• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55152
+
-

نرخ 17 کالا در گلستان، پایین‌تر از میانگین کشوری

به دلیل ارزان‌تر بودن ارزاق عمومی در بازارهای گرگان، برخی شهروندان استان‌های همجوار برای خرید به این شهر می‌آیند

بازار
نرخ 17 کالا در گلستان، پایین‌تر از میانگین کشوری

 بنیامین شریعتی|  گرگان - خبرنگار:



میانگین افزایش نرخ کالا در استان گلستان در سال 97 نسبت به استان‌های کشور پایین‌تر گزارش شده است؛ مساله‌ای که سبب شده تا مردم شهرهای استان همجوار برای خرید کالا به گلستان و گرگان بیایند.


مسافران بازار 

همه‌روزه در ایستگاه سواری گرگان به سمت بهشهر تعدادی از مسافران را می‌بینید که با بسته‌های بزرگ خرید به سمت مازندران می‌روند. «عباس.ع» یکی از این شهروندان که به گفته خودش، بازنشسته و اهل گلوگاه است، دلیل خرید از گرگان را گرانی کالا در مازندران و ارزانی آن در گلستان عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: در بازار گرگان نزدیک به 470 هزار تومان خرید کردم. اگر این خرید را در مازندران انجام می‌دادم، بسیار بیشتر از این مبلغی می‌شد که امروز پرداخت کردم. حتی با در نظر گرفتن مسافت و هزینه حمل بار، خرید از گرگان برایم به صرفه‌تر است.«حسین نیازی» یکی دیگر از شهروندان مازندرانی بیان می‌کند: آخرین راه برای این‌که حقوقم کفاف هزینه‌های زندگی‌ام را بدهد این است که هر ماه برای خرید، 90 کیلومتر راه طی کنم و از نکا به گرگان بیایم.وی می‌گوید: قیمت‌ گوشت، مرغ و میوه و تره‌بار در گلستان به مراتب پایین‌تر است. به همین دلیل ترجیح می‌دهم از اینجا خرید کنم.


گلستان موفق‌ترین استان در تولید گوشت مرغ
 
گفته‌های این دو شهروند را افراد دیگر هم تایید می‌کنند؛ موضوعی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم آن را درست می‌داند و می‌گوید: با تلاش اعضای کمیسیون تنظیم بازار استان، قیمت 17 قلم از 24 قلم کالای اساسی در گلستان از میانگین کشوری پایین‌تر است.«حسینقلی قوانلو» ادامه می‌دهد: 24 قلم کالای اساسی در کشور وجود دارد که بر قیمت‎ این کالاها نظارت ویژه داریم.وی می‌افزاید: این 17 قلم شامل برنج خارجی، برنج ایرانی، گوشت گوسفند، گاو، مرغ، شیر پاستوریزه، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، روغن ‌مایع، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، لوبیا چشمی، عدس، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: قیمت 7 قلم کالا در گلستان هم از میانگین کشوری بالاتر است که این اقلام شامل کره، موز، سیب ‌درختی، خیار، پیاز، قند و شکر است.قوانلو ادامه می‌دهد: علت این‌که قیمت این کالاها از میانگین کشوری بالاتر است، تولید نشدن در استان است ولی گلستان موفق‌ترین استان در تولید گوشت مرغ است و حجم بالای تولید گوشت مرغ در آن باعث شده قیمت آن به زیر 11 هزار و 500 تومان مصوب برسد.


توزیع 4 کالا در ماه رمضان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد طرح ضیافت ماه رمضان می‌گوید: با شروع ماه مبارک رمضان به تدریج 4 قلم کالای اساسی شامل شکر، برنج، روغن نباتی و گوشت گرم در استان توزیع خواهد شد.
وی از تأمین 140 هزار تن شکر در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بخشی از این شکر دیر توزیع شد، از این‌رو مشکلاتی در بازار به وجود آمد. 
این مسئول بیان می‌کند: طرح ضیافت ماه مبارک رمضان از 12 اردیبهشت شروع شده و تا 17 خرداد ادامه خواهد داشت. در این طرح، به‌ صورت 2 نوبت در بازار نظارت خواهیم داشت تا مشکلی پیش نیاید.


دلایل ارزانی کالا در استان

در این وضعیت نامناسب اقتصادی چگونه می‌توان قیمت کالاهای اساسی را در پایین‌تر میزان نگه داشت؟ رئیس امور مالی اتاق اصناف گلستان در پاسخ به این سوال می‌گوید: یک دلیل آن محاسبه حقیقی قیمت کالاهاست، یعنی کالاهایی مانند مرغ که در استان تولید می‌شوند و به مصرف می‌رسند با چالش‌هایی مانند افزایش ناگهانی قیمت حمل‌و‌نقل مواجه نمی‌شوند.
«رضا گرجی» توضیح می‌دهد: اگرچه ممکن است تعرفه‌هایی مانند حامل‌های انرژی در سراسر کشور اعمال شوند، اما در بسیاری از موارد تولید و خرید نهاده‌ها و مواد اولیه، قیمت کالای تمام شده را ارزان‌تر می‌کند.

وی می‌گوید: دلیل دیگر نظارت اصناف و نهادهای بازرسی بر روند توزیع، جلوگیری از احتکار و انبار غیرضروری کالا با هدف کنترل قیمت و ارائه بسته‌های تشویقی به تولیدکنندگانی است که در کنترل بازار با دولت همکاری می‌کنند.
این دلایل باعث شد تا شاهد ارزان‌تر بودن کالاهای اساسی در استان باشیم.  ارزان‌تر بودن 17 کالا به نسبت این‌که 24 قلم کالای اساسی داریم، عدد بسیار خوبی برای استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید