• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55265
+
-

پیشگیری مقدم است

یادداشت
پیشگیری مقدم است


فریده غیرت/ حقوقدان
تقدم پیشگیری بر درمان اصل مهمی است که فقط منحصر به عالم طبابت و درمان بیماران جسمی نمی‌شود. این اصل در همه علوم اجتماعی بالاخص دانش حقوق معتبر و محترم است و همواره صاحب‌نظران این عرصه در تلاشند تا توجه جامعه به آن بیشتر شود.

چه از جنبه اقتصادی و چه از لحاظ فکری و روانی، پیشگیری می‌تواند به رفاه و سلامت جامعه کمک کند. اگر هزینه‌های دفاع، طرح دعوی، دادرسی و غیره حساب و با هزینه مشاوره حقوقی مقایسه شود، همگان اذعان خواهند داشت که قیاس این دو قیاس دانه و خروار است.  از سوی دیگر، بسیاری از دعاوی حقوقی زمانبرند و قطعا در جریان آنها فشارهای روحی و روانی نیز بر طرفین وارد می‌شود. در حالی که اگر هر اقدامی با اطلاع از جزئیات حقوقی باشد، این تشویش‌ها و  اضطراب‌ها وجود نخواهد داشت.

حتی در صورت بروز اشکال و اختلاف نیز باز طرفین باید طرح دعوی و شکایت را به‌عنوان تنها راه ممکن ندانند.

همواره در چنین مواقعی گفت‌و‌گو و مصالحه به ویژه‌ اگر با حضور یک حقوقدان صورت گیرد، راه بسیار بهتری است.

هوشیاری در مراقبت از حقوق و اموال نیز در همین حوزه قابل تعریف است.

در همه جای دنیا سارقان و کلاهبرداران از کسانی که مراقب مال و دارایی خویشند و با آگاهی و اطلاع از حقوق قانونی خود دچار وسوسه نمی‌شوند، ناامیدند. اگر فریب و وسوسه از روابط انسان‌ها حذف شود، در واقع می‌توان گفت پرونده حقوقی چندانی هم به جریان نمی‌‌افتد. بنابراین همواره باید تکیه و تأکید کسانی که با افکار عمومی سروکار دارند برتوجه به اصل پیشگیری و تقدم آن بر درمان باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید