• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5494
+
-

کاهش ۲۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه
کاهش ۲۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

 

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور از کاهش ۲۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به میانگین درازمدت ۴ متر و ۳۶سانتی‌متر کمتر شده است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل آبشت افزود: هم‌اکنون تراز دریاچه ۱۲۷۰.۳۱ متر از  سطح آب‌های آزاد است که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ سانتی‌متر کمتر شده است. وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون ۱۷۷۱.۳۵کیلومترمربع است که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۲۹۹ کیلومترمربع کاهش سطح دارد. همچنین نسبت به میانگین بلندمدت ۲۷۵۵ کیلومترمربع کاهش سطح ثبت شده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور تأکید کرد: زمانی که ستاد احیای دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کرد وسعت دریاچه به ۵۰۰ کیلومترمربع رسیده بود و الان ۱۲۷۰ کیلومترمربع است بنابراین اگر اقدامات چهار سال اخیر انجام نمی‌شد قطعا تاکنون اثری از دریاچه ارومیه باقی نمانده بود.

آبشت با اشاره به تعامل سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهادکشاورزی به‌منظور احیای تالاب‌ها اظهار کرد: 4سال است که سازمان حفاظت محیط‌زیست با حمایت کشور ژاپن پروژه حمایت از تالاب‌ها را با همکاری برنامه عمران ملل متحد پیش‌می‌برد. بیش از ۸۰ درصد اعتبار آن در حوزه کشاورزی هزینه و تلاش می‌شود مصرف آب و  نهاده‌های کشاورزی کاهش پیدا کند. هم‌اکنون از طریق همین طرح ۱۰هزار کشاورز در ۱۱۰ روستا حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی درگیر هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته طرح حفاظت‌ از تالاب‌ها با صندوق کارآفرینی امید موافقتنامه‌ای را به مبلغ ۵ میلیارد تومان امضا کرد و قرار شد این صندوق از طرح‌های کسب و کار - که وابستگی کمتری با آب دارند - حمایت کند.

وی با بیان اینکه این صندوق وام‌هایی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان با سود ۴درصد اعطا می‌کند، گفت: در سال قبل که نخستین سال اجرای موافقتنامه بود ۶۸طرح به صندوق کارآفرینی امید به ارزش ۲ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان ارسال کردیم.

 مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور با اشاره به اینکه از مجموع ۶۸ طرح ارائه شده به صندوق کارآفرینی امید، ۳۰ طرح توسط این صندوق پذیرفته شد، اظهارکرد: وام‌هایی برای اجرای این طرح‌ها ارائه شده است و صندوق به‌دلیل مشکلات مالی نتوانست تسهیلات لازم را در اختیار بقیه طرح‌های پذیرفته شده قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید