• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54960
+
-

البرز سیراب نشده است

البرز
البرز سیراب نشده است

زهرا اشرف‌زاده/البرز - خبرنگار

سال 98 با افزایش بی‌سابقه بارش باران و حتی برف آغاز شد به طوری که بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیلاب‌های شدید شدند. بارش‌ها مشکلات زیادی برای مردم به‌ وجود آورد، اما به ظاهر امیدها را برای حل بحران کم‌آبی افزایش داد. با این همه، بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود بارش‌های بهاری به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی همچنان به طبیعت بدهکار هستیم، زیرا 11 سال است هیچ سال تری در کشور نداشته‌ایم. بنابراین با یک سال بارندگی خوب نمی‌توان توقع داشت کمبود سال‌های قبل هم جبران شود و کشور تقریبا کم‌بارش‌ترین‌ سال‌ها را در ۵۰ سال گذشته تجربه کرده است. 

افزایش بارش‌ها در سال 98
مدیر کل هواشناسی البرز با اشاره به آخرین وضع بارندگی‌ها و منابع سفره‌های زیرزمینی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌گوید: مقدار کل بارش‌ها از ابتدای مهر 97 تا 23 فروردین 98 یعنی یک سال زراعی 4/446 میلی‌متر است در حالی که مقدار بارش‌های سال قبل در مدت مشابه 1/176 میلی‌متر بوده که 6/153 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
منصور رحمانیان می‌افزاید: بیشترین میزان بارش‌ها در ایستگاه‌های هواشناسی استان از اول تا 24 فروردین مربوط به ایستگاه دیزین با 251 میلی‌متر بارش و پس از آن ایستگاه ایگان با 211 میلی‌متر بارش بود. پس از آن زیدشت با 2/202 میلی‌متر بارش، ناریان و طالقان با 8/195 و 9/167 میلی‌متر بارش در رتبه‌های بعدی بودند.
وی با اشاره به ایستگاه‌هایی که کمترین میزان بارش را داشته‌اند، می‌گوید: فردیس با 6/86میلی‌متر، تنکمان با 3/85 میلی‌متر، شهرک کوروش در نظرآباد با 1/82 میلی‌متر، کندور با 4/74 میلی‌متر و آتشگاه با 65 میلی‌متر بارش جزو مناطقی بودند که کمترین میزان بارش را از اول تا 24 فروردین داشتند.
رحمانیان می‌گوید: کرج به عنوان مرکز استان با 2/20 میلی‌متر بارش رتبه شانزدهم را در میان 26 ایستگاه استان دارد. همچنین میانگین بارش استان از اول تا 23 فروردین 3/126 میلی‌متر بوده است.

بارش‌ها کارساز نیست
مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز هم با اشاره به بالا بودن مصرف آب در کشور می‌گوید: در سطح جهانی رقم قابل قبول استفاده از منابع آب تجدیدپذیر، رقمی بین 20 تا حداکثر 40 درصد است. این رقم در کشور ما 85 درصد است. البرز هم با مصرف 96 درصد از آب‌های تجدید‌پذیر و کسری مخزن سالانه حدود 100 میلیارد متر مکعبی خود در واقع ظرفیت جدیدی برای تأمین تقاضای آب بیشتر را ندارد.
 داوود نجفیان می‌افزاید: باران تنها پارامتری نیست که وضع کم‌آبی ایجادشده را به وجود آورده و به همین دلیل این موضوع به تنهایی هم نمی‌تواند وضع را بهبود بخشد. مسائلی مثل کاهش میزان ذخایر برفی و برداشت زیاد از منابع آب از جمله عواملی هستند که منجر به ایجاد چنین شرایطی شدند.
وی با اشاره به افزایش جمعیت استان و به تبع آن افزایش استفاده از آب‌های زیرزمینی می‌گوید: فقط 7 درصد از بارش‌های اخیر به سفره‌های زیرزمینی وارد شده است که این مقدار برای استان کافی نیست، زیرا بخش عمده‌ای از آب‌های سطحی در سد برای تأمین آب آشامیدنی پایتخت ذخیره می‌شود. از سوی دیگر سالانه به طور متوسط شاهد ۹۰ متر افت آبخوان‌ها در استان هستیم که این بارش‌ها جبران این میزان کاهش را نمی‌کند. ما ۲۰ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم و اگر از آب ارتفاعات استان برخوردار نبودیم، با خشکسالی شدیدی مواجه می‌شدیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید