• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55091
+
-

گزارش جدید سازمان ملل از وضعیت زمین

یک میلیون گونه جهانی در معرض نابودی است

یک میلیون گونه جهانی در معرض نابودی است

براساس گزارش تازه‌ای که سازمان ملل روز گذشته منتشر کرده، سرعت انقراض گونه‌ها 100برابر شده است. این گزارش تأکید می‌کند از بین رفتن جنگل‌ها، نابودی خشکی و دریا و نیز آلودگی آب و هوا همگی دست به‌دست هم داده‌اند تا «طبیعت جهان» را به لبه پرتگاه ویرانی بکشانند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اعلام این خبر می‌افزاید: دانشمندان هشدار دادند که یک میلیون از 8 میلیون گونه‌ای که در معرض تهدید قرار دارد در آستانه انقراض هستند و این رخداد بر اثر دخالت‌های انسانی در طبیعت ایجاد شده است. این گزارش تصویر غم‌انگیزی از یک سیاره ویران شده با جمعیتی در حال رشد و مصرف بیش از حد منابع را نشان می‌دهد.
بیش از  500دانشمند از سراسر جهان که از هفته گذشته در پاریس گردهم آمده بودند تا ارزیابی مهمی از رابطه انسان با طبیعت را نهایی کنند در پایان نشست کارشناسی خود روز گذشته این گزارش را منتشر کردند. گزارش حاضر قرار است مبنای تصمیم‌گیری‌های آتی و برنامه‌ریزی‌های بیشتر از سوی دولت‌ها باشد. این گزارش آسیب‌های وارده به طبیعت و چشم‌انداز آینده برای انسان را تشریح می‌کند.

براساس این مطالعه‌ درحالی‌که تغییرات اقلیمی تهدید فزاینده‌ای است، از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی به‌منظور کشاورزی و سوءاستفاده بشر از گونه‌های گیاهی و جانوری از طریق شکار و قطع درختان از عوامل اصلی کاهش تنوع زیستی به‌حساب می‌آید. دانشمندان می‌گویند فعالیت‌های بشر موجب فرسایش زمین شده تا جایی که این امر تأثیر منفی بر سلامت و رفاه دست‌کم ۳.۲ میلیارد انسان گذاشته و کره زمین را به سمت ششمین دوره انقراض بزرگ هدایت می‌کند. ازجمله عوامل اصلی این وضعیت می‌توان به کشاورزی ناپایدار، تغییرات اقلیمی و در برخی موارد توسعه شهرنشینی، جاده‌سازی و حفاری معادن اشاره کرد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد تنها یک چهارم از مناطق خشکی روی زمین از تأثیرات فعالیت‌های بشر در امان مانده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی این رقم به یک‌دهم کاهش پیدا می‌کند. در همین حال برخی از بزرگ‌ترین جنگل‌های استوایی در حال از بین رفتن هستند. منطقه آمازون صاحب بزرگ‌ترین جنگل‌های استوایی در جهان و در عین حال زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی مهمی است که ناپدید شده است.

اگرچه پژوهشگران بشر را عامل بروز این مشکل می‌دانند اما معتقدند که هنوز برای حل آن دیر نشده است. به گفته محققانی که در تالیف این گزارش دست داشته‌اند، افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات کوچک در خورد و خوراک و نحوه مصرف انرژی خود، به رفع این مشکل کمک کنند. منظور از ایجاد تغییرات این نیست که افراد باید الزاما گیاهخوار شوند، بلکه تنها ایجاد توازن میان مصرف گوشت، میوه و سبزیجات و روی آوردن به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به جای استفاده از وسایط نقلیه شخصی، کلید دستیابی به این مهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید