• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55271
+
-

واکنش اروپا به ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول

خاورمیانه
واکنش اروپا به ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول


سرانجام کمیته عالی انتخابات ترکیه در ساعات پایانی روز دوشنبه رأی خود را درباره شکایت حزب عدالت و توسعه نسبت به روند برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در استانبول اعلام کرد. براساس این رأی نتایج انتخابات استانبول باطل شده و رأی‌گیری مجدد در دوم تیرماه برگزار خواهد شد. این کمیته بعد از رد اولیه شکایت حزب عدالت و توسعه با ارجاع شکایت به وزارت کشور ترکیه تشکیل شده بود. به گزارش شبکه الجزیره، تصمیم برگزاری مجدد انتخابات استانبول با 7رأی موافق و 4رأی مخالف در کمیته عالی انتخابات به تصویب رسیده است. واکنش حزب جمهوری خلق و اکرم امام اوغلو (نامزد این حزب که در انتخابات شهرداری استانبول پیروز شده بود) به این تصمیم همانطور که پیش‌بینی می‌شد بسیار منفی بود. امام اوغلو با صدور بیانیه‌ای، ابطال انتخابات شهرداری‌های استانبول را خیانت بزرگ توصیف کرده و گفت: برای رایزنی با سران حزب جمهوری خلق راهی آنکارا خواهد شد. حزب جمهوری خلق نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی، تصمیم کمیته عالی انتخابات ترکیه را نشانه‌ای از حرکت این کشور به سوی دیکتاتوری توصیف کرد. از سوی دیگر، حامیان حزب جمهوری خلق در استانبول، شبانه علیه تصمیم کمیته انتخابات دست به اعتراض زده و با قاشق‌زنی در خیابان‌های این شهر اجتماع کردند. با وجود این و درحالی‌که برخی از اعضای حزب جمهوری خلق خواستار تحریم انتخابات مجدد استانبول شده بودند، سخنگوی این حزب از آمادگی حزب برای مشارکت در انتخابات دوم خبر داد.
تمام اینها در حالی است که نتایج بازشماری آرای برخی صندوق‌های استانبول نشان از وقوع تخلفات گسترده در روند برگزاری انتخابات در این شهر دارد. در پی درخواست حزب عدالت و توسعه مبنی بر بازشماری گزینشی صندوق‌های رأی، با موافقت کمیته انتخابات 530صندوق مورد بازشماری قرار گرفت که در جریان آن مشخص شد نزدیک به 11هزار رأی برای بن علی‌ یلدیریم، نامزد حزب عدالت و توسعه ثبت نشده است.
از سوی دیگر و به فاصله کمتر از یک روز از اعلام تصمیم کمیته انتخابات ترکیه، نمایندگان پارلمان اروپا از این تصمیم انتقاد کردند. کیتی پیری، عضو کمیته ترکیه در پارلمان اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه یورو نیوز گفت: اردوغان حاضر به پذیرش شکست نیست و تصمیم کمیته انتخابات در نتیجه فشارهای دولت اتخاذ شده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به این تصمیم گفت: نباید رأی مردم ترکیه نادیده گرفته شود.
این در حالی است که اتحادیه اروپا برخلاف ادوار گذشته نسبت به نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌های ترکیه اعتراضی نداشت. شبکه الجزیره پیش‌بینی کرد درصورت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجدد، تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید