• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54792
+
-

سال خوب زراعی گیلان

روزنه
سال خوب زراعی گیلان

فرشته رضایی/رشت - خبرنگار

بارندگی‌های اخیر برای گیلان خوش‌یمن بود و پس از سال‌ها سد منجیل سرریز کرد. با توجه به این شرایط، سال زراعی خوبی را در گیلان پیش رو خواهیم داشت. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان این‌که با توجه به بارندگی‌ها در حوضه بالادست سفیدرود و افزایش دبی ورودی آب، سیلاب در مخزن سد مدیریت خواهد شد به همشهری گفت: حجم سد سفیدرود 905 میلیون متر مکعب است. 20 درصد از ظرفیت سد سفیدرود در گذشته برای مدیریت سیلاب خالی بود که 5 درصد در سیلاب اوایل سال مورد استفاده قرار گرفت و مابقی برای آینده در نظر گرفته شده است. 
وحید خرمی میزان ورودی آب به سد سفیدرود را حدود 600 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 10 برابری داشته است. 
وی ادامه داد: هر سال کشاورزان عزیز برای آغاز کشاورزی از ظرفیت منابع آبی داخل حوضه استان از جمله چاه‌ها، آب‌بندان‌ها و بارش‌های فصلی استفاده می‌کردند که زحمت بیشتری برای کشاورزان داشت. اما امسال بر اساس شرایط مطلوب بارندگی، از فروردین آب در کانال‌های آبیاری رها شده است.
وی با بیان این‌که 76 درصد مخزن سد سفیدرود برای آبیاری شالیزارهای گیلان در فصل زراعی جاری آبگیری شده است، گفت: آب مورد نیاز 180 هزار هکتار از 238 هزار هکتار شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان حجم مورد استفاده مخزن سد سفیدرود را 778 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به پر بودن 63 درصدی مخزن سد شهر بیجار مشکلی برای تامین آب آشامیدنی استان تا پایان سال آبی به وجود نمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید