• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54640
+
-

توکیو بدون توقف

توکیو بدون توقف

دومین سهمیه المپیک 2020 برای ایران، چهارمین حضور احسان حدادی در المپیک را رقم زد. او در مسابقه‌ای که جمعه شب در دوحه قطر برگزار شد در مرحله اول مسابقات دایموند لیگ با ثبت پرتاب ۶۶.۷۸ متر به مقام سوم این رقابت‌ها دست یافت. چند روز پیش حدادی در همین شهر در مسابقات قهرمانی دو و میدانی ۲۰۱۹ آسیا با ثبت پرتاب ۶۵٫۹۵ رکورد خودش (۶۵٫۳۸ متر) در مسابقات قهرمانی پرتاب دیسک آسیا را شکست و به مدال طلا دست یافت.این ششمین طلای وی در مسابقات قهرمانی آسیا در رشته پرتاب دیسک است که وی را تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار آسیا در این ماده کرد. در دایموند لیگ یا همان لیگ الماس حدادی از پرتاب خود در مسابقات آسیایی فراتر هم رفت. او در نخستین پرتاب خود خطا کرد. در دومین پرتاب ۶۴.۵۸ متر را ثبت کرد، در سومین پرتاب خود موفق به ثبت ۶۵.۲۰ متر شد. در پرتاب چهارم شرایط بهتر شد و ۶۶.۷۸ متر را بر جای گذاشت. پرتاب پنجم در فاصله ۶۳.۳۴ متر به زمین نشست. در پرتاب ششم و آخر خود ۶۵.۱۵ متر را ثبت کرد. دانیال استال سوئدی با ۷۰.۵۶ متر ضمن شکستن رکورد مسابقات به‌عنوان قهرمانی دست یافت. لوکاس ویس هیدینگر از اتریش هم در جایگاه دومی قرار گرفت. رجی جاگرس، کریستوفر هارتینگ و پیوتر مالاخوفسکی هم در رتبه‌های چهارم تا ششم جای گرفتند.در رده‌بندی این مسابقات حدادی با 6 امتیاز پس از استال سوئدی و هیدینگر اتریشی در رده سوم قرار دارد.
احسان حدادی ورزشکار ویژه‌ای است؛ او بعد از مدال نقره المپیک 2012لندن در اوج زندگی ورزشی خودش قرار گرفت اما با افت محسوسی در مسابقات بعدی و مخصوصا در المپیک 2016ریو که با یک ناکامی تمام عیار روبه‌رو شد، بسیاری از کارشناسان ورزش دوومیدانی معتقد بودند که حدادی به پایان رسیده است و دیگر او را در میادین قهرمانی نخواهیم دید. از سوی دیگر برخی از مشکلات و حاشیه‌های غیرورزشی زندگی او را به مخاطره انداخت. با این حال اما احسان حدادی در سال‌ 2017که تنها یک پرتاب نقره‌ای در مسابقات کشورهای اسلامی داشت دوباره به پیست دوومیدانی بازگشت. حدادی گویی از صفر شروع کرده بود، برنامه تمرینی خود را با مربی آمریکایی‌اش پی ریزی کرد و به مسابقات مختلف رفت و پرتاب‌های خودش را دوباره به روزهای اوج بازگرداند به‌صورتی که در مسابقات آسیایی جاکارتا چهارمین مدال طلای بازی‌های آسیایی خودش را کسب کرد. او در آمریکا تمرین می‌کرد و در همین زمان بود که با فدراسیون دوومیدانی بر سر برنامه‌های تمرینی‌اش و ادامه همکاری با مربی آمریکایی‌اش به مشکل خورد تا دوران پرتنشی میان چهره اول ورزش دوومیدانی ایران با فدراسیون مجید کیهانی رقم بخورد. فدراسیون و حدادی در این دوران یکدیگر را متهم به 
زیاده خواهی می‌کردند و با سخنان تند در میان رسانه‌ها حسابی از خجالت هم درمی آمدند. با این حال رضاصالحی امیری، رئیس کمیته المپیک ایران میانه آنها را گرفت و آنها با هم صلح کردند. گرچه این صلح مسلح هیچ‌گاه به دوستی حقیقی تبدیل نشد و احسان حدادی هنوز از اینکه با مربی آمریکایی به تنهایی تمرین نمی‌کند و باید همراه با دیگر ورزشکاران تمرین کند گلایه می‌کند اما روند موفقیت هایش را ترک نکرد. 
حدادی در مسابقات قهرمانی دو و میدانی ۲۰۱۹ آسیا رکورد خودش را شکست تا برای مسابقه دایموند لیگ یا همان لیگ معروف الماس فکر کسب سهمیه المپیک باشد. قبل از مسابقه حدادی گفته بود: «اهداف اصلی من قهرمانی جهان دوحه و بازی‌های المپیک توکیو 2020است. من با 34سال سن دیگر خیلی جوان نیستم و قدم به قدم و بدون‌شتاب‌زدگی پیش خواهم رفت.» 
حدادی پرافتخار ورزشکار آسیایی پرتاب دیسک 16سال اخیر است،او مدال المپیک دارد اما نه مدالی که دوست دارد؛ «باید قهرمان المپیک شوم.» المپیک توکیو آخرین شانس اوست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید