• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55106
+
-

پسماند شرق گیلان بازیافت می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گیلان: با استفاده از فناوری نوین، روزانه ۴۰۰ تن زباله شهرهای شرق گیلان به کمپوست تبدیل خواهد شد

پسماند
پسماند شرق گیلان بازیافت می‌شود

فرشته رضایی|  رشت- خبرنگار: 


معضل پسماند و دفع زباله در گیلان، محصول چند دهه تصمیم‌سازی اشتباه متولیان امر بوده است. برایند چند دهه جلسات مختلف در این زمینه و دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف نتیجه‌ای در بر نداشته است. جز سراوان که محل انباشت زباله است، مناطق شرق و غرب گیلان با معضل زباله دست به گریبان هستند.

در شرق و غرب استان، شهرهای لاهیجان و رودسر از ابتدای ورود زباله نه تفکیک درست انجام می‌شود و نه سرمایه‌گذاری برای ایجاد زباله‌سوز و ساماندهی پسماند انجام شده است. گاه صحبت از سرمایه‌گذار چینی می‌شود، گاه ورود فناوری از اروپا. با این حال دولت امیدوار است که در سال جاری با تخصیص اعتبار این معضل را حل کند. 


تداوم معضل زباله و پسماند در لاهیجان 

 یک فعال محیط‌زیست در لاهیجان به همشهری گفت: متاسفانه سالیان درازی است که پسماند شهرستان لاهیجان و روستاها و شهرهای اطراف در مکانی به نام ‌تموشل به صورت غیربهداشتی دفن می‌شود. شیرابه‌ها وارد مزارع اطراف شده و آمار ابتلا به بیماری‌ مردم را بالا می‌برد.

«پوریا فرهش» ادامه داد: مسئولان شهری در سال‌های گذشته با انتقاد فعالان محیط‌زیست و اداره محیط‌زیست شهرستان مجبور به واکنش شده‌اند. اما هرگاه از شهرداران پرسیده می‌شد که چه برنامه‌ای برای پسماند شهرستان دارید، فقط آمدن سرمایه‌گذاران بزرگ را وعده می‌دادند. به این صورت سال‌های طولانی سپری شد و حجم زباله منطقه به وضعیت بحرانی رسید.

 وی بیان کرد: آموزش برای تفکیک زباله از مبدا یکی از راه‌‌حل‌هاست ولی شاهد عزم جدی مسئولان برای این مهم در منطقه نیستیم.فرهش گفت: کمپوست‌سازی و به‌کارگیری دستگاه‌های زباله‌سوز هزینه‌هایی دارند که از توان مالی شهرداری شهرستان خارج است و محقق شدن این مهم عزم جدی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس را می‌طلبد. ولی آموزش برای تفکیک از مبدا، تحویل گرفتن به موقع زباله‌های تفکیک شده و اجرای طرح‌های تشویقی از مواردی نیست که شهرداری‌ها توان آن را نداشته باشند. اگر طرح تفکیک را به صورت کامل اجرا کنیم، جدا از کم شدن حجم زباله به میزان 10 تا 20 درصد، زباله‌ها برای کمپوست‌سازی هم آماده می‌شوند.


ورود فناوری نوین به کشور 

 مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گیلان اظهار کرد: به زودی فناوری نوینی که در اروپا وجود دارد، برای رفع مشکل پسماند شرق استان وارد منطقه می‌شود.«قربانعلی محمدپور» گفت: دولت نگاهی ویژه به این مساله دارد و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند تخصیص داده است. برای حل مشکل پسماند، فناوری نوینی که در اروپا وجود دارد، به زودی وارد می‌شود و پیش‌پرداخت ۲۰ درصدی سهم ایران در این سرمایه‌گذاری که شامل زمین، برق و امکانات و خدمات دولتی است، پرداخت خواهد شد.محمدپور افزود: وقتی این فناوری در شرق گیلان با محوریت لاهیجان به بهره‌برداری برسد، قسمتی از زباله شرق استان در رودسر تبدیل به کمپوست شده و به چرخه طبیعت برمی‌گردد.

به گفته وی، با وارد کردن این فناوری روزانه ۴۰۰ تن زباله شهرهای آستانه اشرفیه، کیاشهر، چمخاله، لنگرود، سیاهکل و لاهیجان و بخش رودبنه به کمپوست تبدیل می‌شود و با 100 تن برگشتی در مجموع حدود ۵۰۰ تن زباله شرق گیلان در این مرکز تبدیل به سوخت‌های هیدروکربنی خواهد شد.محمدپور بیان کرد: سرمایه‌گذاری توسط یک گروه ایتالیایی در لاهیجان انجام می‌شود. این گروه پذیرفته که شهرک صنعتی تموشل لاهیجان را که کنار محل دفع زباله قرار دارد، به عنوان بازیافت و محل زباله‌سوز انتخاب کند.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان وضعیت زباله در رودسر و چابکسر را بدتر از سراوان رشت دانست و اظهار کرد: در اولین جلسه با استانداری معضل زباله رودسر مطرح و پیگیری خواهد شد تا نسبت به حل بخشی از این معضل اقدام شود.


رودسر، چابکسر، کلاچای و رحیم‌آباد در محاصره زباله

 یک فعال محیط‌زیست در رودسر گفت: این شهرستان مانند بسیاری از شهر‌های ساحلی شمال کشور با مشکل زباله مواجه است، به طوری که در ویترین و نمای شهری و کنار جاده‌ها، زباله‌های دپوشده دیده می‌شوند.
«پیمان رستمی» بیان کرد: این مشکلات زمانی آغاز شد که کارخانه کمپوست رودسر بسته شد. در مورد چرایی بسته شدن و چگونگی عملکرد کارخانه هنوز ابهامات بسیاری وجود دارد. این کارخانه در اواخر کار خود فقط به جمع‌آوری زباله‌های ارزشمند و فروش آنها و دپوی زباله ‌تر در حیاط کارخانه بسنده کرده بود که به مرور فضای کارخانه از زباله، پر و در نهایت بسته شد.

وی افزود: تغییر فرماندار و زمان از دست رفته برای مدیریت پسماند منجر به این شد که در بخش‌های مختلف شهرستان، زباله‌ها در محل‌های دپو به حداکثر ارتفاع خود برسند.در بخش چابکسر فضای پشت پمپ بنزین پر از زباله شده و هر روز بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. در کلاچای هم ساحل و رودخانه چنین وضعیتی دارند و رحیم‌آباد هم در شرایط بحران قرار دارد. اگر به همین روال پیش برویم بعد از تعطیلات خرداد، شهرستان رودسر بدون شک غرق زباله خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید