• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55149
+
-

برداشت خوشه‌های طلا در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام: ۵۰ درصد محصولات کشاورزی استان در شهرستان دهلران تولید می‌شود

مزرعه
برداشت خوشه‌های طلا در ایلام

رمضان نوری|  ایلام –خبرنگار:


از آبان سال گذشته تا همین اردیبهشت سال جاری، بارندگی‌های بسیار خوبی در ایلام ثبت شد و کشاورزان مناطق مختلف استان را خوشحال کرد، چراکه بیشتر اراضی کشاورزی استان دیم است و وابستگی شدیدی به باران دارد.بارندگی‌های خوب از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که بیش از ۵۰ درصد مردم استان از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند. طی روزهای اخیر، برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم، کلزا و جو در مناطق جنوبی استان آغاز شده است.
با توجه به بارش‌های بسیار خوب در سال آبی گذشته، با تلاش کشاورزان میزان تولید محصولات کشاورزی استان به‌ویژه در محصولات راهبردی گندم و جو افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
پرداخت به‌موقع مطالبات و خرید مستقیم دسترنج آنان از سوی دولت نه‌تنها دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود تولیدات با قیمت واقعی و به دور از بازارگرمی دلالان در اختیار مصرف‌کنندگان برسد و کشاورزان نیز از نتیجه زحمات خود منتفع شوند.


آغاز برداشت گندم در قطب کشاورزی ایلام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: شهرستان دهلران قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی در استان به‌خصوص گندم و کلزاست.
«عباس احمدی» با اشاره به آغاز برداشت این محصولات در شهرستان دهلران تصریح می‌کند: در سال زراعی جاری، بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۴۰ هزار تن گندم تحویل مراکز خرید داده شود.
وی عنوان می‌کند: برداشت کلزا در 6 هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی دهلران آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود ۱۲ هزار تن کلزا در این شهرستان برداشت شود.


خرید گندم از کشاورزان

احمدی اظهار می‌کند: ۲۰۰ دستگاه کمباین تا نیمه اول خرداد کار برداشت محصولات کشاورزی شهرستان را انجام می‌دهند.مدیر جهاد کشاورزی دهلران می‌افزاید: ۱۱ مرکز خرید شامل 6 سیلوی ذخیره گندم و 5 مرکز خرید تعاون روستایی برای تحویل محصول کشاورزان آمادگی کامل دارند.وی با اشاره به این‌که ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۰۰ هزار تن گندم در این شهرستان وجود دارد می‌گوید: تاکنون بیشتر از ۲۰ هزار گندم در شهرستان از کشاورزان خریداری شده است.


پیش‌بینی برداشت ۲۸۰ هزار  تن گندم در استان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود که از مجموع ۱۴۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی استان بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم برداشت شود. «محمدتراب میری» اظهار می‌کند: ۱۱ هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام به زیر کشت کلزا رفته است و پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن محصول در استان برداشت شود. وی می‌افزاید: ۴۰ مرکز دولتی و خصوصی برای خرید و ذخیره‌سازی گندم با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در استان ایلام فعال است و تاکنون بیش از ۴۰ هزار گندم از کشاورزان استان خریداری شده.
میری می‌افزاید: همچنین تاکنون ۱۸ هزار تن دانه روغنی کلزا توسط ۹ مرکز خرید از کشاورزان استان ایلام خریداری شده است.


میزان تولیدات استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به این‌که ۵۰ درصد جمعیت استان از طریق کشاورزی معیشت خود را تأمین می‌کنند عنوان می‌کند: طبق آمارهای موجود، ۵۰ درصد محصولات کشاورزی استان هم‌اکنون در شهرستان دهلران تولید می‌شود.میری در ادامه با اشاره به این‌که بعد از برداشت محصولات زراعی برداشت میوه از باغ‌های استان طی فصل تابستان آغاز می‌شود اضافه می‌کند: زیتون و انگور بیشترین تولید میوه در استان را به خود اختصاص داده‌اند. وی می‌گوید: هم‌اکنون 6 هزار هکتار از اراضی استان به باغ‌های مثمر اختصاص دارد و سالانه ۱۸ هزار تن میوه از این باغ‌ها برداشت می‌شود.
این مسئول می‌افزاید: حجم تولیدات همه بخش‌های کشاورزی استان (زراعی و باغی) درمجموع به بالای یک میلیون تن در سال رسیده است.


متوسط بارش‌های استان ایلام 

مدیر کل هواشناسی استان ایلام نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری می‌گوید: در سال زراعی جاری ایلام، استان دوم کشور (پس از لرستان) در بارش‌ها بود و متوسط بارندگی در آن ۸۴۷ میلی‌متر بوده است.«ناصر ملکی» می‌گوید: این میزان بارش نسبت بلند مدت ۱۱۱ درصد افزایش داشته و بیشترین بارندگی استان مربوط به شهرستان آبدانان با 1۳۷۰ میلی‌متر بارش بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید