• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55312
+
-

اگر می‌خواهید آخر هفته شادی داشته باشید از دنبال کردن خبرهای خوب این هفته غافل نشوید

ماجراهای کامران، ارتمیا و آقای پهلوان!


پرنیان سلطانی
حضرت مولانا در یکی از غزل‌هایش می‌گوید: «خوش باش که هر که راز داند/ داند که خوشی، خوشی کشاند»؛ یعنی اگر می‌خواهید همیشه خوش باشید و پشت سر هم برایتان اتفاق‌های خوب بیفتد، تسلیم مشکلات نشوید و سعی کنید در هر شرایطی حال دلتان را خوب نگه دارید. حتما از خودتان می‌پرسید چطور؟ چطور در روزهایی که مشکلات اقتصادی امان‌مان را بریده‌اند، خوش باشیم؟ بله خب، این واقعا کار سختی است. ما هم قبول داریم. اما اگر می‌خواهیم این راز مولانا گره از مشکلات‌مان باز کند، باید خوشی را جدی‌تر از گذشته به برنامه روزمره‌مان اضافه کنیم. نظرتان چیست شروع این تغییر خوشایند را از نادیده گرفتن اخبار بد و پیگیری خبرهای خوب آغاز کنیم؟ خبرهای خوبی که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست، اما زیر بار سنگینی خبرهای بد یا اصلا به چشم نمی‌آیندیا خیلی زود فراموش می‌شوند. اگر موافقید بیایید خبرهای خوش هفته‌ای که گذشت را با هم مرور کنیم و با حال خوب قدم به هفته آینده بگذاریم.


    «کامران» به ایران آمد


احتمالا خودتان تا امروز بارها و بارها عکس آقا کامران را در شبکه‌های مجازی دیده‌اید یا کلی در موردش شنیده‌اید. اما برای آنهایی که خبری از موضوع ندارند بگوییم که کامران یک شیر شش‌ساله ایرانی‌الاصل است که این هفته از باغ وحش بریستول بریتانیا به باغ وحش ارم منتقل شده است. چرا؟ چون قرار است تا چند روز دیگر جفت ماده‌اش هم از باغ وحش دوبلین ایرلند به ایران بیاید تا بعد از 80سال که نسل شیرهای ایرانی در کشورمان منقرض شده، شاهد احیای این نسل از شیرهای اصیل ایرانی باشیم. اینطور که کارشناسان و مسئولان باغ وحش ارم می‌گویند، کامران بازمانده شیرهایی است که پادشاهان قاجار سال‌ها پیش آنها را به ملکه انگلیس و پادشاهان اروپایی تقدیم کرده بودند و حالا آمده تا یک‌بار دیگر پای نژاد شیرهای ایرانی به کشورمان باز شود. راستی تا یادمان نرفته این را هم اضافه کنیم که کامران که در پوشش طرح «احیای نسل شیر ایرانی» و با همکاری اتحادیه باغ وحش‌های اروپا به ایران آمده، بعد از ورودش به ایران تغییر نام داده و از این پس با نام «هیرمان» در باغ وحش ارم زندگی می‌کند.


  هدیه پلیس ایرانی به گردشگر خارجی


در هفته‌ای که به روزهای آخرش رسیده‌ایم، خبر خوشی یکباره سوژه رسانه‌ها شد و نام فرزاد اسدی - مأمور پلیس شهر پاوه- را بر سر زبان‌ها انداخت. اما اینکه این آقا فرزاد اسدی کیست و چطور پایش به این صفحه باز شده، داستان مفصلی دارد که الان خدمت‌تان عرض می‌کنیم. چند روز پیش یکی از مأموران کلانتری 14نودشه پاوه به نام فرزاد اسدی، هنگام گشتزنی یک کیف دستی پیدا می‌کند؛ کیفی که داخلش 5هزار و 160دلار و 420 یورو بود! یعنی به پول ما چیزی حدود 80میلیون تومان! اما این پلیس وظیفه‌شناس بدون اینکه وسوسه شود که این پول بی‌زبان را برای خودش بردارد، بی‌معطلی کیف را برداشته و به کلانتری می‌برد. آنجا از گذرنامه مالباخته و شماره تماس تور لیدری که داخل کیف بود، کاشف به عمل می‌آید که کیف متعلق به یک گردشگر خارجی است. همان موقع هم هماهنگی‌ها انجام می‌شود و خیلی زود کیف گمشده به صاحبش برمی‌گردد. جالب اینکه گردشگر مجارستانی تا قبل از تماس مأموران کلانتری اصلا متوجه نشده بود که کیف پر از پولش را گم کرده و به این ترتیب حتی بدون اینکه ثانیه‌ای استرس را تجربه کند، کیفش را پیدا می‌کند! اینطور که افراد حاضر در کلانتری تعریف می‌کنند این گردشگر مجارستانی گفته در برگشت به کشورش حتما مهمان‌نوازی و امانتداری ایرانی‌ها را برای مردمش تعریف خواهد کرد.


  برگزاری ضیافت افطار، ممنوع!


در شماره قبل روز هفتم، پای شهرداری تهران با خبر طرح ممنوعیت شکایت مدیران شهری از رسانه‌ها به صفحه خبرهای خوب باز شد و در این شماره با ممنوعیت ضیافت افطار. ماجرا از این قرار است که چند روز پیش معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای به بدنه شهرداری پایتخت اعلام کرد که در‌ماه مبارک رمضان برگزاری ضیافت افطاری برای مدیران و کارکنان با هزینه شهرداری ممنوع است. محسن هاشمی - رئیس شورای شهر تهران - هم در جلسه شورای شهر اعلام کرد که اگر جلسه یا مراسمی در شهرداری تهران با ساعت افطار همزمان شد، مسئول جلسه باید با هزینه شخصی خودش افطاری مختصری به حاضران بدهد تا شهروندان احساس نکنند در این شرایط سخت زندگی، مسئولان نسبت به مشکلات آنها بی‌تفاوت هستند. در کنار این خبر خوش که از شهرداری به گوش رسید، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت ارتباطات و فناوری هم با قرار دادن این سیاست در دستور کار، تامین هزینه افطاری از محل بودجه سازمانی را مطلقا ممنوع اعلام کردند تا به این ترتیب گامی اساسی در راه صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی مصرف برداشته شود. محمدجواد آذری - جهرمی وزیر ارتباطات- به تازگی در صفحه شخصی‌اش به شوخی نوشته: «مدیران از جیب شخصی خودشان افطاری بدهند، ثوابش بیشتره!».


  4 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌ها


خبر خوش دیگری که این هفته شنیدیم، حضور 4دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاه‌های آسیا بود. ماجرا از این قرار است که پایگاه رتبه‌بندی تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است، به تازگی فهرستی از دانشگاه‌های کشورهای آسیایی در سال2019 منتشر کرده که در این فهرست 4 دانشگاه ایران در میان 100دانشگاه برتر آسیا رتبه‌بندی شده‌اند. براساس این گزارش 417دانشگاه از 27کشور آسیایی مورد بررسی پایگاه رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته‌اند که سهم ایران از این تعداد، 29دانشگاه است. در این میان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه 43، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه 80، دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 86 و دانشگاه کاشان با کسب رتبه 99 در میان 100دانشگاه برتر آسیا جا گرفته‌اند؛ ضمن اینکه بعد از این دانشگاه‌های برتر، به‌ترتیب دانشگاه‌های علم و صنعت، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، تهران، صنعتی شیراز، علوم‌پزشکی مشهد، ‌تبریز، مازندران، شیراز، فردوسی مشهد، علوم‌پزشکی ایران، خواجه نصیرالدین طوسی، شهیدبهشتی، علوم پزشکی شهیدبهشتی، شهیدمدنی، گیلان، اصفهان، خوارزمی، ارومیه، زنجان و الزهرا(س) قرار دارند. راستی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی ازجمله معیارهای انتخاب این دانشگاه‌ها بود.


  جایزه بین‌المللی برای آقای خواننده


گروه «آریان» را بیش از هر کسی، بچه‌های دهه‌های 60و 70می‌شناسند؛ هر چه نباشد این گروه یکی از نخستین گروه‌های موسیقی پاپ ماست و برای همه ما، به‌ویژه متولدین این 2دهه نوستالژی به‌حساب می‌آید. اگر چه گروه آریان که کارش را از سال 1378و با آلبوم «گل آفتابگردون» آغاز کرد، بعد از 15سال در سال 1393منحل شد، اما هنوز هم بر و بچه‌های این گروه خبرساز می‌شوند. نمونه‌اش همین علی پهلوان، خواننده گروه که در این هفته جایزه بین‌المللی آهنگسازی در آمریکا را از آن خود کرد. این خواننده جوان که با آهنگ «ناب» در مسابقه بین‌المللی آهنگسازی آمریکا شرکت کرده بود، از بین 19هزار شرکت‌کننده توانست با رأی داوران به مرحله نهایی برسد و برنده بخش آرای مردمی شود؛ آن هم با رأی چه داورانی! امسال افراد مشهوری داوری این مسابقه را بر عهده داشتند که معروف‌ترین‌شان آدام لمبرت و مارک آنتونی بودند! خلاصه که علی پهلوان که همه او را با گروه آریان می‌شناسیم، در روز یازدهم اردیبهشت‌ماه که اتفاقا روز تولدش هم بود، برنده بخش آرای مردمی جایزه بین‌المللی آهنگسازی آمریکا شد تا این هفته یک خبر خوش دیگر هم بشنویم.


توقف رشد طلاق در کشور


«رشد طلاق در کشور متوقف شد.»؛ همین خبر چند کلمه‌ای بدون هیچ توضیح اضافه‌ای برای درج شدن در فهرست خبرهای خوش این هفته کافی است. مگر نه؟ واقعا چه خبری بهتر از اینکه 4 تا 6 دهم درصد پرونده‌های منتهی به طلاق در سال97 نسبت به سال قبلش کاهش یافته است؟ این خبری است که علی‌محمد زنگانه - مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه- به تازگی اعلام کرده و گفته: «در پایان سال97 شاهد کاهش آمار طلاق بوده‌ایم و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم رشد طلاق در کشور متوقف شده است». اینطور که مسئولان قوه قضاییه می‌گویند، با راه‌اندازی 602 مرکز مشاوره و فعالیت 900مشاور خانواده در سراسر کشور، روند طلاق در 5سال گذشته سیر نزولی داشته و امید می‌رود این روند کاهشی امسال هم ادامه پیدا کند. به این خبر خوش، کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در 9 ماه  اول سال 97 را هم اضافه کنید تا کمی خیالتان بابت زندگی جوان‌ها راحت‌تر شود. اینطور که زنگانه می‌گوید مطالبه مهریه هم در سال گذشته 2دهم درصد نسبت به سال 96کاهش داشته است.


  درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی


بهار امسال برای حوزه سینما با یک فیلم بحث‌برانگیز همراه شد؛ فیلمی به نام «رحمان 1400» که تنها یک‌ماه بعد از اکرانش، توقیف شد. دلیل این اقدام وزارت ارشاد هم شوخی‌های نامناسب فیلم بود که دیدن آن را برای خانواده‌ها به‌ویژه بچه‌دارها، عملا غیرممکن می‌کرد. بعد از اکران این فیلم بود که بحث درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی ایرانی باز بر سر زبان‌ها افتاد و این‌بار سازمان سینمایی اجرای دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌ها را در دستور کار خود قرار داد؛ دستورالعملی که احتمالا همه خانواده‌ها را خوشحال و تکلیف‌شان را برای انتخاب فیلمی که قرار است روی پرده سینما ببینند، مشخص می‌کند. براساس این دستورالعمل که به تازگی به تمامی سینماها، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان ابلاغ شده، از این پس قرار است تمام فیلم‌ها به 4دسته گروه +9، گروه +12، گروه +15و گروه +18تقسیم شوند. این موضوع می‌تواند خبر بسیار خوشی برای خانواده‌هایی باشد که بارها دست بچه‌ها را گرفته و به سینما برده‌اند، اما خیلی زود از کرده‌شان پشیمان شده و دریافته‌اند که این فیلم را برای بچه‌ها نساخته‌اند، اما دیگر نه راه پیش داشته‌اند و نه راه پس!


  بازگشت آرتمیا به ارومیه


در شماره قبل، از آبگیری دریاچه هامون پس از 20سال گفتیم، حالا می‌خواهیم یک خبر خوش دیگر هم بدهیم که در پی بارش‌های اخیر اتفاق افتاده است. «آرتمیا» تنها موجودی که در دریاچه ارومیه زندگی می‌کرد، در سال‌های اخیر و به‌دلیل کاهش بارش‌ها اصلا حال و روز خوبی نداشت، اما حالا با افزایش آب دریاچه ارومیه بار دیگر حیاتش در این دریاچه را از سر گرفته است. اینطور که مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید بر اثر افزایش حجم آب دریاچه و کاهش درصد شوری در سال جدید، آرتمیا، این سخت‌پوست کوچک قرمز رنگ، امکان تخم‌گذاری در این دریاچه را پیدا کرده و به این ترتیب سال خیلی خوبی در انتظار دریاچه ارومیه خواهد بود. از آنجا که غلظت شوری در دریاچه ارومیه بسیار بالاست، تنها موجودی که می‌تواند در این دریاچه زندگی کند، همین آرتمیای قرمزرنگ است. بنابراین سر حال بودن این موجود در دریاچه ارومیه، سهم بسیاری در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. نکته جالب توجه درباره آرتمیا این است که این سخت‌پوست ریزاندام از آنجا که غذای پرندگان مهاجر، پلیکان‌ها و ماهیان مختلف است، می‌تواند پای پرندگان زیبا ازجمله فلامینگوها را هم به دریاچه ارومیه باز کند و از این جهت باعث زیبایی دوچندان این دریاچه شود.



افزایش وام مسکن


در این شماره برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در این شرایط سخت و نفسگیر اقتصادی خانه بخرند، یک خبر خوش کنار گذاشته‌ایم و آن هم افزایش وام مسکن است. در هفته‌ای که در حال اتمام است، مدیرعامل بانک مسکن از تغییر سقف وام خرید مسکن خبر داده و گفته درصورت تصویب شورای پول و اعتبار، قرار است وام مسکن در تهران به 170میلیون تومان به ازای هر واحد برسد. این وام در مراکز استان‌ها به 160میلیون تومان، در سایر شهرها به 130میلیون تومان و در مناطق کمتر توسعه یافته به 110میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. نکته جالب توجه درباره تصمیم تازه بانک مسکن برای متقاضیان خرید خانه این است که تا پیش از این سقف ارائه تسهیلات ثابت بود و هرکسی برای خرید یک واحد آپارتمان می‌توانست حداکثر 80میلیون تومان وام بگیرد، اما در شرایط جدید پیشنهاد شده تا افراد بتوانند براساس قدرت خرید و توان بازپرداخت‌شان وام دریافت کنند. اگر چه درنهایت اجرایی شدن تمام این طرح‌ها منوط به تصویب شورای پول و اعتبار است، اما تا همین‌جا هم می‌تواند خبر خوشی برای متقاضیان خرید خانه به‌حساب بیاید.


  قدردانی از بازیگران تئاتر


خبر خوش دیگر هفته‌ای که سپری شد، قدردانی از بازیگران پیشکسوت تئاتر بود؛ اتفاقی که چند روز پیش در تالار اصلی تئاتر شهر رخ داد و صحنه نمایش، برترین‌های خود را شناخت. اما اتفاق ویژه‌ای که در شانزدهمین جشن شب بازیگر رخ داد و باعث شد این خبر هم به فهرست اخبار خوش این هفته اضافه شود، قدردانی از پیشکسوتان تئاتر بود؛ کسانی که سال‌ها به‌اصطلاح خاک صحنه را خورده و حکم معلمی و استادی به گردن تئاتری‌ها دارند. مهناز شریفی یکی از قدیمی‌های عرصه نمایش که کارش را از سال 1354آغاز کرده، یکی از افرادی بود که در شب جشن بازیگر روی سن آمد و مورد قدردانی قرار گرفت. علی آزادنیا - بازیگر مشهدی - که خودش را بنیانگذار تئاتر کارگری در خراسان معرفی کرد هم از دیگر پیشکسوتان تقدیر شده در گردهمایی بزرگ تئاتریان کشور بود. ضمن اینکه در این مراسم از سوسن مقصودلو و رضا بابک 2بازیگر، پیشکسوت هم به پاس سال‌ها حضورشان در تئاتر قدردانی شد. راستی این را هم اضافه کنیم که شانزدهمین جشن شب بازیگر روز شنبه 14اردیبهشت‌ماه با اجرای بهزاد فراهانی- بازیگر و فیلمنامه‌نویس نام‌آشنای کشور- در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید