• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55089
+
-

تکلیف مجلس برای مرمت و احیای بافت‌های تاریخی

مجلس صبح دیروز در بررسی جزئیات طرح فوریتی «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی» کشور سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مکلف به تدوین دستور‌العمل‌های لازم برای نگهداری اماکن تاریخی کرد.
نمایندگان مجلس همچنین در تصویب مواد 2 و 3 طرح فوریتی «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی» کشور رعایت حقوق مالکانه مردم در حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی را الزامی دانستند. آنطور که خانه ملت از این جلسه گزارش کرده است، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز و در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور ماده۳ این طرح را به تصویب رساندند و وظایف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور را مشخص کردند. براساس مصوبه مجلس، وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف شدند در همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی و شهرداری‌ها ظرف مدت 5‌سال از تصویب این قانون، نسبت به تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده‌های بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری یا کمیسیون‌های ماده5 قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری اقدام کنند. نمایندگان مجلس در مصوبه‌خود تأکید کرده‌اند که رعایت حقوق مالکانه مردم در اجرای مواد ۲ و ۳ این قانون نیز الزامی است. نمایندگان مجلس همچنین با تصویب جزئیات حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور، سازمان میراث‌فرهنگی را مکلف به تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز برای مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و پشتیبانی بناها، اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی با اولویت واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی کردند.

بر اساس ماده2 این طرح، سازمان میراث‌فرهنگی مکلف شد با همکاری وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی، وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ظرف مدت حداکثر 2سال پس از تصویب این قانون نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی فرهنگی کلیه شهرها و روستاهای تاریخی اقدام کند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری همچنین مکلف است، با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ظرف مدت حداکثر 6‌‌ماه پس از تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی کشور، نسبت به تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی ازجمله تعیین جرایم با رویکرد صیانت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها اقدام کند. نمایندگان مجلس همچنین به سازمان میراث‌فرهنگی تکلیف کردند، ظرف مدت یکسال پس از تصویب قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور، دستور‌العمل‌های مورد نیاز برای مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و پشتیبانی بناها، اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی با اولویت واگذاری فعالیت‌ها به بخش غیردولتی را تهیه و ابلاغ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید