• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54961
+
-

آوار سنگ‌های کوهی بر سر حاشیه‌نشینان ارم

آذربایجان ‌شرقی
آوار سنگ‌های کوهی بر سر حاشیه‌نشینان ارم

سید مرتضی احمدپور/تبریز - خبرنگار

توسعه حاشیه‌نشینی در شمال و شمال ‌شرقی تبریز مسئولان شهری را بر آن داشته تا از حدود 2 دهه قبل اقداماتی برای مهار حاشیه‌نشینی و افزایش ساخت‌و‌ساز روی دامنه‌های سست کوه عون بن علی انجام دهند. در کنار اقداماتی مانند ساخت اتوبان پاسداران، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری روی ارتفاعات عون بن علی، ساخت مجتمع‌های مسکونی منطبق بر اصول فنی و مهندسی در همین منطقه و در فاصله چند صد متری حاشیه‌نشینان هم در نظر گرفته شده، اما ظاهرا شتاب‌زدگی در ساخت این مجتمع‌ها مشکلاتی را برای ساکنان آن به وجود آورده است. یکی از مجتمع‌ها در انتهای شهرک ارم در حاشیه عون بن علی، مجتمع مسکونی کوثر است که با نزدیک به 100 واحد مسکونی و چند صد نفر جمعیت درگیر مشکلات متعددی از جمله ریزش کوه است. هر چند این مشکلات در مجتمع‌های دیگر نزدیک به این منطقه هم وجود دارد و علاوه بر محرومیت از خدمات شهری با خطر سقوط سنگ‌ هم مواجه هستند.

سقوط سنگ از دامنه کوه 
یکی از ساکنان مجتمع کوثر می‌گوید: از زمان ساخت این مجتمع در اواخر دهه 80 ساکنان آن با مشکلات ریز و درشتی از جمله کمبود خدمات شهری و موقعیت خطرناک جغرافیای محل و ریزش سنگ‌های کوه روبه‌رو بوده‌اند. محسن کمالی با بیان این‌که ساکنان این مجتمع از اقشار آسیب‌پذیر یا قشر کارگری هستند، می‌افزاید: بارها از مسئولان خواسته‌ایم تا فکری به حال شرایط این منطقه کننند، اما مسئولان از ساکنان می‌خواهند خودشان هزینه ساخت دیواره را متحمل شوند.
وی تاکید می‌کند: در یکی دو سال اخیر و به دنبال بارش‌های فصلی، ریزش سنگ و قطعات رسی جداشده از کوه افزایش یافته و چند بار که مهندسان خاک به صورت مستقل در محل حاضر شده‌ و به بررسی شرایط پرداخته‌اند، تاکید کرده‌اند که احتمال ریزش بیشتر کوه هم وجود دارد.

ساخت دیواره در دامنه کوه با کمک مردم
شهردار منطقه 10 در این باره به همشهری می‌گوید: سازمان مسکن، اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز در زمان ایجاد این منطقه وظایفی بر عهده داشتند که بخشی از این وظایف به‌درستی اجرا نشده است. رضا عمرانی‌فر درباره مراجعه‌های مکرر شهروندان این منطقه برای رسیدگی به وضع ریزش کوه به داخل محوطه‌های مسکونی می‌افزاید: بخشی از خدمات‌رسانی به این منطقه باید به صورت همیاری و پرداخت هزینه صورت بگیرد تا شهرداری هم بتواند ادامه کار را انجام دهد. با توجه به این‌که وضع معیشتی ساکنان این منطقه چندان مطلوب نیست، اگر اهالی مبلغی در حدود 20 میلیون تومان به صورت همیاری پرداخت کنند، دیواره در دامنه کوه ساخته می‌شود تا سنگ‌ریزه و قطعات گلی و خاکی به داخل خیابان و مجتمع نریزد. امسال برای خدمات‌دهی به این منطقه و توسعه خدمات زیرساختی شهری برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 

رفع خطر ریزش سنگ 
از دیگر محله‌های تبریز که در حاشیه کوه عون‌ بن علی قرار دارند، الهیه و ولی‌امر تبریز هستند که مانند برخی مجتمع‌های مسکونی حاشیه‌ای در شهرک ارم با خطر ریزش سنگ روبه‌رو هستند. در چند روز اخیر البته گزارش‌هایی منتشر شده که معاونت خدمات شهری و اجرایی این منطقه اقدام به انتقال سنگ‌های بزرگ کرده است. با اقدام صورت‌گرفته تهدید امنیت جانی شهروندان ساکن در این محله‌ها تا حدودی رفع شده و قرار است خدمات شهری شهرداری منطقه 5 تا پایان بهار ایمن‌سازی سطح حوزه و حذف سنگ‌‌هایی را که با خطر ریزش مواجه هستند، انجام دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید