی‌های این شرکت‌ها نزدیک به ۲۰‌میلیون میلیارد ریال است.

اگر اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس سازمان حسابرسی را که مهم‌ترین شخصی است که قابلیت ارائه اطلاعات مربوط به شرکت‌ها را دارد بپذیریم می‌توان گفت چنانچه فقط یک درصد از این شرکت‌ها پتانسیل ورود به بورس را داشته باشند به‌معنای این است که تعداد شرکت‌های بورس این قابلیت را دارد که به 4500شرکت افزایش یابد.اما بزرگ شدن کیک بورس مطابق آنچه علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران سال قبل در نخستین نشست خبری‌اش اعلام کرد، مستلزم ایجاد یک سازو کار بازار یابی جدید و پیشرفته از سوی بورس تهران است که این قابلیت را در شرکت‌ها به‌وجود آورد که وارد بورس شوند تا اقتصاد ایران از ساختار بانک محور فاصله بگیرد و این فرصت برای شرکت‌ها ایجاد شود که به جای وابستگی به بانک‌ها از مزایای تامین مالی در بورس برخوردار شوند. طبق قانون یکی از مسئولیت‌های بورس و فرابورس بازاریابی برای پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سهام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید