• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54803
+
-

خسارت میلیاردی سیل به عشایر لرستان

مدیرکل امور عشایر لرستان: راه‌های ارتباطی و مسیرهای کوچ عشایر استان 37 میلیارد تومان آسیب دیده ‌است

عشایر
خسارت میلیاردی سیل به عشایر لرستان

فاطمه حافظی|‌ خرم آباد - خبرنگار:


عشایر لرستان 14 هزار و 637 خانوار با 84 هزار نفر جمعیت هستند که بخش عمده‌ای از این جمعیت در جریان سیل اخیر متحمل خسارت‌هایی در بخش‌های دام، کشاورزی، راه‌های عشایری، پل‌ها و... شده‌اند.
البته سیل لرستان تلفات انسانی در میان عشایر نداشت و این نکته مهمی است با این حال، درمجموع بیش از 64 میلیارد تومان خسارت به عشایر استان وارد شد. از آنجا که این قشر بیشتر کوچ‌رو هستند و سرمایه زیادی برای سکونت ندارند و دام‌ها وسیله اصلی امرار معاش‌ آنها هستند، لازم است دولت حمایت‌های لازم را در این زمینه از این قشر انجام دهد تا بتوانند دوباره به نقطه پیش از سیل بازگردند.


خسارت سنگین

مدیرکل امور عشایر لرستان می‌گوید: با وقوع سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به بخش عشایری این استان وارد شده است، هر چند این خسارت‌ها صرفا مالی بوده و تلفات انسانی نداشته‌ایم. درمجموع در استان 64 میلیارد تومان به حوزه عشایری خسارت وارد شده که برای این بخش بسیار سنگین است.

«سعید کریمی» می‌افزاید: در این بحران بسیاری از دام‌های عشایر استان و استان‌های دیگر که در لرستان اتراق کرده بودند، تلف شدند. به بیان بهتر، بیش از 11 هزار دام سبک و سنگین به ارزش 16 میلیارد تومان در بخش عشایری استان تلف شده است که از این آمار بیشترین تعداد مربوط به بره و بزغاله است.

وی یادآور می‌شود: به راه‌ها و مسیر کوچ عشایر و... نیز خسارت‌های زیادی وارد شده است. 963 کیلومتر از راه‌های عشایری استان خسارت دیده‌اند که ارزش ریالی آن 37 میلیارد تومان است.


مشکل تامین آب شرب

این مسئول همچنین به دیگر خسارت‌های واردشده به بخش عشایری استان اشاره و بیان می‌کند: عشایر در استان به چند شکل شامل ساکن، نیمه‌کوچنده، کوچنده و... حضور دارند و آب شرب نیاز اصلی‌شان محسوب می‌شود اما متاسفانه بر اثر سیل اخیر 72 کیلومتر از لوله‌های انتقال آب به ارزش 2 میلیارد تومان تخریب شده است.

کریمی ادامه می‌دهد: همین موضوع باعث شده است عشایر در تامین آب شرب مورد نیاز خود مشکلاتی داشته باشند یا نتوانند در محل‌های سابق سکونت یا اتراق کنند و مجبور به رفتن به محلی دیگر شوند. به دنبال این مساله، مراتع استان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.


مزارع و باغ‌های آسیب‌دیده

کریمی می‌گوید: 400 هکتار از باغ‌ها و مزارع عشایر استان به ارزش یک میلیارد تومان آسیب دیده و متحمل خسارت شده‌اند. همچنین در این حوزه 7200 متر کانال کشاورزی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان آسیب دیده است. وارد آمدن خسارت به کانال‌های کشاورزی خود باعث ایجاد مشکلاتی مضاعفی در روند کشاورزی عشایر می‌شود.
وی تصریح می‌کند: عشایر دارای واحدهای مسکونی در بسیاری از نقاط استان هستند که 172 واحد مسکونی این قشر نیز به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان تخریب شده است.


خسارت دیدن جایگاه‌های سوخت و فروشگاه‌ها

مدیرکل امور عشایری استان اظهار می‌کند: برخی از جایگاه‌های سوخت و فروشگاه‌ها نیز در مناطق روستایی آسیب دیده‌اند. مبلغ این خسارت‌ها 200 میلیون تومان عنوان شده است. کریمی همچنین به تخریب پل‌ها در مسیر عبور و زندگی مردم عشایر بر اثر سیلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: چند پل مهم در استان بر اثر وقوع سیل تخریب شده‌اند که خسارت‌های واردشده به این بخش نیز 3 میلیارد و 500 میلیون تومان
 است.


اقدامات انجام‌شده

کریمی به اقدامات انجام‌شده برای کمک به عشایر اشاره و بیان می‌کند: با بروز این مشکلات برای عشایر اقدامات زیادی ازجمله توزیع 550 بسته اقلام غذایی، 5 هزار بسته بهداشتی، 24 هزار لیتر نفت، چادر، بیش از 50 هزار قرص نان، 3300 کیسه آرد، 10 هزار کنسرو، خرما و... انجام شده است که تمامی این اقلام توسط خیرین تهرانی و هلال احمر استان تهیه شده‌اند.

وی می‌افزاید: به منظور کمک به زندگی بهتر عشایر لرستان و سایر عشایری که در این فصول در استان به سر می‌برند، خرید و تهیه چند دستگاه گرگر و تعمیر پل‌های‌ آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفته است.کریمی می‌گوید: به همین منظور 12 دستگاه گرگر برای عبور از رودخانه تامین شده که به زودی نصب می‌شوند. این گرگرها بیشتر در شهرستان‌های خرم‌آباد، الیگودرز و سلسله مورد استفاده قرار می‌گیرند.مدیرکل امور عشایری استان همچنین اظهار می‌کند: بخشی از عشایر لرستان دام‌های خود را بیمه کرده‌اند و برخی نیز این کار را انجام نداده‌اند که باید مورد حمایت و کمک دولت قرار بگیرند.


آغاز پرداخت غرامت برای دام‌های تلف‌شده

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز می‌گوید: بر اساس مصوبه هیات دولت مقرر شده است مبلغی به صورت بلاعوض به کشاورزانی پرداخت شود که بر اثر سیل خسارت دیده‌اند. در این راستا سازمان جهاد کشاورزی لرستان بازدید میدانی و بررسی کارشناسی را در دستور کار خود دارد. «عبدالرضا بازدار» می‌افزاید: براساس مصوبه هیات وزیران به ازای هر هکتار باغ ۵ میلیون تومان، هر هکتار زراعت آبی 5 میلیون تومان، هر هکتار زراعت دیم 2 میلیون تومان، هر راس دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و هر راس دام سنگین 3 میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان و دامداران لرستانی پرداخت خواهد شد. به سایر زیر‌بخش‌های خسارت‌دیده هم کمک‌های بلاعوض پرداخت می‌شود.


بازسازی و اقدامات فوری

این مسئول اظهار می‌کند: تشکیل پرونده و مستندسازی‌های لازم توسط همکاران مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها برای هر یک از کشاورزان و بهره‌برداران خسارت‌دیده در حال انجام است و به محض ابلاغ اعتبارات از سوی وزارت جهاد کشاورزی، پرداخت خسارات را انجام خواهیم داد. بازدار می‌گوید: بازسازی و اقدامات فوری را در دست انجام داریم. در حال حاضر بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در شهرستان‌های استان در حال لایروبی کانال‌ها و مرمت و بازسازی جاده‌های بین مزارع هستند که بر اثر سیل آسیب دیده یا از بین رفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید