• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54802
+
-

بهبود خدمات درمانی در «موران»

موقعیت ویژه بخش موران در نوار مرزی و جمعیت بالای ۱۰ هزار نفری از عمده دلایل راه‌اندازی مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در این بخش بود

درمان
بهبود خدمات درمانی در «موران»

سید مهدی حسینی |  موران- خبرنگار:



فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات درمانی و بهداشتی از ضروریات اساسی برای زندگی هر فرد ساکن در یک منطقه شهری و روستایی است و نبود این زیرساخت‌ها زمینه کاهش جمعیت آن منطقه را فراهم می‌کند.
 بخش مرزی موران از توابع شهرستان مغان یکی از بخش‌های محروم استان اردبیل است که نبود همین زیرساخت‌ها، عامل مهم مهاجرت جمعیت قابل توجهی از این بخش است. این بخش مرزی و زیبا با ۶۳ روستا و جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفری و با وجود منابع آبی و شرایط بکر گردشگری، از نبود بسیاری از زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برد و از جمله آن می‌توان به نبود راه ارتباطی مناسب، نبود آب شرب پایدار و از همه مهم‌تر کمبود مرکز درمانی اشاره کرد که در سال‌های گذشته گریبان اهالی این بخش را گرفته است. 


خواستار بهبود وضعیت بهداشت و درمان
 
 اهالی ساکن در بخش موران معتقدند بیشتر خانه‌های بهداشت در روستاها امکانات درمانی لازم را ندارند و مردم در مواقع ضروری برای درمان با مشکل مواجه می‌شوند. به گفته مردم این منطقه همچنین در مراکز درمانی کادر پزشکی متخصص برای موارد خاص و جراحت وجود ندارد و اهالی برای درمان باید به مرکز شهرستان مراجعه کنند که متحمل هزینه می‌شوند. 
«محمد نامور» یکی از اهالی بخش موران می‌گوید: نبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در موران یکی از عوامل اصلی مهاجرت از این بخش است. در سال‌های گذشته بارها شاهد بودیم به دلیل نبود مرکز درمانی مناسب و مجهز در این بخش و مسافت طولانی و نامناسب با مرکز شهر، بیماران زیادی دچار عارضه بدتر شده و طول درمان آنها بیشتر شده است. 

یکی از کشاورزان اهل موران هم عنوان می‌کند: یکی از خواسته‌های دیرینه اهالی استقرار فوریت‌های پزشکی بود که فعال شده است. در این زمینه از متولیان می‌خواهیم با مجهز کردن این مکان باری از غم و مشکلات روی دوش مردم این منطقه بردارند. «قادر دولتی» خواستار استقرار پزشک در زمان مشخص در مراکز درمانی و خانه‌های بهداشتی می‌شود و می‌افزاید: با وجود این‌که زمان‌های مشخصی برای حضور پزشکان در این منطقه وجود دارد اما گاهی پزشکان سر زمان مشخص در خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی حضور ندارند و این موضوع مشکلات اهالی را چند برابر می‌کند. 


بخش موران ۲۵ خانه بهداشت دارد 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گرمی با بیان این‌که بخش موران 25 خانه بهداشت و ۲ مرکز بهداشتی درمانی در روستاهای زهرا و پرمهر دارد که فعال هستند، اظهار می‌کند: مرکز درمانی روستای زهرا به صورت شبانه‌روزی و به حالت بیتوته فعال است. بیشتر خانه‌های بهداشت و مراکز به صورت آنلاین و برخی به صورت آفلاین به سامانه سیب متصل هستند و به صورت روزانه عملکرد و اقدامات خود را ثبت می‌کنند و مشکلی از بابت اقلام دارویی مورد نیاز وجود ندارد.

«اسلام مجد» ادامه می‌دهد: ما در بخش موران 2‌پزشک، ۳۰ بهورز، 2 پرستار، 2 ماما و 2 دارویار داریم که به نسبت جمعیت این بخش و افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی کافی بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند. 

مجد عنوان می‌کند: به دنبال شبانه‌روزی کردن مرکز درمانی بخش انگوت، با وجود شرایط لازم پیگیر شبانه‌روزی کردن مرکز درمانی بخش موران نیز شدیم که با مساعدت و توافق‌های صورت‌گرفته با دانشکده علوم پزشکی استان این مرکز نیز شبانه‌روزی شده و هم‌اکنون دایر است. 
این مسئول تاکید می‌کند: اجرای برنامه‌های کلینیک سیار دندان‌پزشکی و ویزیت رایگان در مناطق محروم انجام شده و پیاده کردن طرح‌های مختلف سلامت‌محور از جمله طرح پولیو خوراکی به عنوان پیشگیری و تزریق واکسن‌های مختلف برای روستاهای محروم و دورافتاده را همیشه در دستور کار داریم. 


تجهیز مراکز و خانه‌های بهداشت 

رئیس شبکه درمان و آموزش پزشکی شهرستان گرمی هم از اجرای طرح‌های بهسازی در مراکز درمانی این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با هدف زیباسازی و تعمیر خانه‌های بهداشت در این بخش اقدام به ایزوگام، گازکشی مرکز بهداشت روستای پرمهر، رنگ‌آمیزی برخی خانه‌های بهداشت و استاندارد‌سازی تجهیزات با اعتبار بیش از 150 میلیون ریال کرده‌ایم.

«حسین قربانی» با توجه به راه‌اندازی فوریت‌های پزشکی بخش موران عنوان می‌کند: موقعیت ویژه بخش موران در نوار مرزی و کثرت روستایی و جمعیت بالای ۱۰ هزار نفری از عمده دلایل راه‌اندازی مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ در این بخش بود که به دستگاه آزمایش خون با اعتبار 500 میلیون ریال تجهیز شده است. کلنگ احداث ساختمان جدید این مرکز هم با برآورد هزینه 2 میلیارد ریالی به زمین زده شده است و امیدواریم با توجه به نیاز مردم و تخصیص اعتبار هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. 


محرومیت شهرهای استان در حوزه سلامت 

هر چند که دیگر شهرهای استان هم در حوزه سلامت با محرومیت روبه‌رو هستند. به جز اهالی موران، ساکنان شهرستان مشگین‌شهر در همسایگی گرمی هم با مشکلات زیادی در حوزه سلامت دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های در مانی هستند. شهرستان مشگین‌شهر با وجود توریستی بودن و تعداد جمعیت زیاد آن دارای امکانات درمانی و بیمارستانی محدودی است که در شان مردم آن نیست. 

مساله‌ای که معاون درمان وزارت بهداشت هم در سفر هفته گذشته به مشگین‌شهر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ باید مساعدت لازم به منظور احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی جدید مشگین‌شهر از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد. «قاسم جان بابایی» با اشاره به محرومیت‌های جدی این شهرستان در حوزه سلامت اظهار می‌کند: شهرستان مشگین‌شهر با وجود توریستی بودن و تعداد جمعیت زیاد آن دارای امکانات درمانی و بیمارستانی محدودی است. در این خصوص وزارت بهداشت با اولویت قرار دادن این مشکلات در بازه زمانی کوتاه اعتبار لازم برای رفع آن اختصاص می‌دهد. جان بابایی تاکید می‌کند: برای توسعه زیرساخت‌های سلامت این شهرستان، وزارت بهداشت اعتبار لازم را به منظور احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی جدید پس از تغییر کاربری از سوی شهرستان اختصاص می‌دهد.  جان بابایی از انجام اقدامات لازم برای افزایش ۳۰ تخت به ظرفیت بیمارستان ولیعصر(عج) مشگین‌شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: اختصاص ۳ دستگاه دیالیز، تجهیزات مورد نیاز درخواستی، اختصاص ۶ دستگاه ونتیلاتور و تامین نیروی انسانی در این شهرستان در دستور کار است. برای رفع محرومیت این شهرستان در حوزه سلامت، با تامین نیازهای تخصصی درمانی و پزشکان متخصص، یک دستگاه MRI در صورت خرید وزارت به شهرستان اختصاص خواهد یافت و در کنار آن سیستم سی تی اسکن موجود بیمارستان ارتقا می‌یابد و به‌روزرسانی می‌شود.


تهدید خالی شدن شهر مرزی به دلیل نبود امکانات

بخش مرزی موران با کاهش بیش از دو هزار نفری جمعیت در طول ۵ سال مواجه بوده است و جمعیت بالای ۱۲ هزار نفری موران طبق آمار نفوس و مسکن سال ۹۵، به 10 هزار و 19 نفر کاهش یافته است. در طول سال‌های گذشته بیش از نیمی از جمعیت بخش موران به واسطه کمبود امکانات تصمیم به مهاجرت از این بخش گرفته‌اند و علاوه بر ایجاد مخاطرات خالی شدن مرزها، به مرور باعث خالی از سکنه شدن بسیاری از روستاها شده است. با توجه به این‌که جمعیت ساکن در بخش موران عمدتا در شغل کشاورزی فعال هستند، امید می‌رود بعد از شهر اعلام شدن این بخش، مسئولان استانی و شهرستانی با تدبیر راهکارهای مناسب مانع از مهاجرت مردم شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید