• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55545
+
-

جابه‌جایی 20 روستا در لرستان

20 روستای لرستان پس از وقوع سیل اخیر و رانش زمین در اولویت جابه‌جایی فوری قرار گرفته‌اند

لرستان
جابه‌جایی 20 روستا در لرستان

فاطمه حافظی/خرم‌آباد - خبرنگار


هفته گذشته بود که معاون عمرانی بنیاد مسکن لرستان اعلام کرد با توجه به وقوع سیل و زمین‌لغزش در مناطق مختلف استان 90 روستا در معرض خطر قرار دارند که از این تعداد 48 روستا باید جابه‌جا شوند. هادی جعفری به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که 20 روستا به شکل کلی و فوری و بقیه به صورت موردی و موضعی باید جابه‌جا شوند.

ساخت 1266واحد مسکونی 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان به همشهری می‌گوید: 20 روستا در استان باید کامل جابه‌جا شوند. از این تعداد 7 روستا در شهرستان پلدختر و 10 روستا در منطقه رودبار کوهدشت قرار دارند. 3 روستای دیگر هم شامل کهریز بالا و کهریز پایین در خرم‌آباد، کمندان در ازنا و کولوی در سپیددشت هستند.
هادی جعفری با بیان این‌که 7 روستای پلدختر تحت ‌تاثیر مستقیم سیلاب خسارت دیده‌اند، می‌افزاید: روستاهای منطقه رودبار کوهدشت به دلیل عوامل مرتبط با سیل و آب‌گرفتگی سد و افزایش سطح آب دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. روستای کهریز خرم‌آباد هم به دلیل قرار گرفتن در حریم جاده و هم‌پوشانی حریم راه در معرض جابه‌جایی است.
وی با بیان این‌که در روستاهای تحت‌تاثیر مستقیم سیلاب پلدختر باید 866 واحد مسکونی و در روستاهای منطقه رودبار 400 واحد مسکونی ساخته شود، بیان می‌کند: روستای کمندان ازنا به دلیل ساخت سد و در معرض خطر بودن اهالی روستا در بالادست سد و روستای کولوی سپیددشت هم به دلیل فنی و قدیمی بودن بافتش جابه‌جا می‌شود.

72 میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای روستایی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان به تامین زمین برای جابه‌جایی روستاهای نام ‌برده‌ هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای برخی روستاها زمین مورد نیاز به منظور ساخت واحدهای مسکونی تامین شده است و در مراحل پایانی کار برای تایید ساخت هستیم. بعد از آن، پرداخت تسهیلات و ساخت واحدهای مسکونی آغاز می‌شود.
وی می‌افزاید:‌ برای ساخت واحدهای روستایی، علاوه بر تسهیلات، ارائه کمک‌های معیشتی و بلاعوض را هم در دستور کار داریم. برای هر واحد مسکونی احداثی در روستاها 72 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم. از این مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات و مابقی کمک‌های معیشتی و بلاعوض است.

واحدهای تخریب‌شده در اولویت هستند
جعفری همچنین به ساخت واحدهای مسکونی برای اهالی روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مرحله از کار فعلا خانوارهایی که منازلشان تخریب شده است در اولویت قرار دارند. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان همچنین به حفظ ساختار قبلی روستاهای در دست جابه‌جایی اشاره و عنوان می‌کند: اگر ساختار روستا مبتنی بر کشاورزی یا دامداری بوده است، این موضوع در ساخت واحدهای مسکونی جدید رعایت می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید