• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5529
+
-

برف و کولاک در نیمی از کشور

محورهای اصلی استان‌های اردبیل، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، زنجان، همدان، مرکزی و البرز با برف و کولاک شدید مواجه شدند

آب و هوا
برف و کولاک در نیمی از کشور

 

همان‌ طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌داد، کاهش دما در نیمه شمالی و غربی کشور همچنان ادامه دارد. از روز گذشته شاهد بارش برف و باران در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، کردستان، قزوین، گیلان، مازندران، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، شمال خوزستان، غرب اصفهان، ایلام و کرمانشاه هستیم.

 

 

مسدود شدن راه 210 روستای آذربایجان غربی

 

به گزارش همشهری، بارش برف و کولاک شدید در برخی از استان‌های کشور موجب مسدود شدن راه‌های روستایی شده است. آذربایجان غربی یکی از این استان‌هاست که راه ارتباطی 210 روستای آن مسدود شده. علاوه بر این، مدارس برخی مناطق 3 شهرستان خوی، سلماس و چالدران هم دیروز در این استان تعطیل بود. ارتفاع برف در مناطق شهری آذربایجان غربی به 10 سانتی‌متر و در ارتفاعات به 35 سانتی‌متر می‌رسد.

 

 

تعطیلی مدارس

 

تعطیلی مدارس به استان‌های دیگر هم سرایت کرد و دانش‌آموزان برخی از مناطق شهرستان‌های اهر، بستان‌آباد، ورزقان، هشترود، کلیبر، هوراند، میانه، هریس، مراغه و سراب در آذربایجان شرقی روز گذشته به مدرسه نرفتند. مدارس برخی از مناطق قزوین، البرز و اردبیل هم روز گذشته تعطیل اعلام شدند.

 

 

ممنوعیت تردد در محور برفگیر

 

در اردبیل اما تعطیلی مدارس فقط یک بخش از ماجرا بود. ارتفاع برف در این استان سردسیر افزایش قابل توجهی داشت به طوری که در ارتفاعات سرعین به 50 سانتی‌متر رسید. 120 اکیپ به دلیل برف و کولاک محورهای ارتباطی اردبیل در حالت آماده‌باش قرار دارند و تردد اتوبوس در محور سرچم - اردبیل این استان هم تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

 

 

افت فشار گاز البرزی‌ها

 

کار البرزی‌ها هم از یخبندان و تعطیلی مدارس گذشته است. مسئولان این استان از افت فشار و قطعی گاز در روزهای آبنده خبر می‌دهند و از اداره‌ها خواسته شده است وسایل گرمایشی را یک ساعت مانده به پایان کار خاموش کنند. این استان در روزهای آینده کاهش دمای 8 تا 12 درجه‌ای را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر هم تردد در محورهای ارتباطی آن فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر و محور کرج - چالوس در استان‌های البرز و مازندران هم به دلیل بارش شدید برف و لغزندگی جاده تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 

 

راه‌های مواصلاتی چگونه است؟

 

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره می‌گوید: بارش باران در اکثر محورهای همدان، گیلان، لرستان و مازندران و بارش برف در اکثر محورهای اردبیل، ارتفاعات کندوان و کیاسر- سمنان در مازندران، اسالم - خلخال در گیلان، ماکو - خوی در آذربایجان غربی، مشهد - تربت حیدریه و مشهد - نیشابور در خراسان رضوی، دندی - تکاب در زنجان، محور قدیم ساوه - همدان، محدوده دخان در مرکزی و آزادراه ساوه - همدان و گردنه اسد‌آباد در همدان گزارش شده است. سرهنگ نادر رحمانی همچنین درباره مه‌گرفتگی هم توضیح می‌دهد: مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید افقی هم در اکثر محورهای آذربایجان غربی و اردبیل، بجنورد - آشخانه در خراسان شمالی، توره - بروجرد در مرکزی، فیروزکوه و محدوده تونل امامزاده هاشم در مازندران، ملایر - اراک در همدان و آزادشهر – شاهرود – گنبد - کلاله در گلستان مشاهده می‌شود و به همین دلیل به رانندگان توصیه می‌شود در این محورها با احتیاط رانندگی کنند. به گفته وی، تردد در محور کوهرنگ – مسجد‌سلیمان در چهارمحال و بختیاری، ارومیه - سلماس در آذربایجان غربی، اسالم - خلخال در گیلان، قیدار - همدان و زنجان - طارم در زنجان، آزادراه ساوه - همدان و گردنه اسد‌آباد در همدان به دلیل کولاک و یخ‌زدگی فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

 

 

افزایش دما از چهارشنبه

 

طبق پیش‌بینی‌ها، کاهش دما در شمال غرب و غرب کشور در مناطق شمال، مرکز و تهران تا امروز قابل توجه خواهد بود و سرما تا سه‌شنبه هفته آینده تداوم دارد. کمترین دما امروز در شمال غرب در برخی مناطق به حدود منفی 20 و در سواحل شمالی صبح دوشنبه بین منفی 2 تا 6 درجه می‌رسد. با پایان فعالیت سامانه جدید، پیش‌بینی می‌شود از روز چهارشنبه شاهد افزایش دما در اغلب مناطق کشور باشیم

 

 

 

هوای آلوده اصفهان و لرستان

 

استان‌های لرستان و اصفهان با وجود کاهش دما و بارندگی‌های پراکنده روز گذشته هوای آلوده‌ای داشتند. هوای شهر اصفهان روز شنبه برای دومین روز برای گروه‌های حساس ناسالم عنوان شد. آلودگی هوای پلدختر در استان لرستان هم 4 برابر حد مجاز اعلام شده بود. سیستان و بلوچستانی‌ها با شدت گرفتن وزش باد، شاهد بروز پدیده گرد و خاک در اغلب مناطق بودند

این خبر را به اشتراک بگذارید