• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54923
+
-

شکر دولتی نرسید؛ قیمت‌ها بالا ماند

به‌رغم اعلام مسئولان هنوز شکر تنظیم بازاری در بازارماه مبارک رمضان عرضه نشده است

بازار
شکر دولتی نرسید؛ قیمت‌ها بالا ماند

عرضه نشدن شکر تنظیم بازاری فله به نرخ 3هزار و 400تومان باعث کمبود و افزایش قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم شکر به 9هزار و قند به 12هزار تومان شده است.

به گزارش همشهری، با وجود اعلام مسئولان تنظیم بازار برای تخصیص کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی برای تنظیم بازار‌ماه مبارک رمضان، توزیع نشدن اقلامی مانند شکر موجب کمبود و بالا ماندن قیمت این محصول در بازار خرده فروشی شده و قیمت رسمی برخی اقلام خوراکی مانند کنسرو تن ماهی، زولبیا و بامیه و ماکارونی نیزدر حال افزایش است.

شنبه هفته جاری مسعود بصیری، مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با همشهری از تامین و تحویل برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، برنج و شکر به استانداران و توزیع آن برای مقابله با افزایش قیمت‌ها در‌ ماه مبارک رمضان خبر داد و تأکید کرد: 120هزار تن شکر صنف و صنعت و 20هزار تن شکر خانوار به‌صورت فله و با قیمت مصرف‌کننده 3هزار و 400تومان در اختیار کارگروه‌های استانی به ریاست استانداران قرار گرفته و توزیع می‌شود. به‌رغم اقدامات ستاد تنظیم بازار برای تامین و تخصیص این محصول، عرضه نشدن شکر با نرخ مصوب دولتی باعث کمبود و بالا ماندن قیمت آن در بازار خرده فروشی شده و به‌نظر می‌رسد بازهم مسئولان از تنظیم بازار جامانده‌اند.

هفته گذشته نیز عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار تأکید کرده بود که بنا به ضرورت حفظ آرامش بازار در‌ماه مبارک رمضان و توجه به رفاه هموطنان به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد تا در بازه زمانی 10اردیبهشت تا 17خردادماه1398 اقلام ضروری و پرمصرف مردم شامل برنج، روغن‌نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر به‌صورت عرضه مستقیم در کلیه نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع شود. این اظهارات در حالی است که تا دیروز شکر حتی در فروشگاه‌های طرح ضیافت، میادین میوه و تره بار شهرداری و اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌سختی یافت می‌شود و این کالا در برخی خرده فروشی‌های سطح شهر با قیمت هر کیلوگرم 9 تا10هزار تومان (حدود 2برابر نرخ مصوب) عرضه می‌شود.عمده فروشان و خرده فروشان نیز توزیع نشدن شکر و سودجویی برخی افراد را عامل کمبود و گرانی این محصول در بازار مصرف می‌دانند. بالا ماندن قیمت شکر موجب شده تا نرخ هر کیلوگرم قند نیز از 6هزار به بیش از 12هزارتومان افزایش یابد.

قیمت‌ها، با وعده کنترل نمی‌شوند
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه عرضه قطره‌چکانی مشکلی از بازار شکر برطرف نمی‌کند، اعلام کرد: با برنامه‌ریزی به راحتی می‌توان نیاز‌ها را برطرف کرد. قبل از عید دولت برای صنوف و قنادان سهمیه درنظر گرفت، اما کارخانجات نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

 محمد آقاطاهر به ایرنا گفت: البته دولت برای قنادان تا حد امکان شکر تحویل داد، اما از سهمیه ۲۰۰تنی بنکداران بیش از ۲۵تن را نتوانست تحویل دهد و به تازگی تسویه کرده است. عرضه قطره چکانی مشکلی از بازار شکر برطرف نمی‌کند. برای‌ماه مبارک رمضان نیز مقرر شده بود تا سهمیه اختصاص بدهند که هنوز خبری نشده است. او با اشاره به اینکه مسئولان از یک‌ماه قبل وعده واردات 400تن شکر را برای‌ماه مبارک رمضان داده بودند اما هنوز خبری نشده و با وعده نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد، افزود: شکر‌های تنظیم بازاری همه توزیع شده و قیمت ۱۰هزار تومانی شکر در بازار مربوط به عرضه شکر‌خارج از شبکه تنظیم بازار است. آقاطاهر با بیان اینکه مسئولان زمان‌ها را از دست می‌دهند، گفت: درحالی‌که ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود تازه جلسات شکر برگزار شده درحالی‌که این جلسات باید پیش‌تر برگزار می‌شد. اگر قرار بر تنظیم بازار است باید به بنکداران ۵هزار تن شکر اختصاص دهند نه ۲۰۰تن تا همه واحد‌ها بتوانند عرضه کنند.

تن ماهی نایاب و گران شد
علاوه بر کمبود برخی کالاهای اساسی اخیرا برخی اقلام مانند ماکارونی و تن ماهی نیز با وجود افزایش رسمی قیمت‌ها در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای نایاب شده است. با این روند قیمت برخی برندهای تن ماهی تا بیش از ۶۰درصد افزایش یافته و زمزمه‌های افزایش قیمت برندهای دیگر نیز به گوش می‌رسد. یکی از برندهای معروف تن ماهی که تا پیش از این به قیمت 9200تومان عرضه می‌شد، قیمت 15500تومانی را روی بسته‌بندی محصول خود درج کرده و به‌گفته برخی فروشندگان، برندهای دیگر نیز توزیع تن ماهی را در بازار کم کرده‌اند و توزیع‌کنندگان این شرکت‌ها نیز وعده افزایش قیمت داده‌اند. کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به خارج شدن گوشت ماهی تن از فهرست کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم ماهی تن از 10هزار به 20هزار تومان افزایش یافته است. به گفته او از زمانی که واردات گوشت ماهی تن از فهرست ارز دولتی خارج شده، تا‌کنون این ماهی از طریق صید داخلی تامین شده است، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل صید داخلی و نزدیک به فصل واردات، صیادان داخلی قیمت این ماهی را از کیلویی 10 به 20هزار تومان افزایش داده‌اند و قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی تن وارداتی نیز 25هزار تومان خواهد بود.

   قیمت 20هزار تومانی زولبیا و بامیه

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان با بیان اینکه تاکنون ابلاغیه‌ای درخصوص قیمت قطعی زولبیا و بامیه به ما اعلام نشده است اما با توجه به مذاکرات صورت گرفته، قیمت این شیرینی در ‌ماه رمضان ٢٠هزار تومان خواهد بود، گفت: هر کیلوگرم زولبیا و بامیه پارسال 15هزار تومان بود اما شنیده‌ایم که سازمان حمایت روز چهارشنبه قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را 20هزار تومان تصویب کرده است. بسیاری از شیرینی‌فروشان نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند و احتمال اینکه به‌دلیل متضرر شدن نسبت به پخت زولبیا و بامیه برای‌ماه رمضان اقدام نکنند، وجود دارد. علی بهره‌مند افزود: تمام صنف‌ها زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد همان روز افزایش قیمت را بر کالاها اعمال می‌کنند، درحالی‌که صنف قنادان و شیرینی‌فروشان باید یک سال صبر کند تا سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت را صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید