• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55122
+
-

قطارشهری کرمانشاه راهگشای ترافیک

مدیر پروژه قطار شهری کرمانشاه: شورای عالی ترافیک شهرهای کشور طبق مطالعه‌های جامع تشخیص داده‌ کرمانشاه نیازمند سیستم حمل ‌و ‌نقل ریلی است

کرمانشاه
قطارشهری کرمانشاه راهگشای ترافیک

مهسا مرادی - فرحناز چراغی/کرمانشاه - خبرنگار

سال‌هاست از تصویب و اجرای پروژه پر فراز و نشیب قطار شهری کرمانشاه می‌گذرد. چشم مردم دیگر به زمختی ستون‌های برافراشته در دل شهر عادت کرده است و منتظر به سرانجام رسیدن کار هستند.
مدیر پروژه قطار شهری کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری وجود سیستم حمل ‌و ‌نقل ریلی برای شهر کرمانشاه را یک مصوبه ملی دانست و گفت: شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، طبق مطالعه‌های جامع، تشخیص داده‌ کرمانشاه نیازمند سیستم حمل ‌و ‌نقل ریلی است. 
سعید سلیم‌ساسانی افزود: طبق تشخیص بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ حجم ترافیک در کریدور اصلی کرمانشاه به قدری زیاد خواهد بود که دیگر سیستم حمل ‌و ‌نقل عادی مانند بی.‌آر.تی و تراموا که ظرفیت جابه‌جایی آنها زیر 10هزار نفر است، پاسخگو نیست. به‌طور قطع به یک سیستم حمل‌ و‌ نقل نیمه‌انبوه مثل قطار سبک شهری یا مونوریل نیاز است که ظرفیت جابه‌جایی آن 10 هزار نفر به بالا باشد. سال 93 به دلایلی از جمله همسان بودن با سایر کلان‌شهرها سیستم مونوریل به سیستم سبک قطار شهری یا همان متروی سبک تغییر پیدا کرد تا بتوانیم در زمان ساخت و نگهداری از تجربه‌ها و توانمندی‌های سایر شهرها استفاده کنیم.
وی همچنین درباره اعتراض مردم به ستون‌های سیمانی مونوریل افزود: این ستون‌ها نه‌تنها سیمای ناخوشایندی به شهر نداده بلکه بهترین قسمت پروژه محسوب می‌شود. در زمان تکمیل طرح از میدان سپاه به سمت طاق‌بستان، به دلیل عرض زیاد معبر و وسعتی که در کالبد داریم، بهترین و زیباترین چشم‌انداز برای مسافران و همشهریان عزیز رقم می‌خورد. 
ساسانی از مردم خواست از نمایندگان، مدیریت استان و مسئولان بخواهند سهم بیشتری را به این پروژه اختصاص دهند تا به‌ محض خروج از تحریم‌ها و گذراندن چالش‌ها، قطعه‌های مورد نیاز خریداری شود و پروژه به بهره‌برداری برسد. 

سودی برای کرمانشاه ندارد 
حجت‌الله موسوی اجاق، عضو شورای شهر کرمانشاه، از منتقدان پروژه قطار شهری، با بیان این‌که قطار شهری با این روند تا 20 یا 30 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این پروژه هیچ سودی برای کرمانشاه ندارد. صرف هزینه‌های کلان برای پروژه‌ای که هیچ منطقی پشت آن نیست، اتلاف هزینه است. 
سید احسان احسانی، عضو دیگر شورای شهر کرمانشاه، هم موافقت خود را منوط به روشن شدن چند و چون پروژه دانست و خواستار پاسخگویی یک مرجع درباره نحوه اجرای آن به عموم مردم و اعضای شورا شد.
احسانی همچنین در نشست هم‌اندیشی اعضای شورا با شهردار گفت: تاکنون 200 میلیارد تومان برای این قطار شهری هزینه شده که 19 میلیارد تومان به مشاور پروژه نیز پرداخت شده است. تا زمانی که مرجعی بر تداوم پروژه و مدت آن تضمینی ندهد، رأی مثبت به تداوم کار نخواهم داد. از همان ابتدا به صورت مستند مساحت، حجم، ایستگاه‌ها و برآورد ریالی آن به ما گفته نشده است و باید این موضوع حل ‌و فصل شود.

شاید 3 سال دیگر
معاون عمرانی استاندار با تأیید این‌که اگر بودجه به‌موقع برسد فاز اول پروژه تا 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: همکاری دولت در پروژه قطار شهری کرمانشاه قابل قبول است کما این‌که در سفر رئیس‌ جمهوری به کرمانشاه 700 میلیارد تومان برای اتمام فاز اول مصوب شد که این رقم ظرف 3 سال تأمین اعتبار می‌شود.
مهرداد سالاری، سهم دولت و شهرداری برای تأمین این بودجه را 350 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تأمین واگن‌های قطار بر عهده دولت است و ما بودجه دریافتی را صرف ریل‌گذاری، تأسیسات و تکمیل پروژه خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که نوسان‌های ارزی و تحریم‌ها تا چه حد در افزایش هزینه‌های فاز اول پروژه تأثیرگذار است، اظهار کرد: از آنجا که سوزن راه‌آهن برای فاز اول طرح خریداری شده و نرخ ریل‌ها هم تفاوت چندانی نکرده است، مشکلی برای تأمین اعتبار نخواهیم داشت. فاز اول پروژه یعنی مسیر کارمندان تا میدان آزادی ظرف 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

   قطار شهری در انتظار اعتبار

قطار شهری کرمانشاه یکی از پروژه‌هایی است که روند ساخت‌وساز آن با کش‌وقوس‌هایی زیادی همراه بوده و با وجود چند بار تغییر ماهیت طی بیش از یک دهه، فقط پایه‌های ستونی آن برافراشته شده است. ماجرای مونوریل کرمانشاه به سال 85 و سفر رئیس ‌جمهوری در دولت دهم برمی‌گردد. آن زمان قرار بود برای کرمانشاه مترو ساخته شود. کمیته فنی شورای عالی ترافیک در سال 88 با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسید که برای کاهش هزینه‌ها، مونوریل را جایگزین مترو کند. پایه‌های مونوریل با ستون‌های بدقواره در دل کرمانشاه بالا رفت، اما حوالی سال 93 تغییر هویتی چندباره داد و سیستم قطار شهری جایگزین آن شد تا این قطار سبک شهری 4 ساله به کرمانشاه برسد که نرسید. با همه این تلاش‌ها و تحولات پروژه قطار شهری کرمانشاه هنوز در خان کمبود اعتبار مانده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید