• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55306
+
-

جشن اردیبهشت در طبیعت مینودر

قزوین
جشن اردیبهشت در طبیعت مینودر

محمدمهدی نعیمیان/ قزوین ـ خبرنگار 

برگزاری جشن باران در پنجاهمین روز از بهار از آیین‌های ویژه قزوین است که هر سال گروه‌های مختلف مردم به‌ویژه ساکنان محله‌های قدیمی شهر در آن شرکت می‌کنند. 
در این روز که نزد قزوینی‌ها به پنجاه به‌در معروف است، مردم قزوین منازل خود را ترک می‌کنند و به مصلای شهر می‌روند و آداب این روز را به جا می‌آورند. براساس برخی اسناد تاریخی و اظهار افراد سالخورده در گذشته، در این مکان یک آب‌انبار و یک مسجد وجود داشت که امروزه فقط بخشی از آب‌انبار به جای مانده است.
خانواده‌ها در گذشته در باغ‌های اطراف این آب‌انبار می‌نشستند و در کنار تناول غذا و تنقلات، که بیشتر نذری بود، بچه‌ها نیز به بازی و سرگرمی مشغول می‌شدند و بزرگ‌ترها هم نماز باران می‌خواندند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان در این باره به همشهری می‌گوید: این مراسم برای مردم قزوین اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و به نوعی سپاس‌گزاری از رحمت الهی است که در فصل بهار بر مردم نازل می‌شود و از این رو به جشن باران هم شهرت دارد.
علیرضا خزائلی بیان می‌کند: هر سال بیش از چند هزار نفر از مردم استان گرد هم می‌آیند و این روز را جشن می‌گیرند و بعدازظهر روز 19 اردیبهشت مراسم خاصی را برگزار می‌کنند و به شکرانه نعمات الهی نماز جماعت می‌خوانند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان توضیح می‌دهد: مردم در این روز با پخت و توزیع غذاهای خاص با هدف زنده نگه داشتن سنت‌ها و آیین‌های بازمانده از تاریخ تلاش می‌کنند و ما نیز در تلاشیم بتوانیم در کنار مردم این سنت را به شایستگی در کشور معرفی کنیم.
وی می‌افزاید: نمازی که به صورت جماعت در محل مصلا برگزار می‌شود دو جنبه را در بر می‌گیرد؛ این‌که اگر سالی کم‌آب و کم‌باران را پشت سر گذاشته باشند با این نماز از خداوند طلب بارش باران می‌کنند و اگر سالی پرنعمت و باران را آغاز کرده باشند برای این نعمات از خداوند تشکر می‌کنند. این مراسم در بهترین و خوش آب‌وهواترین روز سال برگزار می‌شود و آشتی دوباره میان مردم و طبیعت به حساب می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :