• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55157
+
-

جای خالی همشهری یزد روی دکه مطبوعات

انتشار ضمیمه رایگان همشهری که در سال‌های اخیر در بسیاری از استان‌ها به عنوان نشریه شماره یک شناخته می‌شود، از سال گذشته روند متفاوتی پیدا کرده است

گزارش
جای خالی همشهری یزد روی دکه مطبوعات

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


ویژه‌نامه استانی روزنامه همشهری از آذر 91 فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 97 به صورت روزنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته منتشر شد.با بروز مشکلات اقتصادی و دشواری‌های تامین کاغذ مطبوعات، روزنامه همشهری به‌ناچار صفحات استانی را به صورت مشترک بین 3 استان منتشر کرد. این روند تا فروردین امسال ادامه داشت، اما مشکلات اقتصادی دست از سر این نشریه برنداشت و از ابتدای اردیبهشت امسال روزنامه استانی همشهری اصلا منتشر نشده است. یکی از امتیازات مهم روزنامه‌های استانی همشهری آن بود که با پرداختن به مسائل استان، تعداد مخاطبان را افزایش داده بود و انگیزه‌ای برای ارتباط بیشتر مخاطبان با روزنامه همشهری بود.

اکنون به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته برای احیای این روزنامه به نظر می‌رسد با وضعیت اقتصادی فعلی و گرانی و کمبود کاغذ در بازار، این رویه همچنان ادامه داشته باشد. از بخش‌های جذاب روزنامه همشهری یزد برای مخاطبان تمرکززدایی از مرکز استان و پیگیری مسائل روستاها، بخش‌ها و بسیاری از محله‌های شهرهای استان است و افتخار می‌کنیم در این حوزه رزومه قابل دفاعی داریم.


 ما صدای شماییم

صدای همشهری یکی دیگر از نقاط قوت روزنامه‌های استانی همشهری بود که با برقراری ارتباط مستقیم بین مخاطب و خبرنگار، اطمینان خاطری برای مخاطب ایجاد می‌شد و دستگاه‌ها نیز خود را در این حوزه مسئول می‌دانستند.
از  دیگر بخش‌های جذاب روزنامه همشهری استان یزد پرداختن به مسائل روز شهروندان از جمله گزارش‌های بازار در اوضاع اقتصادی متفاوت بود که مخاطبان ویژه‌ای داشت و کسبه نیز این اخبار را مداوم پیگیری می‌کردند.

 از مخاطبانمان در استان یزد عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم با حمایت مسئولان استان و تدبیر مدیران موسسه همشهری، شاهد روند مثبتی در این حوزه و ادامه انتشار روزنامه‌های استانی باشیم؛ خواسته‌ای که این روزها بسیاری از مخاطبان با تماس با دفتر روزنامه مطرح می‌کنند و در ادامه به چند نمونه آن اشاره می‌شود.


نظرات شهروندان یزدی

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: مردم ما هنوز به نشریات کاغذی علاقه دارند و به دیده منبعی مطمئن و مورد اعتماد به مطبوعات نگاه می‌کنند. باید به این دیدگاه احترام گذاشت.

«رضا آزادی» می‌افزاید: نباید جایگاه روزنامه را با فضای مجازی مقایسه کرد. مشکلی که اکنون با ظهور فضای مجازی شاهدش هستیم این است که رسانه‌های غیررسمی به‌وفور ظهور کرده‌اند و از آنجا که هیچ حد و مرز قانونی بر سر راه خود نمی‌بینند، توانسته‌اند در مواردی از رسانه‌های رسمی فراتر بروند.

این شهروند یزدی می‌گوید: رسانه‌ها باید صدا و تصویر مردم باشند و همشهری برای رسانه‌ها مرجع است و حتی اگر برخی رسانه‌ها از آن نام نبرند، خبرهای همشهری در بزنگاه‌ها برای رسانه‌های داخلی و خارجی تعیین‌کننده
 است.وی با اشاره به بازخوردهای مخاطبان در مورد انتشار جراید محلی در کشور و ادامه حیات این نوع مطبوعات ادامه می‌دهد: هر روزنامه‌ای دامنه مخاطبان خود را دارد. طبیعتاً روزنامه‌های محلی شرایط و اقتضای خاص خود را دارند و برای جلوگیری از بروز مشکلات مالی باید حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد. از این جمله می‌توان به روزنامه‌های استانی همشهری اشاره کرد که نقش بسزایی در عرصه اطلاع‌رسانی استان دارند.


دیدگاه استانی برتر روزنامه همشهری

یکی دیگر از شهروندان یزدی عقیده دارد که انتشار ضمیمه استانی روزنامه همشهری با توجه به پرداختن مجزا به مباحث استانی، احساس مسئولیت مسئولان را افزایش می‌دهد.
«میثم داوودی» می‌افزاید: رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ترمزها در برابر تخلف‌های احتمالی مسئولان هستند و با توجه به تیم قوی تحریریه روزنامه همشهری به‌ویژه در استان‌ها، جایگاه خبرنگاران این نشریه در شفاف‌سازی مسائل استان بسیار پررنگ است. 

وی ادامه می‌دهد: هرچند امکان چاپ روی کاغذ هر روز کمتر می‌شود و دسترسی مردم به فضای مجازی افزایش یافته، تغییری در نیاز مخاطبان به خواندن محتوای روزنامه‌ها ایجاد نکرده 
است.  داوودی می‌گوید: روزنامه همشهری برای تقویت جایگاه خود در ستیز با فضای مجازی به تقویت محتوای خود پرداخته است و از این حیث جایگاه قابل تقدیری دارد. وی می‌گوید: یکی از تدابیر روزنامه همشهری در این حوزه انتشارروزنامه‌‌های استانی   بود که با هیچ کدام از رسانه‌های سراسری قابل قیاس نیست و تنها نشریه‌ای است که تا این حد به مخاطبان خود در استان‌ها اهمیت داده است. این شهروند می‌گوید: در وضعیت کنونی، روزنامه‌ها و نشریات محلی خیلی خوب می‌توانند دوره فراموشی مطبوعات کاغذی را به تعویق بیندازند، زیرا با توجه به محلی بودنشان، احساسات و عواطف مردم همان منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به مسائلشان می‌پردازند.داوودی تاکید می‌کند: مردم هنوز به صحت مطالب روزنامه‌ها اعتقاد بیشتری دارند و منبع مراجعه‌شان است. این برخلاف اخبار مجازی است که هر لحظه امکان ویرایش یا تکذیبشان وجود دارد.


سابقه انتشار همشهری یزد

روز بیست و چهارم آذر سال 71 در روز ولادت حضرت زهرا (س) روزنامه‌ای پا به عرصه حیات گذاشت که به تأیید اغلب کارشناسان، به اتکای نوآوری‌های همه‌جانبه توانست یک نقطه عطف در تاریخ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ایران باشد.

امروز همشهری تنها یک روزنامه نیست، بلکه یک نهاد مطبوعاتی عظیم و چندرسانه‌ای است و بخش‌ها و زیربخش‌های متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آن همشهری استان‌ها است.
این ضمیمه رایگان چهارصفحه‌ای که در سال‌های اخیر در بسیاری از استان‌ها به عنوان نشریه شماره یک آن استان شناخته می‌شود، به دلیل مشکلات اقتصادی و دشواری‌های تامین کاغذ از سال گذشته روند متفاوتی پیدا کرده است و اکنون نیز انتشار نمی‌یابد.

ویژه‌نامه استانی همشهری ابتدای امر چهارشنبه‌ هر هفته انتشار می‌یافت، اما با توجه به تقویت ابعاد اطلاع‌رسانی این روزنامه در استان‌ها و جذب مخاطبان بومی، این شیوه انتشار از سال 91 به شکل روزنامه شامل 5 نوبت در هفته از شنبه تا چهارشنبه درآمد که به این ترتیب، می‌توان آن را رسانه محلی روزنامه همشهری در استان‌ها ملقب کرد.

یکی از زیبایی‌های انتشار روزنامه‌های استانی تعامل و ارتباطی است که بین رسانه و مخاطبان بومی‌ صورت می‌گیرد. از همین کانال است که می‌توان به مخاطب نزدیک‌تر شد و درخواست‌های منطقی و پرشور او را شنید و اجابت کرد. مگر نه این‌که رسانه همیشه به همراهی مخاطبان خود نیازمند است؟ امید است که این روند همچنان ادامه یابد و شاید حل مشکلات پیش روی انتشار روزنامه‌های استانی در یزد باشیم.




 

حمایت استاندار از همشهری یزد


استاندار یزد با تقدیر از حسن تدبیر موسسه همشهری در انتشار روزنامه‌های استانی و احترام به مخاطبان و تلاش در عرصه اطلاعرسانی استان‌ها تاکید می‌کند: جایگاه روزنامه استانی همشهری در یزد قابل توجه است.

«محمدعلی طالبی» ضمن اعلام خسته نباشید به گروه رسانه‌ای روزنامه همشهری به‌ویژه نمایندگی استان یزد به سرپرستی «سمیه گلابگیریان» و تلاش‌های او در عرصه اطلاع‌رسانی استان، حمایت خود را از انتشار و توزیع این روزنامه در استان یزد اعلام کرد.وی اظهار امیدواری می‌کند در این شرایط که عمده مطبوعات کشور شرایط دشواری را طی می‌کنند حمایت لازم از روزنامه استانی یزد صورت گیرد تا شاهد بهبود اوضاع اقتصادی و بهتر شدن شرایط فعالیت مطبوعات باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید