• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55533
+
-

تعامل متروپلیس با کلانشهرهای ایران

مترو پلیس بستر مناسبی را برای تعامل شهرهای مختلف با پیشینه‌های متفاوت ایجاد کرده است

گزارش
تعامل متروپلیس با کلانشهرهای ایران

دبیرکل انجمن کلانشهرهای جهان  (متروپلیس) از برقراری تعامل و انتقال تجربیات بین این سازمان و مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران خبر داد.
به گزارش همشهری، اکتاوی دلا وارگا، دبیرکل انجمن کلانشهرهای جهان در دیدار با دبیر کل مجمع کلانشهرهای کشور ضمن ابراز خوشنودی از شباهت کاری و اهداف این انجمن و مجمع کلانشهرهای ایران گفت: انجمن متروپلیس حدود 35سال پیش تاسیس شد و هم‌اکنون 138عضو و هیأت‌مدیره‌ای متشکل از شهرداران شهرهای عضو داشته و ریاست آن را شهردار شهر برلین به‌عهده دارد. وی در ادامه با بیان اینکه 7کلانشهر ایران عضو متروپلیس هستند، افزود: تهران و مشهد از اعضای فعال و قدیمی این سازمان هستند و در تشکیلات آن یک مؤسسه آموزشی وجود دارد که دفتر منطقه‌ای آن در شهر مشهد فعالیت می‌کند. وی تمرکز بر حکمرانی شهری، رشد پایدار، انسجام اجتماعی، توسعه شهری و اجتماعی و برابری جنسیتی را ازجمله محورهای اصلی متروپلیس عنوان کرد که به‌دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است. وی با تأکید براینکه هم‌اکنون حکومت‌های دنیا به‌علت قدرت‌های اقتصادی سیاسی و جمعیتی از کلانشهرها واهمه دارند، افزود: هم‌اکنون باید به شهرداری‌های کلانشهرها به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم که چگونه می‌توانند در حکمروایی شهری به دولت کمک کنند و نه اینکه رقیب دولت‌ها باشند. وی در ادامه اشتراک‌گذاری تجارب موفق و درس‌آموزی از معضلات و مشکلات کلانشهرها به یکدیگر را خواستار شد و از ایجاد بسترهای همکاری بین متروپلیس و مجمع کلانشهرهای ایران به‌ویژه در حوزه علمی و آموزشی استقبال کرد. او یکپارچه‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماند و زباله‌ها و کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضاهای شهری را ازجمله پروژه‌هایی عنوان کرد که از سوی کلانشهرهای عضو متروپلیس به‌صورت یکپارچه اجرا شده است.

کمال مرادی، دبیر کل این مجمع نیز به تشریح تاریخچه، اهداف و فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: این مجمع در سال 1378با موافقت و تصویب شهرداران کلانشهرهای منتخب نخستین دوره شوراهای اسلامی با هدف انتقال تجارب و حفظ حقوق و منافع مشترک و عمومی شهرداری‌های کلانشهرها تاسیس شد. مرادی افزود: این مجمع هم‌اکنون با ریاست دکتر حناچی، شهردار تهران به‌عنوان ساختار اداری فعالیت می‌کند و در قالب یک نهاد غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی در غیاب اتحادیه شهرداری‌ها بخشی از وظیفه اتحادیه را به انجام می‌رساند. مرادی در ادامه با بیان اینکه این مجمع توانسته است گفتمانی بین دولت و نهادهای مدنی ایجاد کند، افزود: نظرات کارشناسی مجمع در قالب 9کمیسیون تخصصی به دولت و مجلس ارائه می‌شود و توانسته راهگشای بخشی از مشکلات شهرداری‌ها باشد. وی در ادامه افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و آشنایی آنها با حقوق مدنی و شهروندی خود و همچنین انتقال تجارب موفق کلانشهرها را ازجمله اهداف تشکیل این مجمع عنوان کرد. دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرها در خاتمه سخنان خود با اشاره به تحریم ناجوانمردانه کشور ایران به استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی کلانشهرها با یکدیگر و برقراری روابط بین ملل به جای دولت‌ها اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون شرایط مناسبی برقرار شده که با استفاده از ظرفیت متروپلیس و خواهرخواندگی بتوانیم روابط بین شهرها و شهرداری‌ها را تسهیل کنیم.

دلا وارگا نیز با تأیید این سخن خاطرنشان کرد: مترو پلیس فارغ از مسائل سیاسی بستری مناسب را برای تعامل شهرهای مختلف با پیشینه‌های متفاوت ایجاد کرده و فارغ از دعواهای حکومتی ارتباطات شهری را به‌وجود آورده است. وی افزود:کلانشهرهایی که عضومترو پلیس هستند موضوعات متفاوتی دارند و ما یاد گرفته‌ایم که به ایده‌ها و خواسته‌های متفاوت احترام بگذاریم. ما مطمئن هستیم شهرهایی که عضو مترو پلیس هستند نگرش واحدی ندارند ولی وجه مشترک آنها این است که می‌خواهند شهروندان‌شان سبک زندگی بالایی داشته باشند. در این نشست همچنین دبیر کل انجمن کلانشهرهای جهان و هیأت همراه از کمیسیون‌ها و ادارات مجمع کلانشهرها بازدید و از نوع فعالیت آنها آگاه شدند و تابلوی تمبر یادبود یکصدمین نشست شهرداران نیز از سوی دلا وارگا و گشتاسب مظفری، معاون امور بین‌الملل مرکزارتباطات شهرداری تهران امضا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید