• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54886
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9wXB
+
-

تغییر معادله آتش در غزه

طی 48ساعت گذشته و در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل، بیش از 500موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است

گزارش
تغییر معادله آتش در غزه


سیاوش فلاح پور ـ خبرنگار

«تلاش می‌کنند موازنه آتش را تغییر دهند، قبول آتش‌بس درحالی‌که صدها موشک به سوی ما شلیک کرده‌اند، به‌معنای پذیرش این تغییر بود»؛ این سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی است که سال گذشته در اعتراض به پذیرش آتش‌بس میان حماس و اسرائیل از دولت استعفا داد. لیبرمن همچون بسیاری دیگر از سیاستمداران و تحلیلگران اسرائیلی، پذیرش آتش‌بس پیشنهادی مصر بعد از حملات گسترده موشکی حماس را نشانه‌ای از تسلیم‌شدن به‌حساب می‌آورد، اگرچه نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات به این آتش‌بس نیاز داشت و در نهایت آن را پذیرفت. حالا بار دیگر اسرائیل در همان موقعیت یک سال پیش قرار گرفته است؛ در پی حملات هوایی جنگنده‌های این رژیم به نقاط مختلف غزه، طی 24ساعت گذشته نزدیک به 500موشک و راکت به سوی شهرک‌های مجاور نوار غزه شلیک شده است. به گزارش معاریو، مراکز آموزشی 3شهرک صهیونیستی ازجمله عسقلان تا اطلاع ثانویه تعطیل شده و حتی اجرای برنامه‌های مقدماتی جشنواره موسیقی یوروویژن که امسال در اسرائیل برگزار می‌شود نیز فعلا به تعویق افتاده است. معاریو همچنین گزارش داده که از زمان آغاز حملات موشکی، میزان ارتباط با مراکز روان‌درمانی آنلاین تا 150درصد افزایش یافته؛ امری که نشان‌دهنده تأثیر حملات موشکی حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی بر زندگی روزمره در سرزمین‌های اشغالی و متعاقبا موقعیت نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی است. تمام اینها در حالی است که پایگاه گردان‌های قسام صبح روز گذشته پیامی را با عنوان «ما هنوز آغاز نکرده‎‌ایم» به زبان عبری منتشر کرد. اگرچه منابع رسمی اسرائیل مدعی هستند بخش اعظم حملات موشکی و راکتی از داخل غزه مورد رهگیری و انهدام قرار گرفته‌اند، اما وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته اعلام کرد بر اثر حملات موشکی حماس 3شهرک‌نشین کشته و نزدیک به 50تن در درجات مختلفی دچار جراحت شده‌اند.
از سوی دیگر، حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل نیز با شدت کم‌سابقه‌ای ادامه دارد. به گفته سخنگوی وزارت دفاع این رژیم، طی 48ساعت گذشته به بیش از 200هدف در داخل غزه حمله شده است. در نتیجه این حملات دست‌کم 13شهروند فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 40تن نیز مجروح شده‌اند. به گفته خبرنگار شبکه الجزیره، بخش اصلی این حملات علاوه بر چند پایگاه مرکزی جنبش حماس، مناطق شرقی و جنوبی نوار غزه را مورد هدف قرار داده؛ نقاطی که عمدتا شامل بافت مسکونی می‌شود.
با این حال و در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران با توجه به موقعیت شکل‌گرفته در داخل سرزمین‌های اشغالی پیش‌بینی می‌کردند اسرائیل وارد مذاکرات آتش‌بس شود، بنیامین نتانیاهو روز گذشته با حضور در اتاق عملیات ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خواستار افزایش حملات هوایی به غزه شد. سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز در مصاحبه با شبکه الحدث گفت: اسرائیل هرگونه رایزنی بر سر آتش‌بس را رد کرده است؛ امری که نشان می‌دهد دایره آتش در جنوب سرزمین‌های اشغالی به‌زودی گسترده‌تر خواهد شد.



کودک قربانی حملات اسرائیل


براساس گزارش‌های اولیه، از مجموع 13شهید فلسطینی، تنها 2نفر از نیروهای وابسته به حماس بوده و سایر اشخاص ازجمله شهروندان غیرنظامی ساکن غزه بوده‌اند. در این میان، شهادت یک کودک 14ماهه و مادر 37ساله‌اش بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهان داشته است. صبا محمود ابو‌عرار و مادرش درحالی‌که در خانه خود پناه گرفته بودند، مورد هدف جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفته و به فاصله کمتر از 1ساعت از یکدیگر جان باختند. با این حال، ارتش اسرائیل تأکید کرده تنها اهداف نظامی در غزه را مورد حمله قرار می‌دهد.




 پیام موشکی اسرائیل به ترکیه

در جریان حملات هوایی اسرائیل 7ساختمان مسکونی در نوار غزه مورد هدف قرار گرفته و تخریب شده؛ نکته قابل توجه اما اینجاست که از مجموع این ساختمان‌ها، 2ساختمان متعلق به سازمان‌های وابسته به ترکیه بوده است؛ ساختمان خبرگزاری آناتولی و جمعیت خیریه یاردم الی. تخریب کامل این 2ساختمان واکنش فوری رهبران ترکیه را به‌دنبال داشت. رجب طیب اردوغان در صفحه توییتر خود این حملات را محکوم کرده و احمد داوود اوغلو نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حمله به یک خبرگزاری نشان‌دهنده وحشت صهیونیست‌ها از بازتاب جنایت‌هایشان در غزه است. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم اما با انتشار تصاویر این 2ساختمان تخریب‌شده، نوشت: به‌نظر می‌رسد اسرائیل به‌دنبال ارسال پیام خاصی به ترکیه است. تخریب این 2ساختمان واکنش‌های گسترده‌ای در میان اهالی غزه به‌دنبال داشته، به‌ویژه آنکه جمعیت خیریه یاردم الی در زمینه خدمات اجتماعی، بهداشتی و غذایی از محبوبیت قابل توجهی در میان ساکنان غزه برخوردار بوده است.



رمضان خونین غزه

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر غزه نوشت: حملات هوایی گسترده اسرائیل در حالی آغاز شده که شهروندان غزه از کمبود دارو و قطعی طولانی مدت برق رنج می‌برند.  تمام اینها در حالی است که ساکنان غزه طی روزهای گذشته همچون دیگر مسلمانان جهان خود را برای آغاز‌ماه رمضان آماده می‌کردند. با توجه به فرمان نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای افزایش حملات هوایی به تمام نقاط غزه، به‌نظر می‌رسد رمضان خونینی در انتظار ساکنان این منطقه از فلسطین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید