• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54893
+
-

حناچی:پروژه صدر دیگر تکرار نمی‌شود

شهردار پایتخت در برنامه تلویزیونی تهران20: لایروبی شبکه‌ جمع‌آوری آب‌های سطحی مانع وقوع آبگرفتگی و سیل شد

شهر
حناچی:پروژه صدر دیگر تکرار نمی‌شود

محمد سرابی _ خبر‌نگار

شهردار تهران در برنامه تلویزیونی تهران20 تأکید کرد که هرگونه اقدام یا برنامه‌ای برای بهبود کیفیت زندگی شهری بدون همکاری مردم به هدف خود نخواهد رسید و پروژه‌های پرهزینه‌ای که به زیست شهر آسیب می‌رساند دیگر تکرار نمی‌شود.اشاره پیروز حناچی به پروژه‌های عمرانی شبیه بزرگراه طبقاتی صدر بود. بیشتر مثال‌هایی که حناچی در این برنامه ذکر کرد به دو موضوع اصلی ارتباط پیدا می‌کرد؛ بارندگی بهاری که در پایتخت باعث وقوع سیل نشد و پروژه‌های بزرگ عمرانی که باید به نتیجه‌های پیش‌بینی شده خود برسند. به‌گزارش همشهری، شهردار منتخب شورای پنجم صحبت‌های خود را با اشاره به مهم‌ترین واقعه‌ماه گذشته آغاز کرد و گفت: همانطور که همه می‌دانند از دوم فروردین که در استان گلستان سیل را تجربه کردیم، همکاران ما از نخستین اکیپ‌هایی بودند که به منطقه رسیدند. این نیروهای امدادی این‌چنینی نیاز به هیچ پشتیبانی ندارند و کاملا خودکفا هستند. به موازات این امدادهای میدانی، همکارانم در تهران نیز کمک‌رسانی می‌کردند؛ از قبیل شرکت شهروند که اقلام بسیاری را برای رفع نیاز آسیب‌دیدگان ارسال کرد. بعد از استان گلستان، تجربه سیل خرم‌آباد و پلدختر را در قالب اعزام ماشین‌های سنگین و تجهیزات و نفرات‌ داشتیم. سپس موضوع استان خوزستان پیش آمد که بنا به دستور وزارت محترم کشور، ما منطقه معین برای امدادرسانی در استان خوزستان بودیم.

او با اشاره به اینکه هر هفته یکی از شهرداران مناطق، مسئولیت حضور و مدیریت در استان خوزستان را می‌پذیرد، افزود: ما در دشت آزادگان مستقر شدیم. درست است که مدیران ارشد راهنمایی کردند اما کار اصلی را مردم انجام دادند؛ مردم در شمال سوسنگرد خاکریز یا دژی ساختند که جلوی ورود آب به شهر را گرفت؛ در بستان و کوت سیدنعیم و سابله هم همین اتفاق افتاد.

حناچی گفت: در این مدت چیزی حدود ١۵هزار بسته غذا در مناطق سیل‌زده توزیع شد اما هم‌اکنون جنس کمک‌ها به مناطق سیل‌زده تغییر کرده که این روند برای عادی شدن زندگی ضروری است. اکنون در آق‌قلا، پلدختر و سوسنگرد همکاران ما با تجهیزاتی که دارند، در حال شست‌وشوی شهر و خانه‌ها از گل‌ولای هستند و می‌خواهند شهر را به وضعیت قبل از سیل برگردانند.

او با تاکید براینکه اگر در تهران سیل هم اتفاق بیفتد منشأ آن روددره‌ها هستند، افزود: تهران ٧ یا ٨ روددره داشته است که بارها تجربه سیل داشتند. ما در درجه اول باید مسیر روددره‌ها را لایروبی و تمیز می‌کردیم و گلوگاه‌ها را باز نگه‌می‌داشتیم، که این کار را در ابتدای زمستان انجام دادیم. ۵٠٠کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و زیرسطحی شهر تهران است که به‌طور کامل لایروبی کردیم و به همین دلیل امسال عید باوجود باران‌های شدید، آبگرفتگی نداشتیم. می‌دانستیم که باید آمادگی داشته باشیم چون آمادگی جلوی غافلگیری را می‌گیرد. شهردار تهران سیل و زلزله را دو خطری دانست که تهران همواره با آنان مواجه است و خواهد بود و گفت: در روز ١٢فروردین، با بارشی که ابتدای شب اتفاق افتاد، نزدیک بود در یکی از مسیرهای پل کن آبگرفتگی سنگین اتفاق بیفتد؛ حتی آماده بودیم یکی از شریان‌های اصلی را که در معرض سیل بودند ببندیم. آمادگی یکی از شرایط اصلی مدیریت بحران است.سیل سال١٣۶۵ در چله تابستان و اواخر تیر اتفاق افتاد. اگر مسیرها به هر دلیلی بسته باشد، خطر وقوع سیل به‌وجود خواهد آمد.

او خاطرنشان کرد: اتفاق خوب دیگری که در تعطیلات نوروز در تهران افتاد هماهنگی بین ما و وزارت ارتباطات بود. سازمان مدیریت بحران تهران نقشه جی‌آی‌اس پهنه روددره‌ها را تهیه و پیام هشداری را با کمک وزارت ارتباطات برای ساکنان آن مناطق ارسال کرد. باید توجه داشته باشیم که هیچ‌یک از اقدامات ما بدون همکاری مردم به نتیجه نخواهد رسید.

او افزود: به‌نظرم همه انتقادات درباره گذشته هم پایه کارشناسی ندارد اما به‌عنوان مثال نباید چیزی در یک مسیل ساخته شود. در بوستان نهج‌البلاغه تلاش شده تا این اتفاق نیفتد. اتوبان‌های شرقی- غربی تهران مانند امام علی(ع) روی روددره‌ها ساخته شده‌اند. اگر میزان بارندگی از اندازه دبی این رودخانه بالاتر باشد، مدیریت شهری باید آن‌قدر هوشمند باشد که به سرعت ابتدا و انتهای مسیر را ببندد. این موضوع نیاز به هوشمندی مستمر دارد.

حناچی با اشاره به اینکه تهران تا دهه۴٠ سیل‌های شدیدی را تجربه می‌کرد، بیان کرد: به یاد دارم خیابان حبیب‌الله در ستارخان یک رودخانه بود و سیل شدیدی در آن جریان داشت. از دهه۴٠ به روددره‌های تهران به‌عنوان مسیل نگاه شد و همگی به اطراف هدایت شدند. شما در پل آزمایش می‌بینید که کانالی به سمت غرب می‌رود، این همان جریان آبی است که به سمت رودخانه کن هدایت می‌شود؛ روددره‌های غربی‌ها به رودخانه کن می‌روند و روددره‌های شرقی‌ها نیز هم به نهر فیروزآباد یا سرخه حصار هدایت می‌شوند. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش کلانشهرها را همواره در معرض تهدید دانست و گفت: عوامل مختلفی ممکن است برای شروع یک بحران با یکدیگر هم‌افزایی کنند. آمادگی داشتن یا اصطلاحا چیزی که امروز به آن تاب‌آوری می‌گویند، می‌تواند شهر را ایمن کند. اگر در تهران آبگرفتگی‌های شدید یا سیلی را تجربه نکردیم به‌خاطر زحمات کارگران عزیز شهرداری است که مردم نیز اغلب نمی‌توانند این زحمت‌ها را ببینند. من از زحماتشان تشکر می‌کنم، چرا که برای ما آبرو خریده‌اند.

طبقه دوم بزرگراه صدر
بخش دیگری از صحبت‌های شهردار در برنامه تهران20 به فعالیت‌های عمرانی و ترافیکی اختصاص داشت. مثالی که او ذکر کرد ساخت طبقه دوم بزرگراه صدر که خارج از طرح‌های تفصیلی و جامع تهران ساخته شد با وجود صرف هزینه بسیار زیاد نتوانسته است مشکلی از ترافیک مناطق اطراف خود حل کند.

شهردار تهران در این‌باره تصریح کرد: از این به بعد به‌طور قطع پروژه‌های بزرگی مثل اتوبان صدر نخواهیم ساخت اما به این معنا نیست که هیچ کاری نخواهیم کرد. ما در همین شرایط خطوط ۶ و ٧ را راه‌اندازی کردیم. در ضمن ما با تحریم هم روبه‌رو شدیم که همکارانم خودشان سامانه‌های شامل تحریم را راه‌اندازی کردند. از این مهم‌تر خط ۶ است که بسیاری از تجهیزات در این خط ساخت داخل هستند. البته همه ایستگاه‌ها هنوز راه نیفتاده‌اند. خطوط ۶ و ٧ تکمیل‌کننده هستند و بار مترو را در شهر متوازن می‌کنند.

حناچی گفت: در تهران هم‌اکنون ٢میلیون سفر داریم اما هدف، ٧میلیون سفر روزانه است. به همین‌خاطر باید ٢هزار واگن به ناوگان مترو اضافه کنیم که در شرایط تحریم بسیار سخت است. الان بخشی از واگن‌ها وارد و ۴٠درصد قطعات ساخت داخل به آن اضافه می‌شود.
او تأکید کرد که نمی‌خواهد به شکل معمول وارد نقد گذشته شود و توضیح داد:  نقدها درمورد اتوبان صدر این بود که باید به‌جای این اتوبان یک خط مترو داشتیم. بحث بر این موضوع هم‌اکنون موضوعیتی ندارد اما این نگاه درمورد پروژه‌های شهر بسیار اهمیت دارد؛ مبانی نظری یک پروژه اهمیت فراوان دارد؛ پاسخ به این سؤال بسیار اهمیت دارد که یک پروژه وضعیت را بهتر می‌کند یا یک گره به گره‌ها اضافه می‌کند. او با بیان اینکه باید هزینه حضور در محدوده طرح ترافیک در ساعات پیک را بالا ببریم، توضیح داد: تهران به ٧هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که الان فقط حدود ٣۵٠٠دستگاه داریم. می‌دانید که در این شرایط، فشار این کمبود هم به شرکت اتوبوسرانی و هم به اتوبوس‌های بخش خصوصی وارد می‌شود. واقعیت این است که هیچ وقت نمی‌توان قیمت واقعی حمل‌ونقل عمومی را از مردم گرفت. به‌عنوان مثال اگر الان یک ال‌آرتی یا بی‌آرتی به این شکل، یعنی بدون یارانه، بسازیم، بلیت آن دست‌کم حدود 7-6هزار تومان خواهد بود.

حناچی در برنامه زنده تهران٢٠ گفت: امسال ذرات معلق در هوا تا ٢٠درصد کاهش پیدا کرده است. بخشی از آن به‌خاطر نزولات جوی بوده که نفی نمی‌کنم، اما ما معاینه فنی را جدی‌تر از قبل تعقیب کردیم و خودروهای سنگین با معاینه فنی جدی روبه‌رو شدند. تعداد مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرد و پلیس به شکل تصادفی خودرو‌ها را برای چک کردن معاینه فنی بررسی می‌کند. اما در مواردی مانند استفاده کمتر از خودرو‌ی شخصی یا هر طرح دیگر، همکاری مردم است که باعث بهبود کیفیت زندگی شهری خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید