• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54976
+
-

2 چالش پیش‌روی صنعت مرکزی

نماینده اراک: برای رسیدن به رونق تولید باید 2 مشکل اصلی صنایع یعنی کاهش سود تسهیلات بانکی و ورود کالاهای قاچاق را برطرف کنیم

اقتصاد
2 چالش پیش‌روی صنعت مرکزی

مریم جباری|  اراک - خبرنگار: 


  به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین مسائلی که در شرایط فعلی و با توجه به رکود موجود در جامعه و تحریم‌ها باید مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد، اتکا به توان داخلی و حمایت از تولید ملی است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز در روزهای آغازین سال 98 فرمودند حمایت از کالای ایرانی با خود، رونق تولید و شکوفایی اقتصاد جامعه را به همراه خواهد داشت. 

البته این مهم زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم از همه ظرفیت‌های داخل در راستای حفظ توان و تولید موجود و رونق بیشتر تولید در همه واحدهای صنعتی و تولیدی استفاده کنیم. کارشناسان بر این باورند که اصلی‌ترین موارد در تحقق این موضوع، حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است. همچنین بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات با نرخ سود کمتر بتوانند به رونق تولید در کشور کمک کنند، موضوعی که امروزه مانع از توسعه صنایع شده و بسیاری از آنها را در خطر ورشکستی قرار داده است. 

در چند روز گذشته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از افزایش اختیارات استان‌ها دراعطای تسهیلات رونق تولید به صنایع خبر داد. «محمدرضا حاجی پور» در این باره گفته است:‌ اختیارات استان‌ها در اعطای تسهیلات رونق تولید به صنایع افزایش یافته واگر واحدی بیش از سقف معین تسهیلات درخواست کرد تقاضای آن بررسی می‌شود. امسال تاکنون ۷۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف این استان برای دریافت تسهیلات رونق تولید و کم‌بهره در 3 بخش سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و بازسازی و ‏نوسازی صنایع‬ در سامانه بهین‌یاب نام‌نویسی کرده‌اند.

وی افزود: سامانه بهین‌یاب از ابتدای امسال فعال شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه نوع درخواست و میزان تسهیلات مورد نیاز خود را ثبت کنند. درخواست‌های متقاضیان در کارگروه استانی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از ابلاغ اعتبارات به بانک‌های عامل، پرونده‌ها به بانک‌ها ارسال می‌شود. سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۷ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به بیش از هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی پرداخت شد که از مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان مرکزی، 8 هزار و ۵۵ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها و بقیه نیز از محل تسهیلات رونق تولید به متقاضیان پرداخت شد.


ضرورت کاهش نرخ سود بانکی 

یک دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه در این مورد می‌گوید: در زمینه اهمیت رونق تولید و با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تحت این عنوان به نظر می‌رسد بانک‌ها عامل مهمی در این موضوع باشند. آنها باید در زمینه کاهش نرخ سود بانکی به واحدهای تولیدی به منظور بازگرداندن رونق تولید گام‌های بزرگ‌تری بردارند.

«علیرضا مهدی خانی» بیان می‌کند: یکی از مشکلات اصلی و مهم واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است، البته در استان مرکزی با توجه به صنعتی بودن آن، تلاش‌های بسیار زیادی به منظور بازگرداندن رونق تولید به این واحدها انجام شده، اما تازمانی که نتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این بخش‌ها استفاده کنیم، قطعاً در تحقق «رونق تولید» موفق نخواهیم بود. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر همه موارد مذکور بانک‌ها باید تسهیلات خود را به سمت واحدهای تولیدی سوق دهند که توان تولید بیشتری دارند و می‌توانند علاوه بر بازگرداندن به موقع تسهیلات در تولید نیز موفق باشند. بی‌شک همین مسئله سبب ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی و در نتیجه افزایش تولید در کشور خواهد شد. 


رونق تولید در گرو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی نیز با بیان این‌که این استان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که بیشترین واحدهای صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط را در خود جای داده می‌گوید: با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم‌های اخیر، قطعاً رفع مشکلات واحدهای تولیدی ورسیدگی به مشکلات جامعه کارگری استان می‌تواند در زمینه تحقق شعار امسال بسیار دارای اهمیت و تأثیرگذاری باشد. «سعید فرخی» بیان می‌کند: در این بخش باید مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی شناسایی و در زمینه رفع این مشکلات کارگروه‌های لازم تشکیل شود. 

همچنین باید بدانیم رفع این مشکلات با حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات کالاهایی که توان ساخت آنها در داخل وجود دارد، محقق خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: از دیگر مواردی که در این بخش می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد حمایت بانک‌های دولتی و خصوصی در زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی است که خوشبختانه در سال گذشته در این حوزه در استان بانک‌ها تعامل بسیار خوبی انجام داده‌اند و این روند با جدیت بیشتری به منظور حفظ اشتغال موجود و رونق تولید امسال دنبال خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی می‌افزاید: با توجه به اینکه عمده اشتغال استان وابسته به صنایع است، بنابراین می‌توان گفت توسعه کارشناسانه و با برنامه‌ریزی صنایع می‌تواند علاوه بر رونق تولید، رونق اقتصادی و حفظ اشتغال را به همراه داشته باشد. فرخی اظهار می‌کند: استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل در روند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به دلیل این‌که دولت نیز با مشکلات و کمبود اعتبارات مواجه است، باید مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت نیز به منظور دست‌یابی به توسعه اقتصادی پایدار حاصل از رونق تولید دست پیدا کنیم.


ضرورت ممانعت از ورود کالاهای قاچاق

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تولید در اقتصاد کشور نقشی اساسی و مهم  ایفا می‌کند، می‌گوید: اگر در زمینه رونق تولید و رفع مشکلات و موانعی همچون کاهش سود تسهیلات بانک‌ها و ورود کالاهای قاچاق که در این بخش وجود دارد، گام برداشته شود بسیاری از مسائل از جمله معضلی به نام بیکاری برطرف خواهد شد.
«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: متأسفانه مشکلات و مسائل ایجاد شده از جمله تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز فعالیت را برای بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با چالش و مشکل مواجه کرده و در کنار همه این موارد تعامل و هم‌افزایی بین دستگاه‌های داخل نیز برای همکاری با این بخش‌ها بسیار ناچیز شده است.

وی ادامه می‌دهد: البته عمده مشکل در این بخش قوانین و مقررات دست و پاگیری است که سبب مختل شدن فعالیت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی شده که با تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر قوانین خوبی در بسیاری از بخش‌ها تصویب شده، اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی به درستی از این قوانین استفاده نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید