• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55370
+
-

نگرانی اعضای شورای شهر تهران از لایحه مالیات بر ارزش افزوده

الویری: ۹ اعتراض شوراها به لایحه مالیات برارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد

با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی مشکلات بسیاری در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌وجود می‌آید.  رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به دیدار خود با رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی ۹ اعتراض شوراها درخصوص لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس خبر داد. 

مرتضی الویری در تشریح جزئیات جلسه دیروز خود با علی لاریجانی، رئیس مجلس به ایسنا گفت: «در جلسه امروز(دیروز) با رئیس مجلس شورای اسلامی ۳موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نخستین آن درباره لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده و اشکالاتی بود که از نظر مدیریت شهری حول محدود کردن منابع شهرداری‌ها در این لایحه وجود دارد. در این دیدار تأکید شد اصلاحاتی که در لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده باید انجام شود به‌طور دقیق بررسی شود. همچنین ریاست مجلس شورای اسلامی در این دیدار از دفترشان با آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد دارایی تماس گرفتند و در صحبت‌هایشان خواستند که ۹ مورد اعتراضی که شورای‌عالی استان‌ها درخصوص این لایحه اعلام کرده است در کمیسیون اقتصاد دارایی بررسی و تصمیم‌جویی نهایی انجام شود.»
او ادامه داد: «روز گذشته(سه‌شنبه) در جریان بررسی لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده، کلیات این طرح به تصویب رسید و برای بررسی جزئیات لایحه به کمیسیون اقتصاد دارایی ارجاع داده شد. لذا در این دیدار خواسته شد که ۹ موردی که توسط شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان اعتراض به این لایحه عنوان شده مورد بررسی قرار گیرد.» الویری توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی را دومین موضوعی خواند که در دیدار با ریاست مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است و در این‌باره گفت: «در این دیدار تأکید شد به‌طور مشخص افزایش تعداد ناوگان‌ها برای مسافرگیری مترو مورد مساعدت مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا از این طریق بتوان ظرفیت مترو را از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر به ۷ میلیون سفر افزایش داد. در همین راستا از آقای لاریجانی، ریاست مجلس خواسته شد برای تأمین منابع مالی لازم، اقدام و مساعدت کند و یا برای این موضوع از صندوق ذخیره ارزی استفاده شود و این مسئله در دیدار رؤسای 3 قوه مطرح شود.» الویری تأکید کرد: «سومین موضوعی که با ریاست مجلس مطرح شد تقاضای من در مورد ابراز نظر شورای‌عالی استان‌ها درخصوص طرح‌ها و لوایحی بود که مرتبط با مدیریت شهری بود که به شکلی که شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان دستگاه اجرایی ذیربط درخصوص طرح‌ها و لوایحی که در صحن شورا مرتبط با مدیریتی شهری مورد بررسی قرار گیرد اظهارنظر کند.»
عضو شورای شهر یادآور شد: «در حقیقت خواسته من این بود اگر طرحی در حوزه مدیریت شهری در مجلس مطرح شد نماینده شورای‌عالی استان‌ها در صحن مجلس اجازه ابراز نظر و سخنرانی داشته باشد چرا که روز گذشته در جریان بررسی لایحه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده به شورای‌عالی استان‌ها اجازه ابراز نظر داده نشد و تنها دولت به‌عنوان موافق و مخالف اجازه صحبت در مورد این لایحه را داشت. با تبادل نظری که با رئیس مجلس شورای اسلامی شد مقرر شد که در مورد لوایح مربوط به مدیریت شهری، دستگاه ذیربط شورای‌عالی استان‌ها باشد.» 


   بررسی لایحه در صحن

 کاهش درآمدهای شهرداری‌ها در شرایطی که هم‌اکنون با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، مشکلات این سازمان‌ها را بیشتر می‌کند. اکنون لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس است و قرار شده هفته آینده این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. همین مسئله نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نسبت به بروز بحران مالی شهرداری‌ها و اختلال در زندگی ساکنان کلانشهرها درصورت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده هشدار داد.
 مجید فراهانی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در حال بررسی است، به ایسنا گفت: «متأسفانه در ماده 50لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت حق شوراهای شهر و روستا در وضع مالیات محلی یا همان عوارض را با حذف تبصره یک قانون فعلی، در اصلاحیه پیشنهادی خود به کلی نادیده گرفته است.» او با بیان اینکه این امر در تعارض با قوانین و مقررات ملاک عمل در اداره شوراهاست، ادامه داد: «این لایحه نافی برنامه‌ها و وعده‌های شهرداری مبنی بر تامین مالی پایدار و بدون اتکا به شهر فروشی در اداره شهرداری‌ها خواهد بود و زمینه ساز حذف 15تا 35درصد از منابع مالی پایدار شهرداری‌ها که براساس مصوبات عوارضی شوراها وصول شده، خواهد شد.» 
فراهانی با بیان اینکه اختیارات شوراها که در قانون شوراها به آن تصریح شده است به بهانه نظام‌مند کردن مالیه شهری مورد تعرض قرار می‌گیرد، گفت: «شهرداری‌های سراسر کشور در سال 1396بالغ بر 180هزار میلیارد ریال از محل سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به‌دست آورده‌اند.» وی افزود: «مالیات بر ارزش افزوده در تامین مالی اداره شهرداری‌ها، نگهداشت و توسعه شهرها سهم 25درصدی دارد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید