• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54876
+
-

در نشست شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه‌گربررسی شد

مضرات افشاگری و محاسن شفافیت

میدری: درحالی‌که صدا و سیما در آمد خود را از تبلیغات 30میلیاردتومان اعلام می‌کرد، بررسی‌های سازمان برنامه حکایت از مبلغی حدود 150میلیاردتومان می‌کرد

همایش دانشجویی شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه‌گر روز یکشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد. پنل اول این همایش با موضوع، مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت با حضور «عباس عبدی» روزنامه‌نگار و رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، «احمد میدری» معاون رفاه وزارت کار، کیومرث اشتریان استاد دانشگاه و دبیر کمیسیون اجتماعی دولت و سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی برگزار شد. به گزارش ایرنا، اساتید و پژوهشگران شرکت‌کننده تأکید کردند: ضرر کوتاه‌مدت، نبود شفافیت برای مردم است، اما در بلندمدت حکومت‌ها را تضعیف می‌کند.

ضرورت قوه قضاییه مستقل
عباس عبدی در بخش‌هایی از سخنرانی خود در این پنل گفت: قانون حقوق شهروندی تصویب و ابلاغ شد. با این حال شما می‌بینید چون ضمانت اجرا ندارد در برخی زمینه‌ها چند قدم هم عقب‌تر گذاشته‌ایم. به‌عنوان مثال ثبت احوال به‌صورت ماهانه آمار طلاق، ازدواج، تولد و فوت را منتشر می‌کرد که هم‌اکنون از این کار امتناع می‌کند. رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران با اشاره به یکی از الزامات شفافیت که قوه قضاییه مستقل است، گفت: در صحبت‌های اخیر دادستان تهران نکته جالبی بود که باید به آن توجه کرد. جعفری دولت‌آبادی به دادستان بعدی توصیه نمی‌کند که به قانون عمل کند؛ بلکه می‌گوید «وقتی گفتند این کار را بکن یا نکن، انجام نده چون پشتت را خالی می‌کنند» وی افزود: دقت می‌کنید یک آدمی که حقوقدان است و جایگاه قضایی داشت، نمی‌گوید به حرف کسی گوش نکن چون مغایر با قانون است بلکه می‌گوید گوش نکن، چون پشتت را خالی می‌کنند.  در ادامه مراسم اشتریان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: جریانات جدید اجتماعی در کشور در حال شکل گرفتن است. این جریان نسلی از جوانان هستند که نخستین ویژگی آنها استقلال مالی از دولت و وابسته به توده مردم بودن است. وی با بیان اینکه این جریان فعلا هویت مستقل سیاسی ندارد، گفت: هم‌اکنون بیشتر درگیر حقوق اداری با حاکمیت هستند و وارد حقوق اساسی و حقوق سیاسی نشده‌اند. 

 افشاگری‌های مضر

سخنران آخر نخستین پنل همایش دانشجویی شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه‌گر، میدری معاون رفاه وزیر کار بود. میدری با حمایت از قانون دسترسی مردم به اطلاعات گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین راه‌ها و راهبردها برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد است. وی با بیان اینکه در نبود شفافیت بسترهای فساد شکل می‌گیرد، گفت: در دولت اصلاحات بین صداوسیما و سازمان برنامه و بودجه در مورد درآمدهای تبلیغاتی صدا و سیما اختلاف به‌وجود آمد. درحالی‌که صدا و سیما در آمد خود را از این طریق 30میلیاردتومان  اعلام می‌کرد، بررسی‌های سازمان برنامه حکایت از مبلغی حدود 150میلیاردتومان می‌کرد. وی با انتقاد از افشاگری‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌شود، افزود: این نوع افشاگری‌ها منجر به بی‌اعتمادی مردم به حکومت می‌شود. نتیجه این بی‌اعتمادی تضعیف حکومت و سلب توان اعمال حاکمیت از حکومت است. وی ادامه داد: نبود شفایت در مرحله اول به مردم ضربه می‌زند، اما در بلندمدت باعث می‌شود حکومت نتواند اعمال حاکمیت کند. ما باید از این دریچه با حکومت وارد گفت‌وگو شویم که فساد باعث ناکارآمدی حکومت خواهد شد و این مغایر با اهداف هر حکومتی است که می‌خواهد بیشتر حکومت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید