• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55128
+
-

افزایش اختلالات روانی در سیستان و بلوچستان

برنامه‌ غربالگری در استان برای شناسایی میزان اختلالات روانی و ارائه مشاوره‌های رایگان آغاز شده است

سلامت
افزایش اختلالات روانی در سیستان و بلوچستان

آذر امیران|  خبرنگار:


بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سال گذشته منتشر شد، 22 تا 30 درصد افراد جامعه (از هر 10 نفر 3 نفر) به درجاتی از اختلالات روانی مبتلا هستند. براساس این آمار باید یک‌سوم بیمارستان‌های کشور به بیماری‌های روانی اختصاص یابد. بیماری روانی به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که با تأثیر بر تفکر و رفتار، باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می‌شوند. علت بیماری‌های روانی به خوبی شناخته‌شده نیست، ولی آنچه مسلم است عوامل ژنتیک و محیطی، درجه‌های مختلفی از اضطراب و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آن‌ها مؤثر است.  


آمار روبه رشد بیماری‌های روانی در استان

معاون مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: میانگین ابتلا به اختلالات روانی در جمعیت استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. به گزارش ایسنا دکتر «خداداد شیخ‌‌زاده» افزود: ابتلا به اختلالات روانی در کشور 23درصد است اما در استان سیستان و بلوچستان این میزان 33درصد است. 

وی کرد: به‌دلیل بالا بودن میانگین اختلالات روان‌پریشی در سیستان و بلوچستان که بیشتر آن افسردگی است، به ازای هر 40هزار نفر یک روان‌شناس برای اجرای طرح غربالگری در مراکز جامع خدمات سلامت مستقر شده‌اند. شیخ‌‌زاده بیان با اشاره به این‌که آمارگیری ابتلا از میان جمعیت بالای 5 سال است افزود: لازم است مردم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به روان‌شناسان، از وضعیت بهداشت روانی خود اطلاع حاصل کنند. 
وی اظهار کرد: نشاط و شادابی از لازمه‌های ارتقای سلامت روان و موجب پویایی و سلامت جامعه است. روان‌شناسان باید برای افزایش امید به زندگی در جامعه، برای ارائه خدمات روان‌شناختی شاداب، تلاش کنند. 

معاون فنی مرکز بهداشت ادامه می‌دهد: اکثر این موارد در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود. در ایران هم متاسفانه شیوع اختلالات روانی به‌ویژه افسردگی و اختلالات اضطرابی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. مابقی اختلالات روانی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. 


کمبود روان‌شناس در حاشیه شهر و روستاها 

شیخ‌زاده با بیان این مطلب که 33 درصد افراد بالای 5 سال در استان سیستان و بلوچستان دچار اختلالات روان‌پزشکی هستند، افزود: در طرح تحول سلامت توجه به شاخص‌های سلامت روان، آموزش مهارت‌های زندگی و شیوه‌های فرزندپروری از اولویت ویژه‌ای برخوردار شده است. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با جذب حدود 40 روان‌شناس بالینی برنامه‌های ارتقای سلامت روان را با جدیت پیگیری می‌کند. هر روان‌شناس ارائه خدمات و مشاوره به 40 هزار نفر از شهروندان را بر عهده دارد. 

مدیر گروه سلامت روان نیز می‌افزاید: با آغاز برنامه غربالگری سلامت روان در استان، امیدواریم با شناسایی میزان اختلالات روانی در بین مردم و ارائه مشاوره‌های رایگان در میزان کاهش اختلالات و ارتقای کیفیت زندگی مردم گام برداریم. «فاطمه سرگزی» ادامه می‌دهد: مراکز درمانی حاشیه شهرها همچنان نیازمند روان‌شناس هستند و در مناطق روستایی هم تا 50 درصد کمبود نیرو وجود دارد. شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه سیب و سامانه جامع خدمات سلامت، از چگونگی وضعیت سلامت روان خود اطلاع یابند. 


منشأ بیماری‌های روانی

کارشناس ارشد روان‌کاوی گفت: و بر اساس مطالعه‌ای که کنگره سالانه انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در مهر ۱۳۹۶ روی ۳۶ هزار نفر بالای ۱۵ سال انجام داد، اختلال‌های روانی در شهرها بیشتر از روستاها و شهرستان‌هاست و با سواد و فقر نسبت مستقیم دارد. «نرگس رضامنش»، با اشاره به عوارض اقتصادی و اجتماعی ابتلا به بیماری‌های روحی، از جمله کاهش راندمان در محیط کار یا تحصیل، اضافه می‌کند:  «پدر و مادری که دچار بیماری‌های روانی باشند نمی‌توانند برای فرزندان خود والدین خوبی باشند. در صورت ابتلای هر 2 نفر به بیماری دوقطبی به احتمال ۷۵ درصد بچه آن‌ها هم به بیماری دوقطبی مبتلا خواهد شد.» 

کارشناس ارشد روان‌کاوی در توضیح منشأ بیماری‌های روانی می‌گوید: گرچه بسیاری از بیماری‌های روانی منشأ ژنتیک دارند، بعضی از آن‌ها ناشی از عوامل محیطی هستند.  «نرگس رضامنش»، که اهل منطقه سیستان است، می‌افزاید: عوامل متعددی زمینه افزایش درصد بیماری‌‌های روانی را در این استان تشدید کرده است. فقر، بیکاری و مهاجرت، میزان بیماری‌های روانی را در هر جامعه‌ای بالا می‌برد و آن‌ها را تشدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید