• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55503
+
-

گام دوم جنگ تجاری آمریکا و چین

همزمان با مذاکرات فشرده نماینده چین در واشنگتن، دولت ترامپ برای بار دوم تعرفه کالاهای چینی را افزایش داد

گزارش
گام دوم جنگ تجاری آمریکا و چین

محمد امین خرمی ـ‌ خبرنگار

2هفته پیش، همزمان با گفت‌وگوهای نمایندگان چین و آمریکا تصور می‌شد جنگ تجاری میان این 2کشور به خط پایان نزدیک شده باشد؛ دیروز اما با بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات و تصمیم دونالد ترامپ برای افزایش دوباره تعرفه کالاهای وارداتی ساخت چین، دعوای دو‌طرف وارد دومین سال خود شد.
هیأت‌های عالی‌رتبه چینی و آمریکایی که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در واشنگتن مشغول مذاکره بودند، تا واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه نتوانستند با هم کنار بیایند تا بالاخره رئیس‌جمهور آمریکا تهدیدی را که از ابتدای هفته اعلام کرده بود، اجرایی کند. ترامپ طی فرمانی تعرفه 200میلیارد دلار کالای صادراتی چین را به آمریکا  از 10درصد به 25درصد رساند. این کالاها گروه‌های مختلفی ازجمله ماهی، کیف، پوشاک و کفش را شامل می‌شوند.
این البته پایان ماجرا نیست و رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده اگر چینی‌‌ها به خواسته‌هایش در مذاکرات تن ندهند، 350میلیارد دلار باقیمانده از حجم کالاهای صادراتی چین به آمریکا را نیز طی روزهای بعد مشمول تعرفه 25درصدی خواهد کرد. مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرف چینی را متهم می‌کنند که با وجود توافق‌های اولیه، خلف وعده کرده‌ و در لحظه آخر تعهداتش را لغو کرده است. این موضوع روز چهارشنبه در سخنان ترامپ در جمع هوادارانش نیز مطرح شد. ترامپ در سخنرانی‌اش در ‌فلوریدا، چین را متهم کرد که زیر قولش زده است.ماجرای اختلاف تازه میان 2کشور مربوط به تصمیم اخیر چین در مورد توافق‌ تجاری با آمریکاست. دولت چین اعلام کرده جزئیات توافق را در قالب یک آیین‌نامه جدید تصویب و برای اجرا به شرکت‌های چینی ابلاغ می‌کند. آمریکا اما می‌گوید توافق دو‌طرف این بوده که جزئیات در چارچوب قانون جدید تجارت چین تصویب و اجرا شود تا راهی برای دور‌زدن آن وجود نداشته باشد.
متن پیش‌نویس توافق میان چین و آمریکا در 150صفحه و 7فصل تهیه شده ‌و پیچیده‌ترین اختلافات میان 2کشور را در‌بر‌می‌گیرد. به نوشته ‌‌سایت الجزیره، این توافق خواسته آمریکا مبنی بر توقف اجبار برای انتقال تکنولوژی از سوی شرکت‌های آمریکایی را به چین برآورده می‌کند. همچنین حقوق معنوی کالاهای آمریکایی را تضمین می‌کند و براساس آن، پکن برای دسترسی به بازار چین شرایط بهتری برای آمریکایی‌ها فراهم خواهد کرد.

دست بالای آمریکا
حجم کالای وارداتی آمریکا از چین سالانه حدود 550میلیارد دلار است. شرکت‌های آمریکایی در مقابل، حدود 120میلیارد دلار کالا به چین صادر می‌کنند. چین در برابر تعرفه‌ای که آمریکا روی کالاهایش بسته، روی 110میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی افزایش تعرفه اعمال کرده است. چین دیروز نیز اعلام کرد به‌زودی مقابله‌به‌مثل می‌کند و تعرفه 10درصدی را که پیش از این به تلافی اقدام آمریکا وضع کرده بود، ‌به 25درصد افزایش خواهد داد.
با این حال، طرفی که از این جنگ تجاری آسیب بیشتری می‌بیند، چین است. 550میلیارد دلار صادرات چین به آمریکا در اقتصاد 13.5تریلیون دلاری چین، نسبت به 120میلیارد دلار صادرات آمریکا به چین رقم بسیار بزرگ‌تری است. به‌خصوص زمانی که حجم صادرات آمریکا به چین در اقتصاد 21تریلیون دلاری آمریکا قرار می‌گیرد، رقم ناچیزی می‌شود.
با این همه، افزایش تعرفه به این معناست که شرکت وارد‌کننده آمریکایی باید بعد از این، کالای چینی را با 25درصد افزایش قیمت وارد کند. این افزایش قیمت درنهایت از مصرف‌کننده اخذ می‌شود و بر بازار داخلی آمریکا تأثیرگذار خواهد بود. این موضوعی است که نگرانی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در آمریکا را به‌دنبال داشته اما تاکنون مورد توجه دولت قرار نگرفته است. رشد 3.2درصدی اقتصاد آمریکا و کاهش نرخ بیکاری در این کشور عاملی شده تا دونالد ترامپ با اعتماد‌به‌نفس بیشتر، به دعوای تجاری با چین ادامه دهد؛ دعوایی که پیروزی در آن یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش هم بوده است.

اقتصاد جهانی، بازنده بزرگ دعوای چین و آمریکا
تنش تجاری میان چین و آمریکا بر اقتصاد جهانی نیز اثرگذار بوده است. طی 2سال گذشته، هر بار که دونالد ترامپ با سخنان و تهدیدهای خود به جنگ تجاری درگرفته با چین دامن‌زده، بازار سهام در آسیا و اروپا نیز روند منفی در پیش گرفته است. دیروز برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد که اختلافات تجاری چین و آمریکا بر بازار کار در اروپا تأثیر گذاشته است. او خواستار پایان‌یافتن تنش تجاری میان این 2کشور شد. نخست‌وزیر انگلیس نیز دیروز در میانه سخنانش در مجلس این کشور هشدار داد که ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا به ضرر اقتصاد اروپاست و بر اقتصاد انگلیس نیز اثرگذار خواهد بود.
جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا در حالی تشدید شده که مذاکرات دوطرف در واشنگتن با حضور نخست‌وزیر چین همچنان ادامه دارد. اتفاق دیگر اینکه، ترامپ در حالی فرمان افزایش تعرفه را امضا کرده که می‌گوید «نامه‌ای زیبا» از شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دریافت کرده که در آن از ترامپ خواسته باهم توافق کنند.
ترامپ دیروز اعلام کرد که دو طرف پذیرفته‌اند مذاکرات را ادامه دهند تا شاید طی هفته آینده به نتیجه نهایی برسند. در شرایطی که بسیاری رشد مثبت اقتصادی آمریکا را متأثر از اخبار مثبت منتشر‌شده از مذاکرات طی ماه‌های اخیر می‌دانند، شکست مذاکرات می‌تواند بحران را مهمان اقتصاد هر 2کشور کند؛ اتفاقی که می‌تواند در گام بعدی اقتصاد جهانی را به‌لرزه در‌آورد.


جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا در حالی تشدید شده که مذاکرات دوطرف در واشنگتن با حضور نخست‌وزیر چین همچنان ادامه دارد. اتفاق دیگر اینکه، ترامپ در حالی فرمان افزایش تعرفه را امضا کرده که می‌گوید «نامه‌ای زیبا» از شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دریافت کرده که در آن از ترامپ خواسته باهم توافق کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید