• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54906
+
-

شفافیت به املاک رسید

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از ادامه روند شفاف سازی در اداره پایتخت کشور خبر داد

شفافیت به املاک رسید

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

ابتدای سال گذشته بود که تلاش‌ها برای شفافیت در اداره شهر تهران رنگ و بوی اجرایی به‌خود گرفت. کار با انتشار قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان شهرداری روی سایت shafaf.tehran.ir آغاز شد.سپس موردهای دیگر ازجمله لوایح و بودجه سنواتی شهرداری، برنامه سوم 5ساله شهر تهران، اطلاعات شهرسازی و اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری روی سایت قرار گرفت.

به گزارش همشهری، حالا به گفته اعضای شورای شهر تهران این مسیر ادامه پیدا می‌کند و موارد جدید و دیگری روی سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد. بر این اساس قرار است اطلاعات املاکی که از سوی شهرداری به اشخاص حقیقی واگذار شده روی سامانه شفافیت منتشر شود. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در همین ارتباط گفت: «با وجود اینکه شفافیت برند شورای پنجم بوده اما تا رسیدن به هدف نهایی باید گام‌های بیشتری را طی کند و هم‌اکنون در گام صفر است.» به‌گفته زهرا نژادبهرام،عیوب این موضوع در حال شناسایی است، اما تلاش‌ها ادامه دار خواهد بود و سعی شورا بر این است تا شفافیت در پایان دوره پنجم به مرحله یکم برسد. در این زمینه تمامی بخش‌های شهرداری تهران در حال فعالیت هستند. او با بیان اینکه برای پیشگیری از فساد تنها شفافیت پاسخگوست، افزود: «اگر اقدامات صورت گرفته در معرض دید و افکار عمومی قرار گیرد بروز فساد درون مدیریت شهری به‌شدت کاهش می‌یابد. پاسخگویی رکن دوم مبارزه با فساد است. براساس آمار افکار سنجی‌های صورت‌گرفته، شهرداری تهران یکی از مراکزی است که شهروندان نسبت به آن کم‌اعتماد هستند.» نژادبهرام تأکید کرد که شورای شهر تهران در دوره پنجم تلاش می‌کند تا این اعتماد را تقویت کند و تنها راه این موضوع ایجاد شفافیت است. او همچنین در گفت‌وگو با شهرنوشت به این سؤال که آمار منتشر شده در سامانه شفافیت تا چه اندازه اصل پاسخگویی را تقویت می‌کند؟ پاسخ داد: «ارائه اطلاعات به شکل کلان بدون معنا و مفهوم، کمکی به ایجاد شفافیت نمی‌کند؛ تنها راه شفاف کردن فضای کاری یک سازمان عمومی ارائه اطلاعات معنادار است.» به‌گزارش همشهری، تاکنون 3131قرارداد در سامانه شفافیت شهرداری به‌عنوان قراردادهای کلان به‌ثبت رسیده است. در این راستا، جدولی تهیه شده که در آن، موضوع قرارداد، نام پیمانکار، نام کارفرما، مبلغ نهایی قرارداد و تاریخ انعقاد قرارداد قابل مشاهده است؛ درصورتی که جزئیات بیشتری از قراردادها، مثل مدت زمان آنها، اسامی ناظران و میزان مبالغ نقد و غیرنقد پروژه‌ها هم در بخش جزئیات بیشتر آن دیده می‌شود. در این بین، آخرین جزئیات به ثبت رسیده از قراردادهای منعقد شده مربوط به اسفندماه سال گذشته است. به‌گونه‌ای که قرارداد از سوی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران برای احداث پارکینگ طبقاتی در بافت فرسوده منطقه15 پایتخت به ارزش ریالی 6.996.451.809 در تاریخ 28اسفند97 قابل رویت است. شهرداری‌های مناطق، شرکت کنترل ترافیک، سازمان زیباسازی، شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت کنترل کیفیت هوا، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار، سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران ازجمله نهادهایی هستند که نام‌شان به‌عنوان کارفرما بسیار بیشتر از سایرین به چشم می‌خورد.

سیستم وب‌سایت شفافیت برخط است



بهاره آروین/رئیس کمیته شفافیت تهران
در سایت شفافیت تهران اطلاعات مختلفی از قراردادهای بالای 250 میلیون تومانی شهرداری، مدیران شهرداری و حوزه شهرسازی بارگذاری شده است. در ادامه روند شفاف‌سازی در دوره پنجم شورای شهر، اصلی‌ترین اتفاقی که در سال 98 اتفاق خواهد افتاد، شفاف‌سازی در حوزه املاک است. تبصره بودجه سال 98 شهرداری را ملزم کرده تمام املاکی که ذیل بند 6 ماده 55 به صورت کارهای خیریه به اشخاص حقیقی واگذار شده، در روی سامانه شفافیت شهرداری تهران به اطلاع عموم برسد. همچنین قراردادهای ملکی شهرداری تهران اعم از فروش، اجاره و تهاتر که منعقد می‌کند و هم‌اکنون روی سامانه شفافیت قرار ندارد، به این سامانه اضافه خواهد شد. البته انواع دیگر قراردادهای شهرداری مانند مزایده و مشارکتی نیز به سامانه اضافه خواهد شد. 

سیستم وب‌سایت شفاف برخط است. به این معنا که به محض اینکه قرارداد منعقد می‌شود، بر روی خروجی سایت شفافیت قرار می‌گیرد. به همین دلیل، قراردادهایی که احتمالا در سال 98 آغاز شدند، هنوز فرایند انعقاد آنها در حال برگزاری است. برای همین، به محض اینکه تیک انعقاد قرارداد می‌خورد، خودبه‌خود روی سایت، شفاف‌سازی می‌شود. در واقع وب‌سایت برخط است و هیچ تاخیری ندارد.  ان‌شاءالله مشکل طرح ترافیک خبرنگاران در این رابطه هم برطرف می‌شود. قبلا هم خدمت خبرنگاران عرض کردم که مسئله اصلی توزیع طرح ترافیک خبرنگاران در آیین‌نامه‌ بود. در آیین‌‎نامه مشخص نبود که مبنای توزیع چیست و به همین دلیل، در انتشار آن هم محدودیت‌هایی وجود داشت. ان‌شاءالله امسال کمیسیون‌های عمران و فرهنگی که به صورت مشترک آیین‌نامه را تنظیم می‌کنند، با مشخص کردن اینکه مبنای توزیع چه بوده، این مشکل هم برطرف می‌شود. طوری که اطلاعات به صورت استاندارد و کامل بر روی سایت قرار می‌گیرد.

استفاده بیشتر از رسانه‌ها و شفافیت در خیریه‌ها

دومین نشست‌هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) و مؤسسات خیریه و فعالان اجتماعی با حضور محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، نجم‌الدین محمدی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و لطیف روحانی معاون هماهنگی و ارتباطات دفتر شهردار تهران در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد. به گزارش شهرنوشت، در این مراسم که بیش از ۱۰۰ نفر از خیرین و فعالان اجتماعی و نماینده‌های تشکل‌های مردمی حضور داشتند، لطیف روحانی گفت: «شهرداری تهران معتقد به این است که یکی از شرکای توسعه پایدار شهری، ان جی اوها و سازمان‌های مردم نهاد هستند. متأسفانه تکیه بر اقتصاد دولتی منجر به مهجور شدن سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد شده است. در نخستین جلسه هم‌اندیشی که اسفند‌ماه سال گذشته با حضور دکتر حناچی شهردار تهران برگزار شد، مقرر شد شهرداری تهران با سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها در تمامی زمینه‌ها ارتباط نزدیک و بیشتری داشته باشد. به همین جهت جلسات هم‌اندیشی به‌صورت ادواری و منظم با خیرین و فعالان اجتماعی برگزار خواهد شد‌.» در ادامه این مراسم، نجم الدین محمدی، رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، کمک به آسیب دیدگان اجتماعی است. سال گذشته به‌طور متوسط، بیش از یک هزار و پانصد نفر از افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان در فصول سرما و گرما در گرمخانه‌های شهرداری پذیرایی شدند. همچنین در حوزه کودکان کار نیز بیش از ۱۸ مرکز پرتو در سطح کلانشهر تهران، به حدود سه هزار کودک کار و بی‌سرپرست آموزش می‌دهند و کمک می‌کنند. در جلسه‌ای که هفته گذشته در وزارت کشور برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که تنها دستگاه‌های دولتی قادر به حل معضل آسیب‌های اجتماعی نیستند و نیاز به همراهی سازمان‌های غیردولتی و ان جی اوها بیش از پیش احساس می‌شود.» بیش از یک ساعت از برنامه به دغدغه‌ها و مشکلات سمن‌ها و فعالان اجتماعی گذشت. عدم‌مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن عمومی برای معلولان و عدم‌حمایت شهرداری از تشکل‌های مردم نهاد از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط بیش از 20نفر از حضار بود. یکی از فعالین این حوزه عنوان کرد: «چرا شهرداری تهران و دیگر نهادهای متولی، برنامه‌ای برای ایجاد زیرساخت حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی‌ معابر عمومی برای معلولان پایتخت ندارند.» 

همچنین به گفته جوادی یگانه، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، سمن‌ها از ظرفیت خوبی برای اجرای برنامه‌های شهرداری بهره‌مند هستند. البته می‌بایست صدای سمن‌ها و فعالان اجتماعی رساتر به گوش مخاطبان خود برسد. او گفت: «یکی از بهترین روش‌هایی که سمن‌ها می‌توانند از طریق آن صدای خود را رساتر و مطالبات بحق را در جامعه مطرح کنند، استفاده از رسانه‌هاست. ما معتقدیم بایستی شفافیت در خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی را نهادینه کنیم.»

معاون شهردار ضمن دعوت از تمامی فعالان اجتماعی و خیرین جهت شرکت در انتخابات شورایاری‌ها ادامه داد: «هم‌اکنون بیش از 44پارک و 20میدان شهر و 11خط اتوبوسرانی برای اقشار معلول پایتخت مناسب‌سازی‌ شده است و بهبود شرایط فعلی برای این قشر از سوی شهرداری تهران ادامه پیدا خواهد کرد و شفافیت افزایش خواهد یافت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید