• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54793
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nq77
+
-

غم سیف‌آباد پس از سیل

همشهری از شرایط زندگی روستاییان پس از سیل گزارش می‌دهد

خراسان ‌رضوی
غم سیف‌آباد پس از سیل

جواد افتخاری /مشهد ـ خبرنگار


بردسکن می‌گذرد؛ بارندگی‌هایی که بسیاری را بی‌خانمان کرد و همچنین با از بین بردن باغ‌ها به برخی کشاورزان خسارت‌های سنگینی وارد آورد. سیف‌آباد یکی از روستاهای بردسکن بود که بیشترین خسارت شهرستان براثر سیلاب را متحمل شد. هنوز هم برخی از ساکنان این روستا زندگی را در چادرهای هلال ‌احمر سپری می‌کنند.

تسهیلات نمی‌دهند
وارد روستا می‌شویم. از اهالی می‌خواهیم نقاطی از روستا را که خسارت بیشتری از سیلاب دیده‌اند، نشانمان دهند. یکی از اهالی که در آفتاب نشسته با خنده می‌گوید بروید دنبال جایی که خسارت ندیده باشد. به سراغ پیرمردی که به همراه همسر و فرزند خود در گوشه‌ای از خانه تخریب‌شده‌شان نشسته می‌روم. به دلیل بیماری و درد پا به ‌سختی از جایش بلند می‌شود.
او که خود را «علیرضا عباسپور» معرفی می‌کند درباره زمانی که بخشی از خانه براثر باران و سیلاب تخریب شد، بیان می‌کند: در آن روز به همراه خانواده به بردسکن رفته بودیم. کسی در خانه نبود. وقتی برگشتیم با خانه تخریب‌شده مواجه شدیم.
این پیرمرد با بیان این‌که زیرزمین خانه را آب گرفته بود، می‌افزاید: وسایلمان در زیرزمین و زیر آوار مدفون شد و نتوانستیم بسیاری از آنها را بیرون بیاوریم. وی تصریح می‌کند: وقتی برای گرفتن مبلغی به منظور آواربرداری و ساخت دیوار اطراف حیاط به بنیاد مسکن رفتم اعلام کردند چون خانه‌مان وام دارد هیچ مبلغی برای کمک به ما تعلق نمی‌گیرد. تنها تقاضای ما این است که کمک کنند فقط اطراف خانه را دیوار بکشیم. خودم به دلیل بیماری توان این کار را ندارم.

قطع جیره غذایی
به سراغ افرادی می‌رویم که به دلیل تخریب صددرصدی منازل مسکونی‌شان در حسینیه روستا و در چادرهای هلال‌ احمر اسکان داده شده‌اند. یکی از این افراد که 5 فرزند کوچک دارد، می‌گوید: جیره غذایی‌مان را قطع کرده‌اند. از سویی درآمد ندارم و نمی‌دانم چه باید بکنم.

معرفی خسارت‌دیدگان به بنیاد مسکن
رئیس شورای روستای سیف‌آباد هم درباره وضع روستا توضیح می‌دهد: حدود 15 منزل مسکونی صددرصد تخریب و 60 واحد دیگر دچار خسارت شده‌اند.
قاسم علیزاده با بیان این‌که خسارت‌های واردشده به روستا به ‌صورت مکتوب به بنیاد مسکن داده شده است، می‌گوید: برای بازسازی هر منزل مسکونی به حدود 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
وی می‌افزاید: براساس آنچه اعلام شده است، فقط تسهیلات مقاوم‌سازی ارائه می‌شود. همه افراد به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و منازلی که تخریب جزئی داشته‌اند در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

نیازمند حمایت بیشتر
دهیار روستای سیف‌آباد هم با بیان این‌که قرار است تا چند روز آینده گروه آواربرداری به روستا بیایند، ابراز می‌کند: روستا دارای 314 خانوار و 1080 نفر جمعیت است.
حمید توکلی می‌افزاید: از آنجا که مصالح ساختمانی بسیار گران شده روستاییان با این رقم تسهیلاتی که برای ساخت بنا اعلام شده است نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند و نیازمند حمایت بیشتری هستند.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید